رابرت گیتس: حرف‌های ترامپ قابلیت اجرایی‌شدن ندارند/با اعزام نیرو به سوریه مخالفم

وزیر دفاع اسبق آمریکا تأکید کرد مطلقاً با اعزام نیروی زمینی به سوریه مخالف است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ "رابرت گیتس،" وزیر دفاع اسبق آمریکا، در بخشی از  اظهارات  خود در گفتگوی اختصاصی با برنامه «Face the Nation» شبکه تلویزیونی سی بی اس آمریکا درباره اظهارات "دونالد ترامپ" نامزد ریاست جمهوری آمریکا از حزب جمهوریخواه در خصوص ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا گفت به نظر من چنین سیاستی اصلا قابل اجرا نیست. به علاوه این سیاست خلاف همه ارزشهایی است که ما داریم. ما هرگز در تاریخ آمریکا چنین کاری نکرده ایم و مانع ورود افراد به خاک آمریکا به علت مذهب و دین آنها نشده ایم. مشکل دیگر این سیاست این است که ما چگونه می توانیم ثابت کنیم افراد چه دینی دارند. آیا باید روی گذرنامه های افراد دین آنها ثبت شود. تاکنون چنین چیزی سابقه نداشته و این کار زشتی است. آیا باید با افراد درباره دینشان مصاحبه کنیم. درباره طرح دونالد برای ساخت دیوار در مرز با مکزیک نیز، چنین طرحی از نظر من شدنی نیست. اصلا چنین طرحی قرار است چگونه اجرا شود. چه کسی می خواهد هزینه آن را پرداخت کند. چه کسی می خواهد آن را بسازد و ساخت آن چه قدر طول می کشد. چنین موضع گیریهایی، خیلی مهم است اما اصلا با ارزشهای ما سازگاری ندارد. 

مجری گفت "ژنرال پترائوس" در واشینگتن پست نوشت مواضع ترامپ درباره مسلمانان به تروریستهای اسلامگرا کمک می کند. آیا شما این مسئله را تایید می کنید؟

رابرت گیتس گفت یکی از مزیتهایی که ما در کشورمان در مقایسه با اروپا داریم این است که آمریکاییهای مسلمان به خوبی با جامعه عجین شده اند. بخش بزرگی از امنیت داخلی کشورمان این است که مسلمانان با دستگاههای امنیتی همکاری دارند و جوانان جامعه خود را که بنیادگرا می شوند و ممکن است تهدیدی برای آمریکا باشند، شناسایی کرده و آنها را به مسئولان گزارش می دهند.

 وقتی شما موضعی ضد مسلمانان اتخاذ می کنید، باعث می شوید تا آمریکاییهای مسلمان دیگر کمکی به مقابله با تروریسم نکنند. البته نمی خواهم بگویم که آنها بنیادگرا می شوند اما دیگر آن طور که باید انگیزه ای برای همکاری ندارند. بنابراین این خطر وجود دارد که چنین حرفها و مواضعی به بنیادگرایی اسلامی کمک کند.

مجری پرسید رئیس جمهور اوباما در مصاحبه با نشریه آتلانتیک گفت به تصمیم خود برای خودداری از اقدام نظامی در سوریه افتخار می کند. اما دیگران نظر متفاوتی دارند. آیا به نظر شما آیا اوباما باید به این مسئله افتخار کند؟

رابرت گیتس گفت من این سوال را به دو قسمت تقسیم می کنم. اول اینکه آیا او اصلا باید در وهله اول خط قرمزی برای سوریه تعیین کند و سوال دیگر اینکه چه خط قرمز تعیین می کرد یا نمی کرد، آیا او  باید علیه سوریه اقدام نظامی انجام دهد؟ به نظر من رئیس جمهور باید فوق العاده درباره تعیین ضرب الاجل یا کشیدن خطوط قرمز بسیار محتاط باشد زیرا وقتی رئیس جمهور آمریکا چنین کاری می کند، بقیه جهان باید بدانند که گذشتن از این خطوط قرمز می تواند مرگبار باشد، آنها باید بدانند وقتی آمریکا تهدید می کند، این تهدید توخالی نیست. بنابراین من معتقدم که اوباما اصلا نمی بایست چنین تهدیدی را مطرح می کرد و من به او توصیه می کردم این کار را نکند، اما اینکه آیا او می بایست از نیروی هوایی برای ایجاد منطقه امن یا زمین گیر کردن نیروی هوایی اسد استفاده می کرد، این موضوعی قابل بحث است. اینکه آیا ما باید تعداد قابل توجهی نیروی زمینی به سوریه اعزام کنیم، جواب من مطلقا خیر است. من در این مورد با او موافقم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار