کرمان؛

کرمان، قطب کشاورزی کشور

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: استان كرمان از قابليت های بالايی در بخش كشاورزی برخوردار ویيكی از قطب های كشاورزی كشور محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، و بنا به اعلام روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی، حمیدرضا ارجمند، افزود: حدود21 درصد از باغات كشور باسطح حدود 360هزار هكتار وتوليد سالانه حدود 515 هزارتن دراين استان واقع شده که بيشترين سطح نيز مربوط به پسته وخرما مي باشد.

وی افزود: صنايع تبديلي و تكميلي بخش كشاورزي، نقش موثري درشكوفايي اقتصادكشاورزي داشته و مي تواند تاثيرات قابل ملاحظه اي درزمينه هاي كمك به توسعه پايدار بخش كشاورزي وامنيت غذايي، ايجاد اشتغال مولد و پايدار در مناطق روستايي استان، جلوگيري از فساد پذيري و كمك به كاهش ضايعات محصولات كشاورزي ، استفاده بهينه ازمنابع و امكانات موجود و افزايش ارزش افزوده محصولات كشاورزي استان داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: این مدیریت باتوجه به پتانسيل موجوداستان، تاكنون درزمينه فرآوري و صنايع جنبي پسته تعداد 227 فقره پروانه بهره برداري با سرمايه گذاري 805 ميليارد ريال و اشتغال 2325 نفر با ظرفيت توليد اسمي 350 هزارتن و در زمينه بسته بندي خرما و صنايع جنبي آن نيز تعداد 30فقره پروانه بهره برداري با سرمايه گذاري 211 ميليارد ريال و اشتغال 370 نفر باظرفيت توليد اسمي 45 هزارتن صادر نموده است.

ارجمند ادامه داد: عمده فعالیت و اهداف مدیریت صنایع روستایی، ايجاد ‌صنایع تبدیلی و تکمیلی و فرآورده‌های محصولات کشاورزی اعم از باغی ، زراعی و دامی است که با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود استان و تنوع محصول، صنایع تبدیلی به‌ خصوص پسته و خرما و صنایع جنبی‌ آن، فرآورده‌های لبنی، گلاب و عرقیات گیاهی، مجموعه کارخانجات خوراک دام و طیور، بسته‌بندی آجیل، خشکبار و حبوبات در استان ايجاد شده است.

مدیر صنایع كشاورزي سازمان افزود: از سال 92 تاكنون به منظورتوسعه صنايع تبديلي و تكميلي استان ‌ تعداد 473 فقره جواز تاسیس با میزان سرمایه ثابت 6345 میلیارد ریال با اشتغال 5216 نفر صادر شده است که از این تعداد 107 فقره پروانه بهره‌برداري با میزان سرمایه‌گذاری 845 میلیارد ریال و با اشتغال 936 نفر صادر و بقیه در حال تکمیل هستند.

وی گفت: در واقع اقدامات اولیه اعم از واگذاری زمین، معرفی به بانک‌های عامل جهت اخذ تسهیلات، برای مجموعه‌هایی که جواز تاسیس برایشان صادر شده انجام ،‌ که در سال 94 متاسفانه استان با عدم تخصیص اعتبارات و تسهیلات سرمایه ثابت و در گردش مواجه بود و امیدآن مي رود که در سال 95، مجموع جوازهایی که در این مدت صادر شده به بهره‌برداری کامل برسد.

ارجمند افزود: پس از بررسي هاي انجام شده درخصوص پيشرفت فيزيكي صنايع ،واحدهايي كه بین 25 تا 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند، که با تخصیص اعتبار به بهره‌برداری و پیشرفت فیزیکی صددرصد خواهند رسید شناسايي شده است .

وی در پایان گفت: پیش‌بینی‌مي شود جهت تکمیل این پروژه‌ها حدود 5500 میلیارد ریال( سرمایه ثابت و در گردش ) نياز مي باشد که ليست پروژه هاي مذكور جهت تامین اعتبار و پیگیری جهت تخصیص به مقامات ارشدكشوري و استانی ارسال شده است .

انتهای پیام/ی

برچسب ها: قطب ، کشاورزی ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار