بندرعباس؛

60 درصد لاک پشت های پوزه عقابی خلیج فارس ماده هستند

عضو ارشد گروه تخصصی لاک پشت های دریایی اتحادیه جهانی گفت: بر اساس بررسی های علمی 60 درصد لاک پشت های پوزه عقابی در آب های خلیج فارس ماده هستند .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بندرعباس دکتر     نیکو لاس جی پیلچر که در چهارمین نشست مشترک سازمان حفاظت محیط زیست با شورای راهبری محیط زیست مناطق آزاد و SGP سازمان ملل متحد در سالن مرکز بین المللی رشد قشم افزود : شناسایی لاک پشت های نر و ماده در آب های خلیج فارس با روش لاپاراسکوپی انجام شد که در این روش به غیر از تعیین جنسیت این جانوران می توان به اطلاعات ارزشمند دیگری نیز دست یافت.

وی گفت:عملیات پایش لاک پشت ها نشان دهنده فراوانی لاک پشت های ماده خلیج فارس در مقایسه با جنس نر این جانوران است که اگر این آمار با فراوانی جنسیت نر همراه می شد باعث نگرانی بود.

عضو ارشد گروه تخصصی لاک پشت های دریایی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت افزود : در این شیوه یک شکاف کوچک در قسمت نرم زیرین بدن لاکپشت ایجاد و با عبور یک لوله حاوی دوربین به داخل بدن آن و با بررسی اندام های تناسلی این جانور دریایی، به جنسیت آن پی می بریم.

دکتر نیکولاس جی پیلچر افزود : یکی دیگر از راه های شناخت جنسیت لاک پشت ها به میزان دم این جانوران مربوط می شود به طوری که دم لاک پشت های ماده به 10 سانتیمتر و دم جنس نر این جانوران بین 40 تا 50 سانتیمتر می رسد.

وی از برنامه های حفاظت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم و جوامع محلی این جزیره که نقش مهمی در حفاظت از محل زندگی ساحلی لاک پشت ها دارند قدردانی کرد .

عضو ارشد گروه تخصصی لاکپشت های دریایی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و متخصص زیست شناسی و حفاظت لاکپشت های دریایی خلیج فارس و شمال غرب اقیانوس هندگفت : علاوه بر حفاظت از محل زندگی لاک پشت ها در سواحل باید توجه ویژه ای هم به بخش زیادی از زندگی آنان که در آب ها می گذرد داشته باشیم.

دکتر نیکولاس جی پیلچر افزود: قایق های صیادی و تور صیادان از مهمترین عوامل خطرآفرین زندگی لاک پشت ها در درون دریا هستند و باید در زمینه بخش زندگی آبی این جانوران نیز برنامه ریزی و حفاظت انجام شود.

بنیان‌گذار و مدیر اجرایی بنیاد تحقیقات دریایی مالزی همچنین به نقش لاک پشت ها در حفاظت از اکوسیستم دریایی اشاره کرد و گفت: این جانوران با کوتاه کردن علف های دریایی محیط مناسبی را برای رشد میگوها و ماهی ها فراهم می کنند.

دکتر نیکولاس جی پیلچر گفت: در مدت 10 روز حضور در آب های قشم توانستیم بر روی 93 لاک پشت آزمایشات تحقیقاتی داشته باشیم.

انتهای پیام/ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.