سی‌ان‌بی‌سی: چرا ایران نمی‌تواند برای نجات اقتصادش به نفت‌خام دل خوش کند؟

یک شبکه تلویزیونی آمریکایی در گزارشی اعلام کرد: ایران نمی‌تواند برای شکوفایی اقتصادی در دوران پساتحریم به صنعت نفت دل ببندد.

سی‌ان‌بی‌سی: چرا ایران نمی‌تواند برای نجات اقتصادش به نفت‌خام دل خوش کند؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه تلویزیونی آمریکایی «سی‌ان‌بی‌سی» با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: ایران برای بازگشت به صحنه اقتصاد جهانی در دوران پساتحریم به صنعت نفت به عنوان یکی از ستون‌های اصلی اقتصادی چشم امید دوخته است. این در حالی است که «دیوید لیپتون،» معاون اول مدیرعامل «صندوق بین‌المللی پول»، در سخنرانی امروز (سه‌شنبه) خود به ایران درخصوص چالش‌های پیش روی این کشور در مسیر بازپس‌گیری جایگاه سابق خود، هشدار خواهد داد. 

در ادامه گزارش آمده است: پیش‌بینی می‌شود لیپتون سخنرانی روز سه‌شنبه خود را در ساختمان «بانک مرکزی ایران» این چنین آغاز کند: من امروز و در این مکان می‌خواهم درخصوص اقتصاد ایران در این مقطع تاریخی و حساس صحبت کنم. کشور شما اکنون و پس از لغو تحریم‌های مهم، فرصت جدیدی برای تقویت جایگاه خود در اقتصاد جهانی بدست آورده است؛ فرصتی برای افزایش رشد [اقتصادی] و ارتقای استانداردهای روزافزون زندگی مردم ایران. با این وجود، برای دست‌یابی به این اهداف، دو چالش مهم پیش روی شماست: نخست، یافتن مسیر موفقیت در شرایط دشوار کنونی اقتصاد جهانی؛ و دوم، بنا کردن یک اقتصاد داخلی رقابتی و انعطاف‌پذیر که بستر مناسبی برای رشد خواهد بود. تنها اتکا به یک اقتصاد غیرنفتی، تضمین‌کننده رشدی پایدار برای ایران خواهد بود. 

ایران پساتحریم بدلیل کاهش بیش از پیش بهای نفت‌خام و همچنین بازگشت تعادل به اقتصاد چین، برای تقویت جایگاه اقتصادی خود و عرض‌اندام کردن به عنوان یکی از بازارهای نوظهور جهان، ناچار به روی آوردن به صنایع غیرنفتی خود است. سیاست‌های کلان اقتصادی، انجام اصلاحات در بازار کار و همچنین خصوصی‌سازی در بخش‌های اقتصادی و خدمات‌رسانی از جمله اقداماتی هستند که در شکوفایی اقتصاد ایران و همسویی بیش از پیش آن با اقتصاد جهانی تأثیر به‌سزایی خواهند داشت. 

توسعه مبتنی بر ثبات اقتصادی همراه با کارآفرینی، اصلاحات و خلاقیت در این بخش می‌تواند علاوه بر بهبود شرایط زندگی نسل جوان، به عنوان میراث گرانبهایی برای نسل‌های آینده محسوب شود.    


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار