گفتگوی جان کری و سیسی درباره تحولات منطقه خاورمیانه

وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با رئیس جمهور مصر بر نقش مصر به عنوان یکی از متحدان منطقه ای آمریکا برای حل مناقشه فلسطینیان و رژیم صهیونیستی تاکید کرد .

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ "مارک تونر،" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا،  اظهار داشت: جان کری روز چهارشنبه در دیدار با "عبد الفتاح سیسی،" رئیس جمهور مصر، بر اهمیت نقش مصر به عنوان متحد منطقه ای آمریکا و پایبندی واشینگتن به حمایت از این کشور در زمینه مبارزه با تروریسم و تقویت نهادهای دموکراتیک این کشور  و امنیت منطقه ای تاکید کرد.

تونر افزود: کری همچنین از بیانیه اخیر رئیس جمهور مصر در حمایت از روند  گفتگوهای صلح خاورمیانه استقبال کرد.

وی یادآور شد کری و سیسی برخی مسائل دو جانبه و منطقه ای از جمله  تحولات لیبی و سوریه را بررسی کردند .
سخنگوی  وزارت خارجه آمریکا  به این موضوع  که  در دیدار کری و السیسی مسئله حقوق بشر مصر نیز مورد بررسی قرار گرفت، اشاره ای  نکرد. برخی سازمان های بین المللی حقوق بشر به تازگی از عبد الفتاح سیسی به علت سرکوب شدید مخالفان  انتقاد کرده بودند .

یک مقام بلند پایه آمریکایی که خواست نامش فاش نشود  به خبرنگاران همراه جان کری در مصر گفت کری  اهتمام زیادی به این مسئله دارد که حرفهای بیشتری ازخود سیسی درباره  برنامه های  مصر و نقشی که وی می خواهد در زمینه حل مناقشه خاور میانه 
ایفا کند ، بشوند .

 رئیس جمهور مصر درسخنرانی روز  سه شنبه اعلام کرده بود فرصت واقعی برای  امضای توافقنامه صلح میان اسرائیل  و فلسطینی ها فراهم است و از طرفین خواست این فرضت را غنمیت شمارند و نیزاز معاهده صلحی که در سال 1979 میان مصر و اسرائیل به امضا رسید ، استقبال کرد .

 آمریکا  تاکید دارد که راهکار سیاسی و گفتگو بر اساس راه حل تشکیل دو کشور بهترین  راهکار برای پایان دادن به مناقشه  فلسطین است اما بر این باور است شرایط فعلی  برای از سرگیری گفتگوهای مستقیم  میان طرفین مناسب نیست   و ترجیح می دهد در شرایط فعلی اقدامات اعتماد سازی با هدف جلوگیری از خشونت و کاهش تنش ها صورت گیرد و سپس گفتگوها آغاز شود.

 مقام  بلند پایه آمریکا  افزود: بارها اعلام کردیم که گفتگو میان مقامات  اسرائیل و فلسطین  بهترین راهکار برای حل مشکل است و نیز به این مسئله  تاکید کردیم که در شرایط کنونی   تلاشی از جانب واشنگتن  برای از سرگیری گفتگوها صورت نمی گیرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار