با بیماری‌های امواج رادیویی آشنا شوید

رشد چشمگیر تعداد مشترکین تلفن همراه طی سال های اخیر، منجر به افزایش آنتن های سیگنال رسان شده حال سوال اینجاست که وجود این همه امواج رادیویی، بر سلامت شهروندان تاثیر مخرب می گذارد یا خیر؟

با بیماری های امواج رادیویی آشنا شویدبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به مجرد افزایش تعداد آنتن های سیگنال رسان، صنعت تولید گوشی های تلفن همراه هوشمند نیز پیشرفت قابل توجهی داشته و هر روز طیف های بسیار مختلفی از این وسیله ارتباطی روانه بازار می شود.

آمارهای منتشر شده از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نشان می دهد بیش از ۷۳میلیون خط فعال تلفن همراه در کشور وجود دارد. به این ترتیب ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور ما هم اینک از مرز ۹۲درصد فراتر رفته است. این ارقام بیانگر سرعت شتابان فناوری های موبایل و به همان میزان توسعه زیرساخت های ارتباطی است؛ موضوعی که در ابعاد کلان می تواند ارتباط مستقیم و غیرمستقیمی با سلامت هموطنان پیدا کند.
 
وجود میلیون ها دستگاه گوشی تلفن همراه و هزاران ایستگاه سیگنال رسان رادیویی در شلوغی روزمرگی های امروز، شاید چندان به چشم نیاید و خیلی ها این مساله حیاتی را فراموش کنند، ولی شکی نیست که باید پیامدهای این فناوری بر سلامت مردم و اثرات آن به دقت مطالعه و بررسی شود.
 
براساس قانون حفاظت در برابر اشعه کشور، مصوب مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۶۸، سازمان انرژی اتمی ایران و وزارت بهداشت، نظارت بر اجرای این قانون به منظور حفاظت مردم، کارکنان و نسل های آینده در برابر خطرات انواع پرتوها را بر عهده دارند.
 
عموما وقتی از پرتوها سخن به میان می آوریم، در اذهان پرتوهای مضری مانند ایکس و گاما تداعی می شود، در صورتی که می توان انواع پرتوهای رادیویی و مایکروویو را براساس کاربرد طبقه بندی کرد. این امواج از نظر فرکانس، تفاوت های بسیار زیادی دارند و به همان میزان تاثیر آنها بر انسان ها و دیگر موجودات زنده کره زمین متفاوت است.
 
کارشناسان معتقدند، مقادیر شدت پرتوهای رادیویی و مایکروویو در مناطق مسکونی و اماکن عمومی در ایران، طبق استانداردهای ملی و بین المللی تعریف شده و مشابه با کشورهایی نظیر استرالیا، کانادا، ژاپن و اتحادیه اروپا است. همچنین با توجه به مستندات ارائه شده از سوی سازمان انرژی اتمی ایران، در فرکانس های شبکه تلفن همراه کشور، حد چگالی توان ۴/۴ وات بر مترمربع تعیین شده است؛ نتایج اندازه گیری های صورت گرفته در بیش از ۲۰هزار نقطه کشور گویای این نکته است که، امواج منتشره از آنتن های ایستگاه های GSM در بین سالم ترین طیف امواج رادیویی قرار دارند و نگرانی از آنها بی مورد است.
 
نهادهای رسمی و تخصصی کشور نیز بر بی ضرر بودن امواج آنتن های تلفن همراه اتفاق نظر دارند؛ همچنین نتایج پروژه های تحقیقاتی گوناگونی که در تعامل با مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت انجام شده است نشان می دهد آنتن های شبکه تلفن همراه کشور بیش از حد مجاز، چگالی انرژی تولید نمی کنند، در نتیجه نصب آنها بر روی پشت بام یا در مجاورت اماکن مسکونی تهدید محسوب نمی شود. همه این مطالب و دلگرمی ها در حالی عنوان می شود که تحقیقات جامع و دقیقی در کشور ما برای بررسی مضرات این پدیده انجام نشده، اما در عین حال برخی تحقیقات اخیر جهانی کاملا خلاف این دلگرمی ها را اثبات کرده است. بر اساس نتایج تحقیقات اخیر، مجاورت مداوم با آنتن های سیگنال رسان و استفاده بیش از حد از تلفن همراه می تواند برای سلامت انسان مضر باشد. به همین دلایل ضرورت دارد که مشابه این جنس تحقیقات علمی دقیق نیز در کشور ما انجام شود و بودجه های قابل توجهی نیز برای این تحقیقات در نظر گرفته شود تا همگام با بررسی های جهانی، حرکت کنیم و از قافله علم، عقب نمانیم.

 امواج تلویزیونی، خطرناک تر از امواج تلفن همراه  
 
یک ایستگاه تلفن همراه، مقدار اندکی انرژی تولید می کند، در حالی که ایستگاه های مایکروویو، دکل های فشار قوی برق و مراکز رادیویی و تلویزیونی به ترتیب ۹ تا۷۰ برابر بیشتر از ایستگاه های پایه تلفن همراه انرژی تولید می کنند.
 
حسن داریوند، کارشناس ارتباطات سیار، با بیان این مطلب به سلامت آنلاین می گوید: «سازمان بهداشت جهانی از ۵۰ سال قبل تا امروز مقادیر مجاز پرتوزایی دستگاه های رادیویی را اعلام و همه ساله نتایج این بررسی ها را در مجلات و ژورنال های معتبر علمی جهان منتشر می کند. به موجب این مطالعات، پرتوهای منتشر شده از طریق ایستگاه های پایه تلفن همراه در صورت جانمایی، تنظیمات و استفاده متعارف، اثری بر سلامت انسان و دیگر بافت های زنده ندارند، در حالی که پرتوهای ایکس، گاما و مایکروویو همچنان در مظان اتهام هستند.»
 
 با بیماری «امواج رادیویی» آشنا شوید
 
فارغ از مطالب عنوان شده، مردم همچنان از روند روبه رشد انتشار امواج رادیویی نگران هستند و انتقادهایی نسبت به آن دارند. از سوی دیگر، متخصصان دیدگاه های متفاوتی را بیان می کند که در پاره ای موارد به زیان بار بودن تشعشعات الکترومغناطیسی صحه می گذارد.
 
دکتر شهاب امیری، نورولوژیست عقیده دارد امواج رادیویی برای مبتلایان به سرطان های بدخیم و تومورهای مغزی مضر است و حتی مقادیر کم آن مشکلاتی برای این بیماران ایجاد می کند.

او می گوید: «خطرات امواج رادیویی غیریون ساز که در ایستگاه ها و دستگاه های تلفن همراه بکار می روند هنوز به صورت رسمی اثبات نشده، با این حال برخی مطالعات نشان می دهد استفاده طولانی مدت از گوشی تلفن همراه یا زندگی در مجاورت ایستگاه های مخابراتی و تلویزیونی، اثرات بیولوژیکی فراوانی داشته و از سویی احتمال ابتلا به «بیماری امواج رادیویی» را افزایش می دهد. این بیماری با تشدید مشکلات عصبی، سردرد و اختلالات خواب ارتباط دارد و در افراد مبتلا به اسکلروز حاد، افسردگی و اوتیسم، عوارض و ناسازگاری های عدیده ای ایجاد می کند.»
 
این متخصص در عین حال به نتایج مطالعاتی NHS در خصوص میزان خطرپذیری امواج رادیویی اشاره کرده و عنوان می کند: «ایستگاه های سیگنال رسان تلفن همراه به صورت متعارف مشکلاتی برای سلامت انسان ندارند، ولی گوشی تلفن همراه به دلیل چگالی انرژی بالاتر، شانس قرارگرفتن در معرض امواج رادیویی مضر را افزایش داده و ممکن است سبب تغییراتی در متابولیسم بدن شود.»
 
به گفته این متخصص، کودکان آسیب پذیری بیشتری در برابر امواج رادیویی دارند، زیرا سیستم عصبی آنها در حال رشد است، در نتیجه انرژی مغناطیسی براحتی این روند را مختل و احتمال ابتلا به بیماری های حاد و بدخیم مغزی را افزایش می دهد.
 
۳۰ دقیقه مکالمه موبایلی، معادل یکماه آسیب مغزی
 
گوشی های تلفن همراه ذاتا فرستنده و گیرنده های پرقدرتی محسوب می شوند و برخلاف ایستگاه های پایه شبکه ارتباطات سیار، انرژی بیشتری تولید می کنند، از این رو استفاده طولانی مدت از این وسیله به بافت مغز آسیب جدی می رساند.
 
پژوهشگران کشورمان با مطالعه امواج گوشی های تلفن همراه بر روی بافت عصبی موش های صحرایی دریافتند، ۳۰دقیقه مکالمه موبایلی اثری برابر با یکماه آسیب مغزی دارد. بنابراین لازم است تا حد امکان بکارگیری دستگاه تلفن همراه محدود به مواقع ضروری و بازه‌های زمانی بسیارکوتاه شود.
 
این محدودیت علاوه بر تلفن های همراه، مودم ها و روترهای بی سیم را در بر می گیرد و خانواده ها می بایست از کودکان در برابر امواج الکترومغناطیسی منتشر شده از این وسایل نیز محافظت کنند.

منبع:سلامت آنلاین

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار