گزارش/

کرسی نایب رئیسی مجلس دهم سهم کدام جناح می‌شود؟

جایگاه نایب رئیسی دوم با آرایی لغزنده در انتخابات هیئت رئیسه موقت، به دهقان در رقابت با مطهری رسید.

مطهری یا عارف؛ کدام یک بر صندلی سبز نایب رییسی تکیه می‌زند؟به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، طی دومین جلسه علنی دور دهم مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه (9 خرداد ماه) مطابق آیین‌نامه داخلی اعضای هیئت رئیسه موقت انتخاب شدند.

براساس ماده 12 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی انتخاب هیأت رئیسه موقت در دومین جلسه علنى مجلس انجام خواهد شد، ترکیب و طرز انتخاب آن مانند هیأت رئیسه دائم است، به جز اینکه اکثریت نسبى در انتخاب رئیس کافى خواهد بود.

هیأت ‌رئیسه موقت بلافاصله پس‌ از انتخاب، با متن سوگندنامه هیأت رئیسه دائم مراسم تحلیف را به جاى آورده و مطابق ماده 13 آیین‌نامه وظایف هیأت رئیسه موقت اداره جلسات مجلس تا زمان تأیید اعتبارنامه دوسوم نمایندگان و اجراى انتخابات هیأت رئیسه دائم و تمشیت امور ادارى مجلس خواهد بود.

در دومین نشست علنی خانه ملت ابتدا وکلای ملت از میان علی لاریجانی منتخب قم و محمدرضا عارف منتخب تهران دو کاندیدای ریاست مجلس، لاریجانی را با 173 رای و داشتن سابقه دو دوره ریاست بر مجلس شورای اسلامی برگزیدند.

پس از آن برای انتخاب نواب رئیس هیئت رئیسه موقت نهاد قانونگذاری رأی‌گیری شد و منتخبان مردم، مسعود پزشکیان را با 154 رای و محمد دهقان را با 136 انتخاب کردند. البته علی مطهری با 132 رأی و محمدرضا حاجی‌بابایی با 122 رأی دیگر کاندیداهای نائب رئیسی مجلس بودند که نتوانستند موفق شوند.

حال براساس اعلام "محمدقسیم عثمانی" عضو هیئت رئیسه موقت مجلس قرار است روز چهارشنبه هفته جاری به منظور انتخاب هیئت رئیسه دائم رای‌گیری انجام شود.

بر این اساس "محمد وکیلی" منتخب تهران و سخنگوی فراکسیون امید نیز با اشاره به نظر این فراکسیون در رابطه با انتخابات هیئت رئیسه دائم مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تصمیم هیات رئیسه فراکسیون امید مجلس بر این قرار گرفت که برای ریاست دائم مجلس دهم کاندیدایی از سوی این فراکسیون معرفی نشود.

وی همچنین در مورد انتخابات ناظران دائم نیز گفت: نامزدی از سوی فراکسیون امید معرفی نمی‌شود و این بدین معناست که ناظران موقت مورد تایید فراکسیون امید هستند.

وکیلی در ادامه تاکید کرد: اعضای هیئت رئیسه فراکسیون امید موافقت کردند که درباره دیگر ارکان هیئت رئیسه مجلس (نایب رئیسی و دبیران) در جلسه با حضور همه اعضا بحث صورت گیرد.

این در صورتی است که برخی اعلام کرده بودند که علی مطهری منتخب تهران، در انتخابات نایب رئیسی دائم مجلس در روز چهارشنبه شرکت نخواهد کرد.

اما "علی مطهری" منتخب مردم تهران یکی از کاندیداهای نایب رئیسی مجلس که تنها با اختلاف 4 رای از دستیابی به این جایگاه در هیئت رئیسه موقت بازمانده بود طی گفتگویی اعلام داشته است که مصمم هستم در انتخابات هیئت رئیسه دائم شرکت کنم و ان‌شاءالله تلاش لازم را در این باره خواهم داشت.

مطهری همچنین در ادامه تصریح کرد: در انتخابات هیات رئیسه موقت بدون تلاش موثر برای جمع‌آوری رای و تبلیغات شرکت کردم که نتیجه آرا 132 رای بود لذا تنها چهار رای با آقای دهقانی نایب رئیس دوم فاصله داشت.

فراکسیون امید طی جلسه امروز (دوشنبه 10) خود مسعود پزشکیان و علی مطری را به عنوان کاندیدای نواب رئیسی مجلس دهم در انتخابات هیئت رئیسه دائم معرفی کرد.

مسلما با توجه به اعلام فراکسیون امید علی مطهری به همراه مسعود پزشکیان در کنار دو کاندیدای فراکسیون ولایت یعنی محمد دهقان و حمیدرضا حاجی‌بابایی در انتخابات هیئت رئیسه دائم روز چهارشنبه برای کسب کرسی‌ نواب رئیس رقابت خواهند کرد.

برخی صاحبنظران معتقدند اختلاف 4 پله‌ای میان دهقان منتخب اصولگرای مردم چناران و طرقبه با علی مطهری منتخب تهران که توانسته از لیست امید به مجلس دهم وارد شود بسیار لغزنده بوده و احتمال آن وجود دارد که مطهری موفق به کسب کرسی نایب رئیسی دوم مجلس شود.

با توجه به نتایج انتخابات مجلس که تاکنون در برخی موارد تعجب همگان را در بر داشته است، حال باید دید روز چهارشنبه کدام یک از منتخبان بر جایگاه هیئت رئیسه تکیه خواهند زد.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار