مقاومتی از جنس نانو/ ایران، سرآمد علم نانو در جهان است

ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با تکیه بر ایجاد زیرساخت های لازم برای ظهور فناوری نانو، راه را برای ورود سایر فناوری های مطرح باز و در قد کشیدن ستون های اقتصاد مقاومتی نقش بسزایی ایفا کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اقتصاد مقاومتی همچون سایه بانی از کشور محافظت می کند البته این سایه بان با پایه های اقتصاد دانش بنیان سرپا می ماند. فشارهایی که از سوی تحریم ها به کشور وارد می شود، با هدف سست کردن پایه های اقتصاد مقاومتی است. به بیان دیگر قدرت، تیرهای خود را به سوی خودکفایی نشانه می گیرد نه به سوی وابستگی.

از زمانی که تک تک حروف اقتصاد دانش بنیان با تکیه بر توان داخلی، کنار هم قرار گرفت، کمانها به سوی ما هدفگذاری شد، اما اصرار ما به پیشرفت بر اصرار آنان به توقف غلبه کرد.ثابت کردیم با توانمندسازی نیروی انسانی در علوم نوظهور، لایق تصاحب این سایه بان هستیم.

مقاومتی از جنس نانو/ ایران، سرآمد علم نانو در جهان است

آجرهایی که بنای اقتصاد مقاومتی را یک به یک تکمیل می کند
سعید سرکار دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در گفت وگو با خبرنگار فن آوری نوین گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مسیر برای توسعه فناوری های نوظهور، رسوخ آن در صنعت، زیرسازی، تولید و تجاری سازی فناوری های نوین، طبیعت متفاوتی نسبت به فناوری های مرسوم دارد.

نانو تکنولوژی یکی از این فناوری های نوظهور است که به تنهایی تکیه گاهی برای تحقق اقتصاد مقاومتی محسوب می شود. 

سرکار ادامه داد: پس از ارائه برنامه توسعه فناوری نانو و تصویب آن در هیئت دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه خصوصی مدیران با مقام معظم رهبری برگزار شد. تاکید ما بر وجود نقشی سیاست گذار، برنامه ریز و مدیریتی برای ستاد بود.

نخ نمایی اقدام و عمل
به گفته ی وی از همان دوره، تاکید مقام معظم رهبری، در صورت نبود متولی مناسب، ورود ستاد به مرحله اجرا بود. این بیانات بوی اقدام و عمل می داد. ما نیز برای توسعه این مهم نیاز به ترویج نانوفناوری داشتیم.در همه اقشار از استاد، دانشجو ،دانش آموز، مردم و متولیان صنعت برای تربیت نیروی انسانی و توسعه علمی باید اقدام می شد.

زمینه برای تربیت نیروی انسانی مهیا بود اما بحث رسوخ فناوری نانو در صنعت ، از توسعه فناوری تا تولید و تجاری سازی، بحثی گمشده بود.

ستاد نانو راه را برای سایر علوم نوظهور باز کرد
دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو از صرف 50 درصد انرژی ستاد در راه ایجاد زیرساخت های نرم و سخت گفت و عنوان کرد: نانو در این عرصه جاده صاف کن سایر حوزه های فناوری بود و مسیر و زیرساخت های ستاد مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: برای مرحله تجاری سازی کریدوری با 16 پایگاه برای ارائه مشاوره و خدمات مورد نیاز تجاری سازی و شتاب دادن به توسعه فناوری ، تولید و بازار ایجاد کردیم.

اقتصاد دانش بنیان رکن اصلی اقتصادی مقاومتی
رکن اصلی اقتصاد مقاومتی اقتصاد دانش بنیان و محصولات مبتنی بر فناوری و دانش است که رسالت ستاد نانو نیز اینگونه تعریف شد.

سرکار وضعیت کشور را اینگونه ترسیم کرد: اکنون یک کشور مقتدر در عرصه فناوری نانو هستیم به گونه ای که در دنیا، ایران را در حوزه علمی ، فناوری و بازار به رسمیت می شناسند.

زیرساخت ها تمامی ندارند
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در خصوص زیر ساخت های مورد نیاز بیان کرد:با پیشرفت تکنولوژی باید زیرساخت های جدید ایجاد شود البته بالغ بر 90 درصد زیرساخت های مورد نیاز در کشور فراهم شده است. شاید در برخی موارد زیرساخت ها را باید در استان ها ایجاد کنیم.

به گفته وی راه شناسایی شده، نمونه های موفق پیاده شده و الگو در حال تکثیر است.

تحقق اقتصاد مقاومتی با حرکت سرآمدان کشور در مرزهای دانش 
سرکار ادامه داد: در حال راه اندازی تعدادی آزمایشگاه ملی و فراهم آوری پیشرفته ترین تجهیزات برای سرآمدان کشور هستیم چراکه آنقدر ثروتمند نیستیم تا در هر دانشگاه یا پژوهشگاه آخرین تجهیزات را قرار دهیم .

وی معتقد است: باید تعدادی مراکز سرآمد در حوزه های فیزیک، شیمی،علوم مواد، نانو و بیو ایجاد شود تا بهترین تجهیزات و امکانات برای حرکت در مرزهای دانش فراهم باشد و شرایط مناسب برای رشد و بروز ظرفیت های موجود کشور فراهم کنیم .

نباید فرصت را از دست داد
دانشمندان با تمرکز عامل رشد کیفی کشورمان شدند البته نباید به این حد قانع بود.باید تلاش کرد این جایگاه از نظر کمی حفظ و به مقوله ی کیفیت توجه بهتری شود یعنی افراد با کار کیفیت بالا در مرز دانش و فناوری حرکت کنند.

گزارش از یاسمن قاسمی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار