سنگ‌قبـر بایزید و سـوت تاریخی را که برد

قصـوراتـی کــه گردنبـند می‌شود!

روایت مدیرکل و کارکنانی که همیشه تقصیرها را گردن دیگران می‌اندازند، این روزها بسیار جالب و خواندنی است؛ سخنانی با چاشنی مظلوم‌نمایی ویژه و همیشگی که آبی بر آتش کم‌کاری‌هاست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ استان سمنان مهد علم و دانش، فرهنگ و تاریخ، تمدن و دیرینگی، زادگاه بزرگان علم و ادب و عرفان، تا امروز حکمرانان و مدیران فراوانی به خود دیده است که هر یک حسب تفکرات درونی، موقعیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، خلقیات فردی و هنر مدیریتی خود به‌گونه‌ای بر این استان حکم رانده‌اند یا در حوزه مسؤولیتی خود، کارهایی صورت داده و رفته‌اند و آنچه باقیمانده است؛ صحنه یکتایی هنرمندی آن‌هاست که امروز مردم نظاره‌گر آن هستند.
 
حال اینکه این صحنه هنرمندی رو به رشد و تعالی بوده است یا زوال و نابودی! امری است که پرداختن بدان در این مجال نمی‌گنجد و سال‌ها قلم برای پرداختن به این امر می‌خواهد.
 
اما این روزها، استان سمنان که از آن به‌عنوان دیار کهن تمدن و تاریخ نام برده می‌شود، صفحات عملکرد مدیران کل و کارکنانی را ورق می‌زند که همیشه تقصیرها را گردن دیگران می‌اندازند؛ اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان و مدیران و دست‌اندرکاران آن رقم‌زنندگان این روایت همیشگی هستند و حال چه زمانی و کجا باید کمی دقیق‌تر و ریزتر به ادعاها و سخنان مسؤولان آن پرداخت یا اینکه مدیر بالادستی‌ای وجود دارد که اندکی نیز زیردستان را به سؤال و جواب و توبیخ بکشد، معلوم نیست.
 
روایت این روزهای مدیران میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان بسیار جالب و خواندنی است؛ سخنانی که همواره با چاشنی مظلوم‌نمایی ویژه و همیشگی از سوی این عزیزان مطرح می‌شود تا شاید آبی بر آتش کم‌کاری‌هایشان باشد.
 
بررسی چندین اپیزود از این موضع‌گیری‌ها نشان می‌دهد مدیران میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان همواره در تلاش بوده‌اند و هستند تا در وقایع و اتفاقات مختلف یا پرسش‌هایی که خبرنگاران و رسانه‌ها از آن‌ها دارند، تقصیر را گردن دیگری! بیندازند تا شاید مفر نجاتی باشد برای مدتی اندک.
 
سرقت سنگ قبر تاریخی بایزید بسطامی؛ مقصر: اوقاف
 
چندی پیش بود که سرقت سنگ قبر تاریخی آرامگاه بایزید بسطامی پس از گذشت حدود 10 روز از سرقت خبری شد؛ خبرگزاری ایرنا در همین ارتباط نوشت: یک مقام آگاه که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، سرقت بخشی از سنگ قبر بایزید بسطامی که در شهر بسطام و شمال آرامگاه امام‌زاده محمد (ع) واقع است، تأیید کرد. گفته می‌شود این سرقت یک هفته تا 10 روز قبل رخ داده است یعنی درست زمانی که شیشه محافظ سنگ قبر برای انجام مرمت برداشته شده بود.
 
محوطه مجموعه تاریخی بسطام و آرامگاه امام‌زاده محمد (ع) مجهز به دوربین مداربسته است و اداره آن به عهده هیأت امنا و اداره اوقاف و امور خیریه بسطام و مرمت و نگهداری مجموعه تاریخی نیز به عهده اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان شاهرود است.
 
شهر نمونه گردشگری بسطام در 6 کیلومتری شمال شهرستان شاهرود از توابع استان سمنان واقع است و به دلیل داشتن جاذبه‌های تاریخی متعدد و همچنین طبیعی مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است.
 
آرامگاه عارف شهیر بایزید بسطامی فاقد هرگونه تزیین است و در داخل حیاط مجموعه تاریخی بسطام و امام‌زاده محمد (ع) قرار دارد.
 
آرامگاه بایزید بسطامی دارای یک پنجره مسقف آهنی است، روی قبر، یک سنگ مرمر قرار دارد که کلماتی از مناجات مشهور علی بن ابی‌طالب (ع) بر آن حک شده است و به‌طوری‌که از مفاد این سنگ‌نوشته برمی‌آید، این سنگ متعلق به شخصی به نام قاضی ملک است که احتمال می‌رود یکی از حکام ایالت قومس بوده، ولی معلوم نیست به چه علت آن را روی آرامگاه بایزید نصب کرده‌اند.
 
به گزارش فارس؛ رسانه‌ها در بسته‌های مختلف خبری بارها و بارها به این موضوع و سرنوشت سنگ قبر سرقت‌شده پرداختند تا اینکه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان در گفت‌وگویی که خبرگزاری ایسنا منتشر کرد، آب پاکی را با صراحت خاصی روی دست همه ریخت و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان را مقصر این واقعه دانست.
 
ایسنا در نخستین سطور گفت‌وگوی خود می‌نویسد: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان معتقد است «مقصر جریان سرقت سنگ منتسب به بایزید بسطامی، اداره کل اوقاف و امور خیریه است».
 
در همین بین، روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان در جوابیه‌ای به همان گفت‌وگوی آقای مدیرکل، تصریح می‌کند: حال سؤال اینجاست که چرا اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان که خود بر اساس بند 10 ماده 3 قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مسئول حفظ و نگهداری و مرمت آثار تاریخی است و متعاقب این مواد قانونی، یگان حفاظت میراث فرهنگی در استان سمنان تشکیل‌شده و نیروهایی را برای حفاظت از بناها و اشیای تاریخی به کار گمارده است، تدابیر امنیتی کافی را جهت حفظ و نگهداری از سنگ قبری که شیشه محافظ آن را برای انجام مرمت برداشته بود، پیش‌بینی نکرده است؟
 
نکته جالب و قابل تأمل در این بین، عکس‌العمل مدیرکل محترم میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان است که پس از 9 ماه از سرقت سنگ قبری که کارشناس آن اداره و رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان شاهرود، آن را فاقد ارزش تاریخی و ریالی خوانده‌اند، در گفت‌وگو با رسانه‌ها، مسئولیت سرقت سنگ قبر را متوجه اداره کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان می‌داند.
 
داستان ادامه می‌یابد و بار دیگر اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان جوابیه‌ای در پاسخ به جوابیه اوقاف و امور خیریه به ایسنا می‌دهد و مدعی می‌شود: «با توجه به اینکه مجموعه تاریخی بسطام و امامزاده و سایر اماکن آن به غیر از موزه در اختیار و تحت مدیریت اداره اوقاف و امور خیریه و هیأت امناء مجموعه است و خدام و نگهبان امامزاده به‌صورت شبانه‌روزی در مجموعه مستقر هستند، لذا نگهداری و حفاظت از آن توسط هیأت امنا انجام شده و مسئولیت بر عهده آن‌ها است» و این باز یعنی: مقصر اوقاف است.
 
سرقت سوت تاریخی کارخانه ریسمان‌ریسی سمنان؛ مقصر: شورای شهر سمنان
 
چندی بعد از سرقت بخشی از سنگ قبر بایزید بسطامی، خبری در رسانه‌ها منتشر می‌شود مبنی بر اینکه: سوت تاریخی کارخانه ریسمان‌ریسی و نساجی پارس در سمنان که در فهرست آثار ملی قرار دارد، به سرقت رفت.
 
پس از انتشار خبر در رسانه‌های مختلف و پیگیری‌های آن‌ها، مسئول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان در موضعی می‌گوید: با توجه به مالکیت شورای اسلامی شهر بر کارخانه نساجی و دست‌نخورده ماندن این مجموعه تاریخی، از شورای شهر انتظار می‌رفت در این زمینه مراقبت بیشتری می‌داشت و این باز یعنی: مقصر شورای شهر سمنان است.
 
رنگ‌آمیزی برج چهل‌دختران سمنان؛ مقصر: سازمان دانش‌آموزی سمنان
 
برج چهل‌دختران سمنان در ایام تعطیلات نوروز به شکلی عجیب مورد رنگ‌آمیزی قرار گرفت؛ این تیتر خبری بسیاری از رسانه‌ها از نامهربانی جالب‌توجهی عده‌ای به یکی دیگر از آثاری میراثی مردم سمنان بود که چندی بعد از خبر سرقت سوت تاریخی کارخانه ریسمان‌ریسی سمنان در رسانه‌ها بازتاب یافت.
 
سرپرست اداره میراث فرهنگی سمنان در این ارتباط نیز می‌گوید: اگرچه مالکیت معنوی برج چهل‌دختران با اداره میراث فرهنگی است اما بخشی از محیط این بنا در مجموعه سازمان دانش‌آموزی واقع شده است و این اثر امانتی در دست سازمان دانش‌آموزی است و این باز یعنی: مقصر سازمان دانش‌آموزی سمنان است.
 
موزه شاهرود تعطیل می‌شود؛ مقصر «شهرداری شاهرود»
 
چندی از خبر رنگ‌آمیزی برج چهل‌دختران سمنان می‌گذرد که بار دیگر اتفاقی جالب توجه و البته حساسیت‌زا در استان سمنان نظر رسانه‌ها را جلب می‌کند.
 
روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی
، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان در گزارشی به رسانه‌ها از احتمال قریب‌الوقوع تعطیلی موزه شاهرود و انتقال آثار تاریخی و اجناس موزه به مخزن اصلی آثار تاریخی استان سمنان واقع در شهر سمنان خبر می‌دهد؛ واقعه‌ای در امتداد کشمکش‌های مالکیت یک بنا.
 
