گرگان؛

آغاز سرشماری بهاره وحوش در گلستان

سرشماری بهاره وحوش در گلستان آغاز شد.



به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، مدیر کل محیط زیست استان گلستان گفت:مدت سرشماری بهاره قوچ، میش، کل و بز در زیستگاه های حیات وحش به شرایط اقلیمی و جوی منطقه بستگی دارد.

اسماعیل مهاجر افزود:سرشماری در پارک ملی گلستان با مشارکت نیروهای مستقر درپارک ، اداره کل محط زیست استان، همیاران و دوستداران محیط زیست که ساماندهی شده اند، انجام می شود.

وی گفت:سرشماری از گونه های حمایت شده به منظور آگاهی از چگونگی تغییرات جمعیتی آن و کسب اطلاعات لازم در خصوص وضعیت آماری و پراکنش این پستانداران در مناطق مختلف زیستگاهی شهرستان انجام می شود.

مهاجر ادامه داد:همه ساله با رسیدن فصل بهار در اواسط اردیبهشت ماه زایمان میش ها و بزهای وحشی انجام می شود و با گذشت دو تا سه هفته پس از آن و فراهم شدن امکان مشاهده مستقیم بره ها، فعالیت های سرشماری آغاز می گردد.

وی گفت:با سرشماری می توان اطلاعات آماری وهمچنین وضعیت جمعیتی این گونه ها، نرخ زاد و ولد، بقا، مرگ و میر را کسب کرد.

سرشماری از گونه های قوچ و میش به واسطه داشتن ویژگی های بیولوژیکی و اکولوژیکی و وضعیت حساس آنها از لحاظ جمعیتی هر ساله در دو نوبت 'بهاره در خرداد و پاییزه در آبان' در شهرستان کردکوی ،پارک ملی گلستان و مناطق علی آباد کتول انجام می شود.

پارک ملی گلستان با وسعت نود و دو هزار هکتار ، در سال ۱۹۷۷ میلادی از سوی یونسکو بعنوان ذخیره گاه زیست کره به ثبت رسیده است.

منطقه حفاظت شده جهان نما هم از قدیمی ترین مناطق زیرپوشش مدیریتی سازمان حفاظت محیط زیست کشور است و جزومنطقه های چهارگانه این سازمان محسوب می شود.

انتهای پیام/الف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.