اردبیل؛

تولید و صادرات سالانه 136 تن گیاهان دارویی در اردبیل

رویش بیش از 400 گونه گیاهان دارویی در دامنه های کوه سبلان فرصت تولید و صادرات سالانه 136 تن انواع گیاهان دارویی در استان اردبیل را فراهم آورده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ رویش بیش از 400 گونه گیاه دارویی در دامنه ها و ارتفاعات سرسبز کوه سبلان این فرصت را در منطقه به وجود آورده است تا سالانه بیش از 136 تن انواع گیاهان دارویی و غذایی در استان اردبیل تولید و به کشورهای همجوار صادر شود.

با توجه به اینکه کشور ايران و به ویژه استان اردبیل رويشگاه اصلی بسياری از گونه ‌های دارويی با ارزش می باشد اين گونه‌ ها در شرايط طبيعی و با بارندگی مختصر، مواد موثره نسبتا بالايی توليد می كنند که استان اردبیل به دلیل دارابودن شرایط اقلیمی و آب و هوایی نسبتا معتدل منطقه ای بکر و مناسب جهت رویش این نوع گیاهان است.

مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در استان اردبیل نزدیک به 900 گونه گیاهی شناسایی شده است که حدود 400 گونه آن دارویی می باشد و باتوجه به پتانسیل بالای منطقه در کشت و توسعه این نوع گیاهان انتظار می‌ رود در سال های زراعی آتی شاهد ارتقای تولید گونه های گیاهی دارویی در استان باشیم.

علیرضا خواجوی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای توسعه و رونق حوزه تولید و کشت گیاهان دارویی در سطح استان، یادآور شد: در سال 1390 با تشکیل کمیته راهبردی، ساماندهی فرایند تولید گیاهان دارویی استان تدوین شد که این امر می تواند گام محکی در راستای رونق کشت و توسعه گیاهان دارویی در استان اردبیل محسوب شود.

وی تصریح کرد: در سال جاری علاوه بر تولید گیاهان دارویی در سطح 97 هکتار در قطعات کوچک، برای تولید در سطح 30 هکتار دیگر نیز به 3 تولید کننده موافقت اصولی به منظور تولید انواع گیاهان دارویی ماریتیغال، اکینا، گل راعی، همیشه بهار، ملیس، نعناع فلفلی، کدو طبی، اسطو خودوس، گل‌گاوزبان و مریم گلی داده شده است.

مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: باتوجه به اینکه کشور ایران یکی از 5 خاستگاه اصلی رویش گیاهان دارویی در جهان محسوب می شود با بیش از 8 هزار گونه گیاهی شناخته شده در رده هفتم آسیا قرار گرفته است که در بین کشورهای آسیایی نیز کشور چین با بیش از 30 هزار گونه بیشترین تولیدات در این زمینه در جهان را داراست.

خواجوی با اشاره به مصرف بالای گیاهان دارویی و رویکرد مردم به این امر، اظهارکرد: در کشور ایران از بین اقلام و گونه های فراوان گیاهان دارویی تولید شده از گیاه نعناع 672 قلم دارو، آویشن با 384 قلم دارو و سرخ ولیک با 288 قلم دارو بیشترین مصرف را دارا هستند که به تبع آن این گیاهان در استان اردبیل نیز مصرف بالایی نسبت به سایر گیاهان دارویی دارند.

وی بیان داشت: در زمینه آموزش و یادگیری نحوه کشت و تولید گیاهان دارویی در سطح استان اقدامات راهبردی صورت گرفته است که از شاخص اقدامات انجام گرفته در این حوزه می‌ توان به تشکیل 67 کلاس آموزشی و آموزش نحوه کاشت، داشت و برداشت و فرآوری گیاهان دارویی به 2 هزار نفر از کشاورزان و تولیدکنندگان در منطقه اشاره داشت.

مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین تهیه، توزیع و پخش هزار و 500 لوح فشرده و یک هزار و 800 نشریه آموزش نحوه کاشت و برداشت گیاهان دارویی در سطح استان را از دیگر اقدامات انجام گرفته در حوزه کشاورزی استان برشمرد و افزود: تداوم برگزاری نمایشگاه‌ های گیاهان دارویی در استان، تهیه و در اختیار قرار دادن 2 دستگاه خشک کن و عرق گیر به عنوان الگوی یادگیری نیز از اقدامات موثر در رشد و پویایی پرورش گیاهان دارویی طی چند سال اخیر در سطح استان محسوب می‌ شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در سال های اخیر متاسفانه سود آوری های کلان اقتصادی و توجه روز افزون به تجارت جهانی گیاهان دارویی، مشکلات و مسائل ناگواری را برای این منایع ملی به وجود آورده و نسل بعضی از گونه های مهم آن را با خطر انقراض مواجه ساخته است که نیاز است در این راستا مسئولان محیط زیست چاره اندیشی را ملاک قرار دهند.

عدیل سروی با بیان اینکه طی چند سال گذشته مردم منطقه رویکرد اساسی به مصرف گیاهان دارویی داشته اند، تصریح کرد: برخی از گونه های گیاهان دارویی در منطقه مصرف بالایی دارند که عمده اقلام صادراتی این گیاهان در استان را نیز گونه های زعفران، شیرین بیان، زیره سبز،کتیرا، باریچه، آویشن و صمغ نباتی تشکیل می دهند.

وی کشت زعفران و گیاه کلزا در منطقه را نیز در حوزه توسعه کشت گیاهان دارویی در استان مهم دانست و افزود: خوشبختانه در چند سال گذشته شاهد افزایش کشت محصول استراتژی زعفران در منطقه به ویژه شهرستان مشگین شهر و بخش ارشق هستیم که این امر علاوه بر آورده اقتصادی رویکرد مردم به مصرف گیاهان دارویی از قبیل زعفران درمنطقه را نیز توسعه می بخشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین عمده اهداف راه اندازی کارخانه ها و مراکز تولید گیاهان دارویی در استان را ایجاد اشتغال، دسترسی به بازار جهانی، حفظ محیط زیست و سلامت و امنیت بهداشتی جامعه عنوان کرد.

صنایع تبدیلی حلقه مفقود حوزه کشاورزی در استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: متاسفانه در حال حاضر مشکلات زیادی در بخش کشاورزی استان اردبیل به وجود آمده است که نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات کشاورزی یکی از دغدغه های اصلی کشاورزان منطقه محسوب می شود که دراین رابطه در حوزه کاشت گیاهان دارویی نیز هم اکنون تولیدکنندگان با مشکلات عدیده ای روبه رو هستند.

سروی عدم وجود اطلاعات و دانش فنی کافی و بروز تولیدکنندگان، پايين بودن ميزان عملكرد در هكتار در مزارع، نبود ارقام مقاوم و متحمل به بيماری ها، عدم وجود تنوع ارقام با توجه به تنوع اقلیمی استان، کمبود نیروی کارشناسی و تخصصی در امر تولید، بسته بندی و فرآوری را عمده مشکلات در این حوزه دانست.

وی با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی در زمینه استفاده مردم از گیاهان دارویی را نیز از مشکلات اساسی در این حوزه برشمرد و تصریح کرد: کمبود فرهنگ مناسب استفاده و آشنایی اندک مصرف كنندگان از ارزش درمانی گیاهان دارويی و بی رغبتی در مصرف آن نیز یکی از مشکلات مهم این حوزه به شمار می آید که در این زمینه نیاز است تا با به کارگیری روش های نوین و روی کار آوردن صنایع تبدیلی و تکمیلی و توجه به بسته بندی استاندارد محصول ارتقای سطح فروش و تولید این گیاهان در استان را نیز به ارمغان آوریم.

یکی از تولیدکنندگان محصول زعفران در شهرستان مشگین‌ شهر در خصوص ارائه تسهیلات به تولید و کشت گیاهان دارویی در استان اظهار داشت: خوشبختانه در زمینه ارائه تسهیلات کم بهره به تولیدکنندگان منطقه مشکل خاصی وجود ندارد اما در رابطه با فراهم کردن امکانات و زمین زراعی جهت کشت گیاه دارویی برخی از تولیدکنندگان منطقه با مشکلاتی رو به رو هستند که نیاز است در این زمینه مسئولان همت مضاعفی داشته باشند.

رباب الفتی کاشت زعفران و گونه گیاهانی که به آب کمتری نیاز دارند را به جهت صرفه اقتصادی مقرون دانست و افزود: خوشخبتانه من طی چند سال گذشته توانسته ام در حوزه کشت زعفران در منطقه مشگین شهر به طور موفق عمل کنم که می توان به نوعی این حوزه را بهترین فرصت برای ایجاد اشتغال در منطقه تلقی کرد.

وی در خصوص کم و کیف تولید گیاهان دارویی در منطقه بیان کرد: در مقايسه با گياهان ديم ديگر مثل گندم، جو و حبوبات، گياهان دارويی سازگار با محيط می تواند عملكرد قابل ملاحظه‌ ای توليد نمايد كه از نظر درآمد و اشتغال مقرون به صرفه باشد، ضمن اينكه گياهان دارويی ديم به علت عدم استفاده يا استفاده محدود از كودهای شيميايی و سموم مختلف، يک محصول سالم خواهد بود که صادرات و مصرف این نوع مواد و گیاهان نیز تبعا تاثیرات مثبتی را به دنبال خواهد داشت.

این کارآفرین شهرستان مشگین‌شهر با اشاره به درصد بیکاری جوانان منطقه و نگرانی به وجود آمده در این حوزه، گفت: با برگزاری آموزش های عالی و تخصصی که از سوی سازمان جهاد کشاورزی انجام می گیرد باید افراد مستعد در منطقه شناسایی و فراهم نمودن زمینه بکارگیری و افزایش نیروی انسانی متخصص شاغل در بخش اجرا و تحقیقات با زمینه کاری گیاهان دارویی مدنظر مسئولان مربوطه قرار گیرد چرا که باتوجه به ظرفیت بالای منطقه در توسعه این حوزه از اشتغال می توان به دنبال تحقق این امر اقتصاد مقاومتی در استان را نیز رقم زد.

الفتی بیان کرد: با توجه به اینکه می توان با فراهم نمودن شرایط مناسب و به کارگیری کشاورزی نوین و صنعتی روند کشت گیاهان دارویی در استان را تسهیل و تسریع بخشید باید توجه داشت که این گیاهان دارویی می تواند با كشت اصولی آنها افزايش يابد و از اين و توليدات گياهان دارويی، مصرف داخلی و صادرات آن را نیز ارتقا بخشید.

محققان سال‌ هاست تلاش می ‌کنند از خواص گیاهان دارویی در طب مدرن نیز استفاده کنند که متاسفانه در سال ‌های گذشته بر اثر نابودی محیط زیست تقریبا 15هزار گونه گیاهان دارویی با خطر انقراض روبه رو شده‌ اند که این امر زنگ خطر در حوزه پرورش گیاهان دارویی است اما در این میان نمی توان از تلاش ‌هایی که از سوی سازمان‌ های حفاظت از محیط زیست برای نگهداری از این گنجینه طبیعی صورت گرفته است چشم پوشی کرد.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار