عضو هیئت علمی دانشگاه بوکو اتریش:

متوسط رشد درختان در جنگل های ایران فاجعه است

عضو هیئت‌علمی دانشگاه بوکو اتریش گفت: متأسفانه متوسط رشد درختان نسبت به کشورهای سردسیر اروپایی تفاوت بسیار زیادی دارد و این برای ایران یک فاجعه به شمار می رود.

متوسط رشد درختان در جنگل های ایران فاجعه است
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مظفر شیروانی بعدازظهر دوشنبه در کارگاه بین‌المللی مدیریت پویای جنگل‌های طبیعی که در دانشکده منابع طبیعی پردیس نور برگزار شد، با تأکید بر ضرورت جلوگیری از تولید چوب‌های نازک گفت: ضرورت دارد از تولید چوبهای نازک در جنگل‌ها جلوگیری کرده و به سمت تولید درختانی حرکت کنیم که دارای قطر بالایی هستند.
 
وی با اعلام اینکه در مدیریت جنگل دو نوع مدیریت داریم، بیان کرد: عدم دخالت و دخالت در جنگل دو مقوله در مدیریت جنگل بوده که در جنگلداری نزدیک به طبیعت استفاده از جنگل به‌صورت ابتدایی وجود داشته و با صنعتی شدن آن بهره‌گیری اقتصادی از جنگل‌ها پررنگ شده است.
 
 عضو هیئت‌علمی دانشگاه بوکو اتریش ادامه داد: راهکارهای داشتن یک جنگل پایدار ایجاد تنوع گونه‌ای و تنوع ژنتیکی، تناسب، اشتغال‌زایی، ضریب قد کشیدگی و عملکرد اقتصادی بوده است.
 
شیروانی نداشتن قوانین در مدیریت جنگل را یکی از مشکلات عدم صیانت از جنگل عنوان کرد و افزود: شرایط موفق بودن طرح‌های جنگلداری نزدیک به طبیعت آماربرداری و استقرار و استمرار زادآوری طبیعت بوده است.
 
این مسئول گفت: در مدیریت جنگلداری نزدیک به طبیعت، انتخاب درختان از اهمیت بالایی برخوردار است و یک جنگل شناس باید 100 سال آینده گونه‌های جنگلی را پیش‌بینی کند.
 
عضو هیئت‌علمی دانشگاه بوکو اتریش تصریح کرد: ایران از شرایط آب‌وهوایی و حاصلخیزی خاک مرغوبی برخوردار بوده ولی متأسفانه متوسط رشد درختان در این کشور نسبت به کشورهای سردسیر اروپایی تفاوت بسیار زیادی دارد و این برای ایران یک فاجعه بوده است.
 
شیروانی احداث جاده‌های مناسب جنگلی، نیاز مدیریت جنگلداری نزدیک به طبیعت دانست و اظهار داشت: مشکل جاده‌سازی در جنگل‌های ایران همچون در کشورهای غربی نبوده است.
 
عضو هیئت‌علمی دانشگاه بوکو بیان کرد: اکنون از روش‌های سنتی برای استفاده از درختان در ایران استفاده می‌شود که این روش‌ها در صدسال گذشته در غرب منسوخ‌شده است.
 
شیروانی بر ضرورت فعال شدن صنعت تأکید کرد و افزود: صنعت مازندران با مشکلات بسیاری مواجه بوده ولی با واردات چوب حل نخواهد شد چراکه این کار بارها صورت گرفت و در ادامه به‌جایی نرسید.
 
منبع: مهر
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار