رونمايی از داروی يدوفوليك /ميزان يد تنها در زنان باردار سه استان كشور کافی است

ریيس پژوهشكده غدد و متابوليسم از كافي بودن ميزان يد در زنان باردار تنها در سه استان كشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فريدون عزيزي ریيس پژوهشكده غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در مراسم رونمايي از فرآورده‌هاي دانش بنيان يدوفوليك گفت: برای غده‌ی تيروئيد كه هورمون تيروئيد ترشح می‌کند، در زمان بارداری مشكلاتی ايجاد می‌شود و كمبود يد؛ موجب اين مشكلات، موجب بروز اختلال در  رشد سلول هاي مغزي نوزاد مي شود.

وي ادامه داد: كمبود يد در زنان باردار مشكلاتی دائمی به همراه دارد به همين علت شناسايی در آغاز تولد نوزاد، از بروز تبعات دائمی برای نوزاد جلوگيری مي كند. از سال ١٣٦٩ توليد نمك يددار گام مهمي در اين زمينه بود و موجب كاهش آمار ابتلا به گواتر از ٦٨ درصد به ميزان تعادل شد.

عزيزی با اشاره به تاثير غنی سازی نمك و يددار كردن آن، افزود: ٢٥ سال پيش با غني سازي نمك توسط يد، شاهد افزايش ٦٠ درصدی ضريب هوشی كودكان و صرفه جويی ١٧ ميليون تومانی بوديم.

وي عنوان كرد: از شناسايی نياز زنان باردار به دريافت يد بيشتر از يد موجود در نمك، بيش از ١٠ سال می گذرد. طبق آمار، دو سال پيش فقط زنان باردار در استان های قزوين، هرمزگان و مركزی، يد كافی در بدن داشتند.

عزيزی با بيان شيوع مجدد كمبود يد در دو سال گذشته يادآور شد: توانستيم با همكاري وزارت بهداشت و نظارت بر كارخانه هاي توليد نمك، شيوع مجدد كمبود يد در دوسال گذشته را جبران و مشكل را رفع كنيم .

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار