با صدور بیانیه‌ای صورت گرفت؛

ابراز نگرانی حزب ندای ایرانیان از تشدید نزاع رسانه‌ای در مورد ریاست مجلس

همزمان با نزدیک شدن به زمان افتتاح مجلس دهم و بالا گرفتن گمانه‌زنی‌ها و جنجال‌های رسانه‌ای پیرامون ریاست مجلس، حزب ندای ایرانیان با صدور بیانیه‌ای نسبت به رفتارهای پیش آمده ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش حوزه احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، همزمان با نزدیک شدن به زمان افتتاح مجلس دهم و بالا گرفتن گمانه‌زنی‌ها و جنجال‌های رسانه‌ای پیرامون ریاست مجلس، حزب ندای ایرانیان با صدور بیانیه‌ای نسبت به رفتارهای احساسی و نگاه کوتاه‌مدتی که ممکن است بنیان ائتلاف بلندمدت نیروهای معتدل و دلسوز کشور را سست کند ابراز نگرانی کرده است.

در بخشی از این بیانیه آمده است: « تحلیل حزب ندای ایرانیان از ابتدا این بود که پیروزی مشترک اعتدال‌گرایان، اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل، بزرگ‌ترین نتیجه دوراندیشی و تدبیر فعالان سیاسی بوده و شکست‌خوردگان انتخابات که نتیجه را از دست رفته می‌بینند در صدد هستند با اختلاف‌افکنی میان نیروهای پیروز، موضوع رقابت بر سر کسب کرسی ریاست را دستمایه‌ای قرار داده و به این ترتیب میان جبهه پیروز انشقاق به وجود بیاورند.»

متن بیانیه حزب ندای ایرانیان به این شرح است: 

سه ماه از چشیدن شهد شیرین پیروزی در انتخابات هفتم اسفند می‌گذرد و کمتر از یک هفته دیگر دهمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز به کار خواهد کرد.

تردیدی نیست موفقیت و کامیابی لیست امید در شرایطی پدید آمد که مجموعه نیروهای دلسوز، معتدل و تحول‌خواه ایران با درک شرایط خاص کشور از مطالبات حداکثری چشم پوشیده و با عقلانیت و واقع‌گرایی رو به ائتلاف حداکثری آورده و از سوی دیگر شهروندانِ خواستار تغییر نیز، به امید ایجاد آرامش و رونق اقتصادی به میدان آمدند و به لیستی رأی دادند که تعامل و همگرایی نقطه عطف آن بود. به این ترتیب در شرایطی که رد صلاحیت‌های گسترده مانع از حضور چهره‌های شاخص احزاب و گروه‌های سیاسی در عرصه انتخابات شد و در نگاه اول به نظر می‌رسید تندروهای اصولگرا کار راحتی برای تسخیر مجلس شورای اسلامی در پیش دارند بزرگان و فعالان جبهه اصلاحات و البته شهروندان تحول‌خواه، تسلیم نشده و با رفتاری دوراندیشانه و سیاست‌ورزی حرفه‌ای به جای قهر و کدورت، نسل جدیدی از فعالان سیاسی را مورد حمایت قرار دادند و در کنار آن با حمایت از نیروهای معتدل و مستقل، زمینه موفقیت با دستان بسته را فراهم آوردند و برگی زرین در کارنامه اصلاح‌طلبی به ثبت رساندند.

با این وجود مرور اتفاقات رخ‌داده در هفته گذشته و تشدید نزاع و مشاجره رسانه‌ای بر سر کسب کرسی ریاست مجلس، چشم‌انداز نگران‌کننده‌ای ترسیم کرده و حزب ندای ایرانیان در این مقطع تاریخی وظیفه خود می‌داند نسبت به روند در پیش گرفته شده هشدار داده و نگرانی خود را بابت رفتارهای احساسی و نگاه کوتاه‌مدتی که ممکن است بنیان ائتلاف بلندمدت نیروهای معتدل و دلسوز کشور را سست کند ابراز دارد.

شاید ناخوشایندترین تصویری که این شرایط ایجاد کرده این باشد موضوعی که تکلیفش باید پشت درهای بسته و در جلسات دوجانبه و با مشارکت نمایندگان مجلس روشن می‌شد به رسانه‌ها و فضای عمومی کشیده شده و ریاست مجلسی که در حالت ابتدایی به هرکدام از دو داوطلب اصلی می‌رسید باعث خرسندی می‌شد به گونه‌ای جنبه برد/باخت و حیثیتی پیدا کرده که هر نتیجه‌ای در نهایت رقم بخورد اسباب نارضایتی و موضع‌گیری حامیان کاندیدای مقابل را فراهم کرده و تصویری از کاهش اعتبار و ناکامی بازنده را در اذهان پدیدار خواهد کرد. چنین روندی احتمال افزایش نزاع سیاسی در چهار سال آینده و کارشکنی متقابل را افزایش داده و در این میان بازنده اصلی همان مردمی خواهند بود که با هزاران امید و آرزو، مهر تائید بر لیست امید زدند.

 این در حالی است که در ایام تبلیغات انتخاباتی و پیش از ایجاد دوقطبی کاذب کنونی، احساس همدلی و همراهی هر دو کاندیدای کنونی ریاست، آن‌قدر چشمگیر بود که تصور ریاست مجلسِ هر کدام، احساس ناکامی و نارضایتی در میان طیف مقابل به وجود نمی‌آورد.

حزب ندای ایرانیان در هفته‌های گذشته با درک شرایط خاصی سیاسی و لزوم حفظ وحدت و همدلی میان دلسوزان و خردمندان و معتدلین کشور، از هرگونه اظهار نظر رسمی در خصوص ریاست مجلس خودداری و تلاش کرد از دو قطبی کردن فضا جلوگیری کند. تحلیل حزب ندای ایرانیان از ابتدا این بود که پیروزی مشترک اعتدال‌گرایان، اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل، بزرگ‌ترین نتیجه دوراندیشی و تدبیر فعالان سیاسی بوده و شکست‌خوردگان انتخابات که نتیجه را از دست رفته می‌بینند در صدد هستند با اختلاف‌افکنی میان نیروهای پیروز، موضوع رقابت بر سر کسب کرسی ریاست را دستمایه‌ای قرار داده و به این ترتیب میان جبهه پیروز انشقاق به وجود بیاورند.

متأسفانه مرور فضای سیاسی در روزهای گذشته بر این احساس نگرانی حزب ندای ایرانیان مهر تائید زد و اکنون اوضاع به وجود آمده حکایت از یک روند نگران‌کننده در عرصه سیاسی دارد و فضا به ‌گونه‌ای پیش رفته که هر نتیجه‌ای در انتخاب رئیس مجلس رخ دهد همراه با ایجاد کدورت و تلخ‌کامی میان اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان از یکسو و شادکامی بازندگان انتخابات از سوی دیگر خواهد بود و در این شرایط دور از انتظار نیست فردای انتخاب رئیس مجلس، دور تازه‌ای از جنگ روانی، تحقیر و تخریب از جانب اصولگراهای تندرو علیه کاندیدای شکست‌خورده آغاز شده و بر طبل انشقاق و اختلاف محکم‌تر کوبیده شود.

حزب ندای ایرانیان البته کاملاً قبول دارد که نتیجه رقم خورده در انتخابات مجلس به این معنی است که مردم تغییر در قوه مقننه را می‌خواهند اما منحصر کردن تغییر در کرسی ریاست، نوعی تقلیل‌گرایی بی‌حاصل بوده و نادیده گرفتن دیگر وجوه تغییر را در پی دارد. آری؛ پیام این انتخابات تغییر بود اما تغییر در مشی و رویکرد مجلس وجوه مختلفی داشته و نباید منحصراً به سمتی پیش برویم که اگر تغییر در کرسی ریاست مجلس به هر دلیلی حاصل نیامد این تلقی به وجود بیاید که تحول‌خواهان در مجلس شکست‌خورده و تغییر به بن‌بست خورده است. به اعتقاد حزب ندای ایرانیان، تغییر جهت‌گیری‌های کلی مجلس، تغییر هیئت رئیسه مجلس، تغییر هیئت رئیسه کمیسیون‌ها و تغییر فضای عمومی تصمیم‌گیری‌ها در پارلمان، همه بخشی از جنبه‌های تحول در مجلس دهم محسوب شده و بیم آن وجود دارد که تمرکز بیش از حد اصلاح‌طلبان بر تغییر ریاست مجلس، فراکسیون امید را از برنامه‌ریزی برای تحقق این وجوه باز دارد.

از سوی دیگر ورود برخی اصلاح‌طلبان به عرصه مجادله و حمله به اصولگرایان معتدل، نگران‌کننده بوده و تبعات خوبی به همراه ندارد. اصلاح‌طلبان نباید فراموش کنند که رقابت بر سر کسب کرسی ریاست مجلس همه ماجرا نبوده و دنیا با این انتخابات پایان نمی‌پذیرد بلکه چهار سال سخت و حساس در پیش بوده و برای تحقق خواست‌های بهبودخواهانه به همراهی و همسویی همه نمایندگان مستقل و معتدل نیاز مبرم وجود دارد. در چنین شرایطی این نگرانی به صورت جدی وجود دارد که رفتارهای نامناسب، تحریک‌کننده و تفرقه‌آمیز، ائتلاف شکل‌گرفته در هفتم اسفندماه را متزلزل کرده و دورنمای تیره و تاری پیش روی همکاری بلندمدت نیروهای دلسوز و معتدل کشور برجا بگذارد.

لذا حزب ندای ایرانیان بدین وسیله ضمن تأکید بر لزوم تعامل و گفت‌وگو میان هر دو داوطلب کرسی ریاست مجلس و دفاع از استمرار ائتلاف ایجادشده در هفتم اسفند و تلاش برای حفظ وحدت و همدلی، تأسف خود را از فضای تقابل ایجادشده در سطح رسانه‌ها و فضای مجازی ابراز می‌دارد و از همه جریان‌ها و فعالان سیاسی درخواست می‌کند به جای دامن زدن به دو قطبی و مشاجره رسانه‌ای، همه تلاش و انرژی خود را معطوف برنامه‌ریزی برای بهبود وضع موجود کنند. چرا که به جد معتقدیم بهترین و ایده‌آل‌ترین نتیجه، در انتخاب رییس مجلس صرفاً از مسیر گفتگو، همدلی و نهایتاً تعامل و توافق دو کاندیدای اصلی ریاست می‌گذرد و تعامل و مدارا در تمام مسیر صعب و سخت پیش رو را رمز نهادینه کردن نقش‌آفرینی مستمر خردگرای اصلاح‌طلبان در مسیر توسعه پایدار کشور می‌دانیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۷ ۰۴ خرداد ۱۳۹۵
ای خدا مهربان و بخشنده ،مجلس مان کسی رییس شود،که پیرو ی واقعی راه حضرت محمد صلواتو علیه ،وحضرت امام علی علیه السلام باشد ،
آخرین اخبار