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شاهرود در این زمینه می‌گوید: شهرداری شاهرود با پیگیری‌های قضایی درصدد باز پس گرفتن ساختمان موزه شاهرود و تعطیلی آن است.
 
مسئول موزه‌های استان سمنان هم در همین ارتباط می‌گوید: با توجه به بی‌مهری‌های اخیر به موزه شاهرود، مخزن اصلی آثار تاریخی استان سمنان واقع در شهر سمنان، پذیرای آثار تاریخی و اجناس موزه شاهرود است و این باز یعنی: مقصر شهرداری شاهرود است.
 
بافت قدیم سمنان گردشگر ندارد؛ مقصر:‌ استاندار و فرماندار سمنان
 
اما جدیدترین اظهارنظر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان در روزهای اخیر و در نخستین نشست تخصصی شالوده‌ها و نمادها در دانشکده هنر دانشگاه سمنان بیان می‌شود که این بار حسین خواجه‌بیدختی پا را کمی فراتر می‌نهد و تقصیر عدم احیای بافت تاریخی شهر سمنان و اینکه چرا بافت قدیم سمنان گردشگر ندارد، را گردن استاندار سمنان و فرماندار سمنان می‌اندازد.
 
وی می‌گوید: زمانی که استاندار و فرماندار خود را موظف به سکونت در بافت قدیم بدانند، این بافت احیا می‌شود؛ استاندار یزد در بافت قدیم ساکن است، استاندار ما چطور؟
 
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان سمنان گفت: باید جمعیت سمنان را به منطقه بافت آن بیاوریم و به این فضا شخصیت دهیم تا بتوانیم آن را احیا کنیم.
 
خواجه‌بیدختی افزود: ما با استان‌های یزد و اصفهان فاصله زیادی داریم؛ اما باید بدانیم در یزد استاندار خودش را موظف به سکونت در بافت قدیم می‌داند و در اصفهان هم 2 هزار و 200 خانه به‌صورت همزمان در حال بازسازی هستند و آن‌وقت ما باید التماس کنیم که کسی متقاعد شده و در بافت تاریخی ما سرمایه‌گذاری کند.
 
وی اظهار داشت: خانه پدری فرماندار سمنان یک پلاک باارزش است و اگر بازسازی شود ما 50 درصد هزینه آن را تقبل می‌کنیم و به ایشان هم گفته‌ایم که اگر در این منطقه ساکن شود اتفاقاتی در بافت رقم می‌خورد و این باز یعنی: استاندار سمنان و فرماندار سمنان مقصر هستند.
 
تخریب یک خانه در بافت تاریخی سمنان؛ مقصر:‌ شهرداری سمنان
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان همچنین در ادامه تخریب یک باب خانه در بافت تاریخی و جنوب شهر سمنان را به دنبال بارش‌های شدید و جاری شدن سیلاب در روزهای گذشته نیز گردن شهرداری سمنان می‌اندازد و این باز یعنی:‌ مقصر شهرداری سمنان است.
 
احداث اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان در حوزه صنوف مزاحم؛ مقصر: سازمان خودم
 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان همچنین احداث ساختمان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان در حوزه صنوف مزاحم شهر سمنان (شهرک غرب سمنان) را نیز درست نمی‌داند و البته مقصر آن را سازمان خود معرفی می‌کند.
 
خواجه‌بیدختی می‌گوید: بخش زیادی از تقصیر متوجه سازمانی است که من متولی آن هستم و محل استقرار این سازمان هم در صنوف مزاحم تعریف شده است و این باز یعنی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مقصر است.
 
مقصر مهم نیست آقای مدیرکل!
 
به هر تقدیر، توجه به همه این موارد نشان می‌دهد سیاستی در میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان حاکم بوده که در علم سیاست آن را فرار رو به جلو نام می‌نهند؛ فرار از این بابت که در دنیای امروز و در وقایع مختلف دیگر مقصر ناکامی‌ها و تلخ‌کامی‌ها و شکست‌ها مهم نیست و مدیران می‌کوشند در اسرع وقت با رفع مشکلات موجود، سازمان را در مسیر رشد و ترقی سوق دهند.
 
مدیران امروز در بیشتر موارد به علت ضعف‌هایی که در حوزه کاری‌شان پیدا می‌شود، از مردم عذرخواهی می‌کنند یا حتی استعفا می‌دهند یا خود وارد اصلاح فرایند می‌شوند تا بگویند سازمان برایشان مهم است.
 
توصیه ما به مدیرکل محترم میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان و همکاران پرتلاش ایشان این است که زیاد دنبال مقصر در وقایع سازمانی‌شان نباشند و جای آن، راهکارهایی را بیندیشند و ارائه دهند که سازمانشان در آینده با چنین قصورهایی مواجه نشود.
 
به امید آن روز...
 
 
منبع: فارس
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار