گزارش/

12 کرسی بهارستان در انتظار/ گزینه‌های احتمالی چه کسانی هستند؟

این روزها بحث پررنگ ریاست مجلس دهم همانند چتری جایگاه‌های دیگر را در هیئت رئیسه تحت شعاع قرار داده است.

12 کرسی بهارستان در انتظار/ گزینه‌های احتمالی چه کسانی هستند؟
به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بحث ریاست مجلس دهم آنچنان در روزهای پایانی دور نهم خانه ملت داغ شده است که دیگر صدای بلندی درباره سایر اعضای هیئت رئیسه به گوش نمی‌رسد.


*آیین‌نامه در این مورد چه می‌گوید؟

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، اعضای هیأت رئیسه بوسیله رای مستقیم وکلای ملت برای یک دوره یک ساله انتخاب می‌شوند که با استناد به این آئین‌نامه انتخاب مجدد اعضای هیأت رئیسه مجلس منع قانونی ندارد.

رئیس مجلس، اصولا رئیس هیأت رئیسه نیز بوده و وظیفه اداره خانه ملت را بر عهده دارد که در صورت عدم حضور وی در صحن علنی به ترتیب نواب اول و دوم رئیس عهده دار این سمت خواهند شد. اصولا هيئت رئيسه مجلس متشکل از رئيس، دو نايب رئيس، ۶ دبير و سه ناظر است که انتخاب رئيس با اکثريت مطلق آرای نمايندگان و انتخاب سایر اعضای هیئت رئیسه جداگانه و با اکثريت نسب است.

حال با خروج درصد بالایی از چهره‌های سرشناس مجلس نهم و ورود وکلایی جدید به دور دهم، شاید بتوان گفت که رقابت بر سر حضور در هیئت رئیسه رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرد.


*افزایش شانس پیشکسوتان

مسلما نمایندگانی که در مجلس نهم کمتر توانسته بودند در عرصه رقابت‌های داخلی سهیم باشند و یا منتخبانی که سابقه نمایندگی دارند، این بار به دنبال امتحان شانس خود برای ورود به دنبال به هیئت رئیسه مجلس آتی هستند.

فراکسیون امید روز سه‌شنبه ( 28 اردیبهشت ماه) با حضور 105 منتخب مجلس دهم و با انتخاب هیئت رئیسه موقت و تصویب اساسنامه و همچنین فراکسیون فراگیر در کنار آن نیز با حضور اصولگرایان و مستقلان و حدود 131 نفر از منتخبان مسلما تاکنون دو فراکسیون اصلی مجلس دهم خواهند بود.

انتخابات هیئت رئیسه یکی از موضوعات اصلی و مهمی است که در این دو فراکسیون مورد بحث قرار خواهد گرفت و شاید هم گرفته باشد.


*گزینه‌های احتمالی دو فراکسیون

برخی چهره‌های شاخص فراکسیون امید همچون محمدرضا تابش، مسعود پزشکیان و مصطفی کواکبیان، الیاس حضرتی و تاجگردون که سابقه چندین دوره نمایندگی در کارنامه خود را دارند، از گزینه‌های مطرح این فراکسیون برای نائب رئیسی مجلس بشمار می‌روند، البته برخی چهره‌های اعتدالی نیز مانند علی مطهری و کاظم جلالی اگرچه از طریق لیست امید به بهارستان راه یافتند نیز به دنبال آزمودن شانس خود برای راه یافتن به هیات رئیسه مجلس دهم هستند.

فراکسیون فراگیر نیز به دنبال استفاده از ظرفیت حمیدرضا حاجی‌بابایی، احمد امیرآبادی و احمد سالک از نمایندگان جبهه پایداری برای حضور در هیئت رئیسه مجلس دهم است.

محمدحسین فرهنگی، محمد دهقان، علیرضا منادی سپیدان، عبدالرضا مصری، محمد آشوری تازیانی، از اعضای کنونی هیئت رئیسه هستند که توانسته‌اند به مجلس دهم راه یابند که می‌توانند از کاندیداهای دبیری در مجلس دهم محسوب شوند.

محمدمهدی مفتح و اسدالله عباسی در دوره‌های پیشین کاندیدای حضور در هیئت رئیسه شده بودند که رای نیاورند و حال شاید بخواهند بار دیگر کاندید شوند.

سهیلا جلودارزاده عضو هیئت رئیسه مجلس ششم، محسن کوهکن در مجالس هفتم و هشتم و بهروز نعمتی در سال سوم مجلس نهم عضو هیئت رئیسه بودند که شاید اکنون نیز شانس حضور در هیئت رئیسه مجلس دهم را داشته باشند. البته منتخبانی همچون کاظم دلخوش،‌ علی اصغر یوسف‌نژاد، علی ادیانی‌راد، حسینعلی حاجی دلیگانی و محمدقسیم عثمانی نیز در دوره‌های مختلف برای حضور در هیات رئیسه کاندیدا شده بودند.


*یاران رئیس جمهور در نوبت

اما با نگاه از زاویه دیگر و در نظر گرفتن انتخابات ریاست جمهوری آینده و تاثیر هیئت رئیسه مجلس بر آن شاید بتوان گفت؛ یاران احمدی‌نژاد که همچنان از آرزومندان کرسی ریاست جمهوری است نیز بخواهند در هیئت رئیسه مجلس دهم حضور داشته باشند منتخبانی همچون محمود بهمنی، اسماعیل حسن‌بیگی،‌ جواد کریمی قدوسی، مجتبی ذالنوز و محمدمهدی زاهدی البته مشخص نیست که فراکسیون فراگیر بخواهد از آن‌ها حمایت کند.

مسلما جریان‌های سیاسی حاضر در دور دهم مجلس شورای اسلامی خواهان داشتن کرسی‌هایی در هیئت رئیسه خانه ملت هستند و از هم اکنون یعنی قبل از آغاز مجلس دهم در حال تصمیم‌گیری و رایزنی‌ها در این مورد هستند.

با تمام این اوصاف باید در انتظار آغاز رسمی دور دهم مجلس طی هفته‌ آینده ماند و دید سرانجام کدام یک از منتخبان بر کرسی‌های سبز جایگاه هیئت رئیسه تکیه می‌زنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار