جابری انصاری در برنامه متن و حاشیه:

بازیگر بیرونی نباید برای ملت سوریه تصمیم گیری کند/ سعودی ها بر خلاف عقربه های زمان حرکت می کنند

سخنگوی وزارت امور خارجه امشب در برنامه متن و حاشیه به بررسی چالش ها و فرصت های پیش روی سیاست خارجی پرداخت.

عربستان برخورد سیاسی با حج کرد/ هدف نخست عربستان بحران آفرینی و رویارویی در برابر ایران استبه گزارش خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ "صادق حسین جابری انصاری" سخنگوی وزارت خارجه امشب 8 خرداد در برنامه متن و حاشیه به بررسی چالش ها و فرصت های پیش روی حوزه سیاست خارجی پرداخت.

جابری انصاری در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون کتاب و کتابخوانی گفت: یکی از عادات بنده از ابتدای جوانی کتاب خواندن بود به طوری که می توانم بگویم که کتاب خور و مجله خور هستم  و از سوی برنامه های تلویزیونی را در حد فرصت می بینم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون جلسات هفتگی با خبرنگاران ادامه داد: هر هفته در روزهای دوشنبه نشست مطبوعاتی با خبرنگاران دارم به طوری که هیچ وقت سوالی را از قبل چک نمی کنم لذا با توجه به محدودیت زمانی هر خبرنگار می تواند یک سوال را بپرسد.

جابری انصاری با اشاره به تنوع سیاسی و اجتماعی کشور افزود: تنوع سیاسی و اجتماعی اقتضا می کند تا صداهای مختلفی را بشنویم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که چرا در عرصه سیاست خارجی همه چیز پیچیده شده است بیان کرد: سیاست اساساً پیچیده و جزئی از زندگی انسان است پس باید اذعان داشت که سیاست خارجی عرصه تناقض ها میان تعداد زیادی از بازیگران و کشورها است.

عرصه سیاست و سیاست خارجی تناقضهای متنوع و متعددی را در خود جمع کرده است

سخنگوی وزارت خارجه با بیان این که عرصه سیاست پیچیدگی های خود را دارد افزود: تناقض های متنوع و متعددی را می توان در این دو عرصه مشاهده کرد.

جابری انصاری در پاسخ به سوال دیگری پیرامون موضوع حج گفت: انجام مذاکرات پیرامون مسائل حج بر عهده سازمان حج و زیارت است به طوری که در نشست های مطبوعاتی بارها گفته شد که مسئولیت آن چه پیرامون حج اتفاق افتاده در رابطه با دولت عربستان است

وی با اشاره به این که مسئله حج باید خارج از عرصه اختلافات حل می شد افزود: عربستان اختلافات و دعواهای سیاسی خود را وارد موضوع حج کرده است به گونه ای که عربستان سعودی خود را  رویاروی ایران تلقی می کند.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به این که عربستان سعودی هدفگیری نخست خود را بحران آفرینی در برابر ایران می داند عنوان کرد: چند سال قبل ا زقطع روابط  از سوی ایران تلاش عربستان به سمتی می رفت که هر چه بیشتر با ما روابط تنش آفرینی داشته باشد.

جابری انصاری با بیان این که سرزمین وحی در جغرافیای سیاسی عربستان است عنوان کرد: وظایف میزبانی بر عهده عربستان است اما متاسفانه نتوانست به خوبی این امر را به جا آورد.

مسئولیت موضوع حج بر اساس تصمیمات سطوح عالی بر عهده سازمان حج و زیارت و زیر نظر بعثه رهبری است

وی با بیان این که مسئولیت حج بر اساس تصمیمات سطوح عالی زیر  نظر بعثه رهبری است اظهار داشت: ما در ریز مذاکرات مرتبط با حج دخالتی نمی کنیم اما در رابطه با مسائل حاکمیتی پیگیر موضوع هستیم و مواضع خود را اعلام می کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به این که مدیریت حج بر عهده سازمان حج و زیارت است گفت: طبق مشاهدات و گفتگوهای انجام شده عربستان بدیهی ترین وظایف خود را که تامین امنیت حجاج بود را نتوانست انجام دهد.

عربستان برخورد سیاسی با حج کرد

جابری انصاری با اشاره به این که کنسول گری و سفارت خانه ایران در عربستان فعال نیست گفت: عربستان برخورد سیاسی با حج کرده است به گونه ای که همه روادیدهای موجود را رد کرده است.

وی با اشاره به دو مقوله امنیت و سلامت حجاج گفت: این دو مقوله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است به طوری که مقامات سعودی زیر بار امنیت و سلامت حجاج نمی روند.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به روش برخورد عربستان سعودی گفت: آن ها در صدد حواله کردن موضوع به سمت ایران هستند.

امیرعباس سلطانی عضو کمیسیون انرژی مجلس نهم در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی پیرامون به گم شدن دکل نفتی 87 میلیون دلاری گفت: بحث پرونده دکل نفتی تیرماه 93 مطرح شد به گونه ای که تحقیق و تفحص های زیادی در مجلس صورت گرفت.


وی  با اشاره به زمان بردن این مسئله افزود: موضوع در کمیسیون مربوطه مطرح شد و از دیوان محاسبات استعلام های لازم به عمل آمد.

سلطانی با اشاره به این که 51 درصد از سهم تاسیسات دریایی متعلق به بازنشستگان صنعت نفت بود گفت: دو درصد آن متعلق به کارکنان تاسیسات دریایی می شود

وی با اشاره به استهکاف رئیس جمهور و وزرای و دستگاه های ذی ربط در ناقص اجرا شدن قانون گفت: این پرونده می توانست به مجلس کشیده شود.

سلطانی گفت: مجلسی زمانی می توانست به مسئله ورود پیدا کند که موضوع صد درصد دولتی و یا حتی 50 درصد متعلق به دولت می شد اما در این جا تنها سهم دولت 2 درصد بود.

وی با بیان این که دکل ها بیش از 1 یا دو مورد بود عنوان کرد:  قرار داد مرتبط با دکل ها میان تاسیسات دریایی و یک شرکت به صورت اسمی و کاغذی بسته شده بود.

سخنگوی وزارت خارجه  ادامه داد: روش برخورد عربستان در این مذاکرات دفع الوقت کند و با طولانی کردن موضوع و در نهایت بهانه جویی ،مسئولیت کار را به سمت ایران حواله دهد.

اگر حج برگزار نشود مسئولیت آن با دولت عربستان است

جابری انصاری اضافه کرد: ماه ها وقت را تلف کردند موضوعات بدیهی اجرایی را دچار مشکل کردند و هم اکنون نیز هیچ تضمینی در ارتباط با سلامت و امنیت حجاج و حمایت کنسولی آن ها تا این لحظه ارائه ندادند و اگر امسال حج برگزار نشود مسئولیت آن با دولت عربستان خواهد بود.

وی درباره این که آیا افکار عمومی نیز مطلع است اگر زائران ما امسال به حج نروند دولت عربستان مقصر است بیان داشت: به میزان زیادی در افکار عمومی جهان به ویژه در یکی دو سال اخیر این مسئله در ارتباط با عربستان سعودی ایجاد شده که این کشور منشا بسیاری از نابسامانی ها و به هم ریختگی ها در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا است و شاید یکی از دلایل عصبانیت سعودی ها و خروج از سیاست تاریخی خودشان که به یک سیاست محافظه کارانه معروف بودند و با آرامش ظاهری حرکت می کردند به سمتی نوعی سیاست خشن، تهاجمی و پرخاشگرانه نگرانی از اتفاقاتی است که روندهای عمومی در روابط آن ها به ویژه در نگاه افکار عمومی جهانی به عربستان به وجود آمده که این کشور را به عنوان کشوری می شناسند که منشا بیشترین میزان جریانات تکفیری، تروریستی و خشونت طلب است و با پمپاژ ایدئولوژیک، عقیدتی، حمایت لوجستیک و سیاسی و مالی همه جانبه ای که از جریانات تروریستی انجام میدهد.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان این که آن چه که در مسئله حج بدیهی است سوء مدیریت و سوء تدبیر عربستان سعودی است که منجر به کشتارهای متعدد در فصل حج شده است تصریح کرد: آخرین برگه این کشتارها در حج سال گذشت اتفاق افتاد و به نظر می رسد که امری آشکار در بخش های مهمی از افکار عمومی است البته این موضوع از مسئولیت ما کم نمی کند و ما به عنوان دولت و دیگر نهادهای کشور و رسانه ها  می بایست از جهت آگاهی بخشی در افکار عمومی حرکت کنیم.

در طول سال های گذشته تلاش کردیم با حداکثر خویشتن داری در برابر برخوردهای پرخاشگرانه عربستان سعودی عمل کنیم

جابری انصاری در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این سوال که قرار است تا کجا در مقابل سیاست های عربستان سعودی صبوری و خویشتن داری کنیم بیان داشت: این که صبر ما حد و اندازه دارد طبیعی است که صبر هیچ کس بی منتهی نیست، ما در طول سال های گذشته تلاش کردیم با حداکثر خویشتن داری در برابر برخوردهای پرخاشگرانه و همراه با خشونت عربستان سعودی عمل کنیم و این به این معنا نیست که دست بسته نشسته ایم و به مسائل نگاه می کنیم بلکه طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران در مسیر اهداف و برنامه هایی که در سیاست خارجی خود دارد حرکت می کند.

وی افزود: آن چه که مهم است این است که عربستان سعودی می بایست شبکه محافظی که او را به عنوان فرزند خوانده خود حاشیه بازی غیر قاعده ای برای آن در نظر گرفته است خاتمه پیدا کند بنابراین مهم ترین کار در سیاست خارجی ما این است که عربستان سعودی خودش باشد نه آن گونه که تصویر سازی می کنند که او مجموعه جهانی را نمایندگی می نکند

سخنگوی وزارت خارجه با بیان این که حمایت آمریکا و دیگر کشورها از عربستان تابع منابع آنها است اظهار داشت: نوع نگاه سنتی که در طول ده های گذشته نسبت به عربستان سعودی وجود داشته در تحولات کمتر از یک دهه و نیم گذشته به مرور زمان تغییر کرد و وضعیتی با سیاست های عربستان سعودی ایجاد شده که ما شاهد یک تغییر در نوع نگاه جهانی به عربستان هستیم و برخی از روندهای بین المللی در حال تغییر است.

جابری انصاری یادآور شد: نوع سیاست هایی که عربستان سعودی در مقاطعی به بهانه این که در برابر انقلاب اسلامی ایران ایستاده اتخاذ کرده است و با نوعی حمایت جهانی هم مواجه بوده به دلیل تبعاتی که داشته و نوعی به هم ریختگی و نا به سامانی را نه فقط در منطقه بلکه در کل جهان ایجاد کرده.

وی در بخش دیگری از این گفتگو همچنین در پاسخ به این سوال که کشورهای عربی چرا علی رغم نقش مخرب عربستان از آن حمایت می کنند گفت: حتی دولت هایی که تلقی عمومی این است که نزدیک به عربستان سعودی هستند بیشتر به دنبال این هستند که از خشم و غضب عربستان به دور باشند اما کاری که ما می توانیم در این مقطع انجام دهیم این است که شبکه روابط خود را در سطح منطقه و جهان گسترده کنیم و در جهت روشن سازی افکار عمومی جهانی در ارتباط با حقایق موجود در منطقه و حمایت لوجستیک و حمایت ایدئولوژیکی که از عربستان سعودی از جریان های خشونت طلب و تکفیری انجام می شود حرکت کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: نکته اساسی این است که ما هیچ وقت نمی بایست بازی را تحویل طرح مقابل دهیم تا عربستان سعودی به هدف گیری های خود برسد و قطعاً هم نخواهد رسید.

عربستان سعودی بر خلاف عقربه های زمان حرکت می کند

جابری انصاری با بیان این که عربستان سعودی بر خلاف عقربه های زمان حرکت می کند بیان داشت: هیچ دولتی بر خلاف عقربه های زمان نمی تواند سیاست خود را تنظیم کند و مشکل عربستان سعودی بیش از آن که با ما باشد با خودش است، با واقعیت هایی است که در حال تحول در درون جامعه عربستان، در جهان عرب و در سطح عمومی جهانی و در سطح بین المللی است.

وی با بیان این که عربستان سعودی می خواهد برخی تحولات و شکل گیری برخی روندها را به تعویق بیاندازد گفت: به طور مثال همزمان با اصول برجام عربستان سعودی بسیار نگران بود که مزیت نسبی را با سطوح بزرگ قدرت بین المللی از دست بدهد

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر این که عربستان سعودی همواره ساختار خود را با ساختار قدرت بین المللی و غربی تنظیم کرده است گفت: بر این اساس به محض این که احساس کند که  نوعی تغییر در روندهای بین المللی در تعامل با او در حال شکل گیری است سیاست تهاجمانه و به ظاهر خشمانه ای را در بر می گیرد.
جابری انصاری در خصوص نقش عربستان در مسئله سوریه بیان داشت: در ابتدای بحران سوریه عربستان به دنبال این بود که با سرعت هر چه تمام تر کار دولت سوریه را خاتمه دهد و وضعیت جدیدی را طبق منافع خود در سوریه شکل دهد که این امر تا به حال رخ نداده است.

وی تصریح کرد: تلاشی که عربستان سعودی انجام می دهد نگرانی از تحولاتی است که به نام انقلاب های عربی یا جنبش بیداری اتفاق افتاده است.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: عربستان سعی دارد روند تحولات را معکوس و مسئله مطالبات دموکراتیک را به نظام های طائفه ای و فرقه ای تبدیل کند که در این جهت نیز موفق بوده اما سوال این است که تا چه زمانی می شود روند تحولات را به تعویق انداخت و در برابر اراده ملت ها ایستادگی کرد.

جابری انصاری با بیان این که سیاست های عربستان خسارت هایی را برای مردم سوریه و کل منطقه به وجود آورده گفت: مهم ترین مشکلی که سیاست عربستان سعودی دارد این است که سیاست آن مبتنی بر تخریب است، قدرت عربستان سعودی برای تخریب بالا است و قدرت سازندگی آن محدود است و چون این عدم توازن بین قدرت سازنده و قدرت تخریب وجود دارد این وضعیت نمی تواند ادامه پیدا کند و  عربستان هم اکنون در جنگ با زمان و همه تحولات در حال حرکت است و ما می بایست با تدبیر و عقلانیت بدون ورود به زمین بازی طرف مقابل و بدون این که اهداف خود را فراموش کنیم در جهتی حرکت کنیم که این نظام در برابر همه تحولات واقعی بیاستد و هر چه بیشتر رسوا شود و هر چه بیشتر مشخص شود که عربستان سعودی منشاء نابه سامانی ها است.

وی همچنین درباره این که آیا می شود سیاست برد برد را در مسئله سوریه نیز در پیش گرفت گفت: ادامه بحران فعلی در سوریه و در کشورهای دیگر  اولین برنده اش رژیم صهیونیستی است و موضوع رویارویی مسلمانان با فلسطینی ها و اعراب با رژیم صهیونیستی عملاً در حاشیه قرار گرفته و نکته اساسی این است که عربستان سعودی به عنوان دومین بازیگر عمده در منطقه به دنبال به هم ریختگی است تا یک افق غیرقابل پیش بینی و نامحدود است ضمن این که همه نیروهای موجود در منطقه را مستهلکت می کند و بیش از همه ملت ها را در زمینه استقلال، آزادی و نظام های دموکراتیک دور می کند

خط قرمز ما این است که یک بازیگر بیرون نمی بایست برای ملت سوریه تصمیم گیری کند

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره آن که آیا استمرار حضور آقای بشاراسد در سوریه همچنان یکی از خطوط قرمز ما است نیز بیان داشت: خط قرمز ما این است که بازیگر بیرونی نمی بایست برای ملت سوریه تصمیم گیری کند و تنها کاری که بازیگران بیرونی می توانند انجام دهند این است که توافق سیاسی را برای رجوع به آرای ملت سوریه تسهیل کنند

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار