نیویورک تایمز: اقدامات اوباما تردید کشورهای آسیایی نسبت به آمریکا را کاهش نداده است

اوباما در دوران ریاست جمهوری خود روابط نزدیکی را با کشورهای آسیایی برقرار کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نیویورک تایمز در مطلبی نوشت: باراک اوباما – رئیس جمهور آمریکا – روز دوشنبه در سفر به ویتنام از پایان یافتن تحریم تسلیحاتی 50 ساله این کشور خبر داد تا با تغییر نگاه‌ها نسبت به سیاست خارجی واشینگتن بتواند آمریکا را در آینده اقتصادی و استراتژیک آسیا شریک کند. 

نیویورک تایمز: اقدامات اوباما تردید کشورهای آسیایی نسبت به آمریکا را کاهش نداده است

اما رو به پایان بودن دوران ریاست جمهوری اوباما باعث شده است کشورهای آسیایی در اعتماد خود نسبت به آمریکا عمیقا دچار تردید شوند. اوباما اولین رئیس جمهور آمریکاست که در آسیا بزرگ شده و دوران تحصیلات ابتدایی خود را در اندونزی گذرانده است.

وی در دوران ریاست جمهوری 8 سال خود علاقه قابل توجهی را به گسترش روابط با کشورهای آسیایی و سرمایه‌گذاری بیشتر در این منطقه از خود نشان داده است. برقراری روابط جدید با میانمار، نزدیکتر کردن روابط با ژاپن و کره جنوبی و از سرگیری روابط نظامی با فیلیپین بخشی از نمود خارجی علاقه اوباما به آسیا به شمار می‌رود. اوباما حتی با چین که با تحرکات اخیر خود در دریای جنوبی چین، همسایگان کوچک خود را به تعمیق روابط با واشینگتن ترغیب کرده است نیز بارها از در دوستی وارد شده است. 

با این حال، به گفته «کرت کمپبل» یکی از معماران استراتژی آسیایی اوباما در اولین دوره ریاست جمهوری وی، کشورهای آسیایی هر یک برداشت خاص خود را از مشکلات منطقه دارند و در حال حاضر، عمده نگرانی آنها از این بابت است که شاید منافع امنیتی آمریکا در آسیا تا حدی مهم نباشد که جانشین اوباما را به اندازه وی به حفظ موازنه قدرت در این منطقه پایبند کند.  

در این میان، صداهای مخالفی که از داخل آمریکا شنیده می‌شود نیز به نگرانی کشورهای آسیایی از تداوم سیاستهای آسیایی اوباما دامن زده است. دونالد ترامپ – نامزد احتمالی جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا – چندی پیش در یک نطق انتخاباتی وعده داد در صورت پیروزی در انتخابات، به حضور بی‌دلیل و پرهزینه نیروهای آمریکایی در ژاپن و کره جنوبی برای مراقبت از آنها پایان خواهد داد. چنین اظهارنظرهایی باعث شده است که کشورهای آسیایی با وجود نزدیکی بی‌سابقه اوباما به آنها چندان به تداوم روابط گرم کنونی خود با واشینگتن امیدوار نباشند.  

روز دوشنبه اوباما با استقبال خوبی در ویتنام مواجه شد. اما هنوز افرادی در این کشور هستند که معتقدند هدف درازمدت واقعی واشینگتن از نزدیکی به آنها "تغییر حکومت" است. بنابراین، سران این کشور مطمئنا از لغو تحریم تسلیحاتی آمریکا برای خرید تسلیحات پیشرفته‌ای که به منظور پایش تحرکات چین در آبهای ساحلی خود به آنها نیاز دارند، استفاده خواهند کرد؛ اما یقیناً روابطی از جنس روابط ژاپن و کره جنوبی را با آمریکا برقرار نخواهند کرد.



انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۰۴ خرداد ۱۳۹۵
مرگ بر امريكا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۰۴ خرداد ۱۳۹۵
وضع این ویتنامی ها در اوباما و امریکا ( شیطان بزرگ) پرستی از مردم ما بدتر شده !!!! مردمان دنیا عقلاشونو از دست دادن . حالا اینها دین و ایمان و خداوند بی همتا رو ندارن اما مردم ما چی !!!!!!!! برا بعضی ها متاسفم .!!!
آخرین اخبار