روس اتم: نخستین واحد نیروگاه هسته‌ای بوشهر به ایران تحویل داده شد

یک مقام آژانس انرژی هسته‌ای روسیه اعلام کرد واحد اول نیروگاه هسته‌ای بوشهر روز سه شنبه به طرف ایرانی تحویل داده شد.

روس اتم: نخستین واحد نیروگاه هسته‌ای بوشهر به ایران تحویل داده شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، تحویل نهایی واحد اول نیروگاه هسته‌ای بوشهر روز سه شنبه به طرف ایرانی انجام و مجوز فعالسازی این نیروگاه ارائه شد. 

بدین ترتیب ساخت اولین واحد انرژی هسته‌ای نه تنها در ایران بلکه در سراسر خاورمیانه رسما به پایان رسید. 

یک منبع در آژانس انرژی هسته‌ای روسیه به خبرگزاری «نووستی» گفت: «این واحد برای آغاز دوره نگهداری در سپتامبر ۲۰۱۳ تحویل شده بود و در ۱۸ اوت ۲۰۱۵ پروتکل تحویل نهایی این واحد را با همه ملزومات آن به طرف ایرانی امضا کردیم و در ۲۰ آوریل امسال سازمان انرژی اتمی ایران مجوز راه اندازی این واحد را تحویل گرفت.» 

وی افزود: «تحویل این مجوز، شرط ضروری اجرایی شدن پروتکل تحویل نهایی بود.» 

سخنگوی این آژانس گفت بدین ترتیب ساخت واحد اول انرژی نیروگاه «بوشهر» به صورت رسمی به پایان رسید، اما آژانس انرژی هسته‌ای روسیه (روس اتم) در چارچوب تعهدات خود به ارائه خدمات پس از فروش و مجهز کردن این واحد به سوخت هسته‌ای ادامه خواهد داد. 

شرکت «زیمنس» آلمان در سال ۱۹۷۴ کار ساخت نیروگاه بوشهر را آغاز کرده بود، اما دولت آلمان در سال ۱۹۸۰ به تحریم‌های آمریکا بر ضد ایران پیوست و کار ساخت این نیروگاه متوقف شد. 

در سال ۱۹۹۲ دولت‌های روسیه و ایران توافقی را برای ساخت این نیروگاه امضا کردند و در ژانویه ۱۹۹۵ قرارداد تکمیل ساخت واحد اول این نیروگاه امضا شد و پس از آن در سپتامبر ۲۰۱۱ واحد اول نیروگاه هسته‌ای بوشهر به شبکه ملی برق ایران متصل شد. 

روسیه و ایران، نوامبر ۲۰۱۴ نیز چند سند برای گسترش همکاری در زمینه انرژی اتمی با اهداف صلح آمیز امضا کردند که مقدمات ساخت هشت رآکتور هسته‌ای در ایران را با استفاده از فن آوریهای روسیه فراهم می‌کند. 

دو طرف همزمان قراردادی برای ساخت فاز دوم نیروگاه برق اتمی بوشهر امضا کردند که دو رآکتور هسته‌ای را شامل می‌شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار