شهرکرد؛

کاهش سطح و خسارت آتش سوزی در مراتع چهارمحال و بختیاری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: سال گذشته سطح و خسارت آتش سوزی در مراتع این استان 7 درصد کاهش یافت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ علی محمدی مقدم افزود: در سال 94 میزان آتش سوزی در مراتع چهارمحال و بختیاری 20 درصد نسبت به سال 93 افزایش داشت اما با حضور به موقع نیروهای منابع طبیعی، سطح و خسارت حریق نسبت به سال قبل از آن، 7 درصد کاهش یافت.

وی، با بیان اینکه سال گذشته بیشترین میزان آتش سوزی در مراتع شهرستان فارسان با 66 هکتار رخ داد، اضافه کرد: شهرستان کوهرنگ نیز بدون هیچ‌گونه حریق گزارش شد.

محمدی مقدم، بروز حریق به صورت عمدی و سهوی را یکی از عوامل تخریب عرصه‌های ملی برشمرد و با اشاره به علل سهوی حریق گفت: گردشگران، چوپانان و کشاورزان پس از استفاده از آتش، اقدام به خاموش کردن آن نمی‌کنند و وزش باد سبب سرایت آن به پوشش گیاهی و بروز آتش‌سوزی می‌شود.

وی افزود: برخی از کشاورزان هم اقدام به آتش‌زدن بقایای گیاهی مزارع (پَس‌چَر) می‌کنند که ضمن بروز آتش سوزی و تخریب بافت خاک، سبب کاهش تولید هم می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری، در مورد علل عمدی حریق در مراتع هم گفت: عده‌ای به منظور تصرف اراضی ملی اقدام به آتش‌زدن بوته‌های جنگلی می‌کنند که با متخلفان در این زمینه برخورد شدید می‌شود.

محمدی مقدم افزود: امسال با توجه به بارش‌های خوب فصل بهار، پوشش علوفه‌ای در مراتع استان از رشد خوبی برخوردار است که البته یک جرقه آتش، بخش وسیعی از آن را طعمه حریق می‌کند.

وی، از برگزاری دوره‌ها و کارگاه آموزشی اطفای حریق در این زمینه هم خبر داد و گفت: این کارگاه آموزشی هفته آینده در شهرستان لردگان برگزار می‌شود.

محمدی مقدم با اشاره به ضرورت حضور تمامی دستگاه‌های دولتی در زمان آتش‌سوزی مراتع، از مردم درخواست کرد مشاهده هرگونه آتش‌سوزی را به سامانه 1504 منابع طبیعی گزارش و در زمینه اطفای حریق نیز همکاری کنند.

به گفته وی؛ سطح عرصه‌های ملی چهارمحال و بختیاری، یک میلیون و 400 هزار هکتار است که از مجموع این سطح، 307 هزار هکتار جنگل و یک میلیون و 93 هزار هکتار مرتع می باشد.

انتهای پیام/ف
برچسب ها: شهرکرد ، آتش سوزی ، جنگل ، مراتع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.