گیلان؛

سکوت دلنشین دریاچه در سقالکسار

سقالکسار با چشم اندازی زیبا، سرشار از سکوت دریاچه ای است که انبوهی از درخت های جنگلی سر به آسمان کشیده آن را احاطه کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گیلان؛ سقالکسار روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان رشت در استان گیلان و در ۱۵ کیلومتری جنوب این شهر رشت در دهستان لاکان قرار دارد.
واژه‌ سقالکسار به‌ معنای محل آب خوردن پرندگان است.
در گذشته پرندگانی مانند لک و سار به این روستا می‌ آمدند و از چشمه موجود در آن آب می‌ خوردند، به همین خاطر این روستا سقالکسار نامیده شده است.
در اطراف مزار آقاسید شریف دریاچه های متعددی وجود دارد که دارای طبیعت بسیار زیبایی است. یکی از بزرگترین این دریاچه ها (استخرها) سد خاکی سقالکسار است که در نزدیک چماچاه و روستای سقالکسار واقع شده و در تمامی فصول مسافران را به سمت خود جذب می کند.
دریاچه سد سقالکسار در هر فصلی زیبایی های خاص خودش را دارد با حدود یک ربع ساعت رانندگی از رشت می توان به این روستای فوق العاده زیبا رسید.
آب دریاچه سد سقالکسار از ریزش های جوی و چشمه ساران منطقه تامین می شود.
ارتفاع دریاچه از سطح دریا 64 متر، طول دریاچه در حدود 600 متر و عرض آن 500 متر است.
مساحت این دریاچه 15 هکتار است.
سقالکسار غیر از این دریاچه، جاذبه های طبیعی زیادی دارد.
کافی است سری به این روستا بزنید و با مردم مهربانش که شغل اکثر آنها کشاورزی است از نزدیک آشنا شوید.
مزارع برنج و بوی شالی و خوشه های طلایی رنگش در فصل بهره برداری از برنج جلوه ای خاص به این روستای خوش آب و هوای گیلان می دهد.
پاکیزگی این روستا یکی از ویژگی‌های مهم آن است و یکی از دلایل مهم این پاکیزگی، اجرای طرحی توسط شورای اسلامی این روستاست مبنی بر اینکه در هنگام ورود، در هنگام ورود 3هزار تومان از گردشگران ورودی دریافت می‌کنند و یک کیسه زباله به آنها می‌دهند تا زباله‌های خود را در طبیعت رها نکنند و در کیسه بریزند، در صورتی که کیسه‌های زباله از سوی گردشگران به متصدی تحویل داده شود، 2هزار تومان به آنان پس داده خواهد شد، این جایزه و تشویق موثر موجب شده تا وجود زباله در طبیعت این روستا صفر باشد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.