تقویم روزانه فوتبال

2 قهرمانی متوالی ایران در جام ملت های آسیا/ تحقیر بارسا برابر میلان در فینال اروپا

تقویم امروز فوتبال به مهمترین اتفاقات فوتبالی 29 اردیبهشت ( 18 می) اختصاص دارد.

گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان در تقویم امروز مهمترین اتفاقات فوتبالی را که در چنین روزی رخ داده است، مرور می‌کنیم.


*اولین قهرمانی ایران در جام ملتهای آسیا
29 اردیبهشت 1347 ، تیم ملی ایران ، برای اولین بار قهرمان جام ملتهای آسیا شد.

جام ملتهای آسیا  1968 به میزبانی تهران و با حضور پنج تیم برگزار شد و تیم ملی کشورمان موفق شد هر چهار مسابقه خود را پیروز شود و برای اولین بار قهرمان آسیا شود. میانمار نیز مقام دوم را به دست آورد.
هدایت تیم ما آن زمان بر عهده محمود بیاتی بود . مرحوم همایون بهزادی مهاجم تیم ملی کشورمان با چهار گل آقای گل مسابقات شد.

2 قهرمانی متوالی ایران در جام ملتهای آسیا/تحقیر بارسا برابر میلان در فینال اروپا


*دومین قهرمانی متوالی ایران در جام ملتهای آسیا
29 اردیبهشت 1351 ، دقیقا چهار سال پس از اولین قهرمانی ایران در جام ملتهای آسیا ، تیم ما برای دومین بار پیاپی قهرمان این مسابقات شد.

جام ملتهای آسیا 1972 ، به میزبانی بانکوک تایلند و با حضور شش تیم برگزار شد و تیم ما هر پنج مسابقه خود را برد و  قهرمان شد ایران در 29 اردیبهشت و در مسابقه آخر خود کره جنوبی را  با گلهای علی جباری و حسین کلانی ، دو بر یک شکست داد و جام قهرمانی را به دست آورد. کره جنوبی دوم و تایلند هم مقام سوم را به دست آوردند.

حسین کلانی نیز با پنج گل آقای گل مسابقات شد. هدایت تیم ایران آن زمان بر عهده مرحوم محمد رنجر بود.

2 قهرمانی متوالی ایران در جام ملتهای آسیا/تحقیر بارسا برابر میلان در فینال اروپا

*شکست عجیب ایران برابر رم
29 اردیبهشت 1376 ، تیم ملی ایران در یک مسابقه عجیب دوستانه با نتیجه هفت بر یک از تیم رم ایتالیا شکست خورد.

در حالی که تیم ما خود را برای حضور در جام جهانی 1998 آماده می کرد اما شکست در این مسابقه دوستانه که چندان مهم به نظر نمی رسید ، باعث شد تا ایویچ سرمربی تیم کشورمان در آستانه جام جهانی اخراج شود و  جلال طالبی جای او را روی نیمکت تیم ملی گرفت.

نکته جاب این است که تنها چند روز پس از اخراج ایویچ ، تیم ما با هدایت جلال طالبی چهار بر یک اینتر میلان را شکست داد.

ایوویچ یکی از معروفترین مربی های تاریخ تیم ملی کشورمان بود و  با يك كارنامه بسيار قوي و سابقه مربيگري در تيم هاي بزرگ اروپا به ايران آمد .او از موفقترين مربيان کروات محسوب مي شد که در دهه 1970 سه عنوان قهرماني در ليگ يوگوسلاوي با تيم هايدوک اشپليت به دست آورد.او در ادامه با تيمهاي آژاکس ، اندرلشت ، مارسي و پورتو هم قهرمان ليگهاي آن کشورها شد.البته سرمربي تيم هاي ديگري هم مثل مثل تيم ملي كرواسي ، بنفيكا ، استاندارد ليژ هم بود. او در سال 1987 ميلادي و در فينال جام باشگاه هاي اروپا موفق شد با تيم پورتو، تيم بايرن مونيخ آلمان را 2 يك شكست داده و قهرمان اروپا شود. البته در ایران به او فرصت چندانی داده نشد و تیم ما با هدایت جلال طالبی به جام جهانی رفت.

*پیروزی پرگل میلان برابر بارسلونا در فینال جام باشگاه های اروپا
18 می 1994 ، تیم میلان در فینال جام قهرمانان اروپا ، با نتیجه چهار بر صفر بارسلونا را شکست داد و برای پنجمین بار قهرمان اروپا شد.

هر دو تیم آن زمان آماده بودند و قهرمان لیگهای داخلی خود شده بودند. تیم میلان در دوره قبلی مسابقات هم به فینال رسیده بود اما ناایب قهرمان شد در حالیکه بارسلونا در دوره قبل از آن قهرمان شده بود.

2 قهرمانی متوالی ایران در جام ملتهای آسیا/تحقیر بارسا برابر میلان در فینال اروپا

این مسابقه در ورزشگاه المپیک آتن برگزار شد و میلان چند بازیکن کلیدی خود از جمله  مارکو فان باستن و  و فرانکو بارزی را در اختیار نداشت اما با این حال شاگردان فابیو کاپلو در تیم میلان موفق شدند با نتیجه پرگل چهار بر صفر شاگردان یوهان کرایف را شکست دهند و قهرمان شوند. گلهای میلان را دنیله ماسارو (2 گل) ،  دژان ساویسوویچ و  مارسل دسایی به ثمر رساندند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار