تنگناهای اعتبارات بانکی باید کالبد شکافی شود/سند راهبردی بانکداری بدون ربا آماده شد

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی با اشاره به اینکه در سالهای آتی برنامه های مختلفی را برای رفع موانع بانکی انجام خواهیم داد گفت: باید تنگناهای اعتبارات بانکی و زیربنایی اقتصادی کشور کالبد شکافی شود.

تنگناهای اعتبارات بانکی باید کالبد شکافی شودبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی دیواندری در بیست و ششمین نشست خبری سالانه سیاست‌های پولی و بانکی در جمع خبرنگاران افزود: بخشی از حوزه سیاست گذاری نظام بانکی با چالش‌های مختلفی در سال‌های اخیر روبرو بوده است.

دیواندری تاکید کرد: چالش کلیدی تنگنای اعتباری از سال گذشته در سیستم بانکی آغاز شد و در سال جاری ادامه یافت. چسبندگی نرخ های سود به سمت بالا در سپرده گیری های بانکی که مربوط به حوزه تنگنای اعتباری می شود، مسئله ای دوم است. در عین حال بانک ها دچار مشکلات نقدینگی هستند که باید از این مشکلات فاصله بگیرند و تقویت شوند.

وی با تاکید بر اینکه پژوهشکده در این زمینه مطالعاتی را انجام داده که باید در سطح دولت و بانک مرکزی درباره آن تصمیم گیری شود، از تهیه سند راهبردی بانکداری اسلامی و اینکه بزودی در اختیار بانک مرکزی قرار می گیرد، خبرداد و اظهارداشت: قانون بانکداری بدون ربا، قانون جامع و کاملی برای اهداف بانکی کشور نبود و از کاستی های آن این است که کف بانکداری اسلامی را در نظر گرفته است. همچنین انتظارات نظام بانکی کشور برای پیاده سازی بانکداری اسلامی و انتظارات بانک مرکزی در آن تبیین شده و ابلاغ خواهد شد.

دیواندری با بیان اینکه در سال 95 و 96 نقشه عملیاتی این سند را تهیه خواهیم کرد، افزود: این سند باید از کنترل بخش نظارتی بانک مرکزی و فیلترهای نظارت شرعی عبور کند تا قابل ابلاغ شود. یک کار زیربنایی هم در بانکداری الکترونیکی با همکاری شرکت ملی خدمات و بانکهای کشور با عنوان طرح مبنا آغاز شده است. مدل های جدید کسب و کار در گروه پژوهشی بانکداری الکترونیک پژوهشکده نیز انجام شده است.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی در ادامه گفت: بخشی از فعالیت های این پژوهشکده در همایشی که در 4 و5  خرداد ماه برگزار خواهد شد ارائه و مورد بررسی قرار می گیرد.

دیواندری اظهار کرد: خوشبختانه صنعت راهبردی در این مدت تهیه و به زودی در اختیار بانک مرکزی قرار می گیرد که این امر با نظارت خبرگان و نظام بانکی صورت می گیرد.

وی گفت: گروه مدل سازی پژوهشکده به صورت ادواری اجرا می شود تا پیش بینی تورم به صورت مشترک با معاونت اقتصادی در اختیار مسئولین ذیربط قرار گیرد، البته برای اولین بار این گروه مدل سازی با همکاری معاونت اقتصاد مرکز انجام شده است. 

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی در ادامه از محورهای این همایش گفت و افزود : یکپارچه سازی نظام بانکی و الزامات زیرساخت‌ها در سال اقدام و عمل که یکی از وظایف این همایش است.

وی در ادامه گفت: نظارت شرعی نظارت مبنی بر سلامت مالی و بانکی است.

گفتنی است در این همایش 90 مقاله علمی و 27 مقاله ارائه شده است همچنین 37 نفر از افراد برجسته اقتصادی در این همایش حضور خواهند داشت.


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵
تمام افرادمعلول وغیرمعلول بایدکداقتصادی داشته باشند.بااین فرض که کارت ملی انهاکداقتصادی انهاباشدایاشفافیت مالی افرادوتنگناهای یادشده دررسانه هابرطرف میشودیاخیر.اگراین کارت شناسایی قابلیت های دیگری ازجمله میزان توان پرداخت وام افرادرانشان دهدواینکه مالیات وسوبسیدنقدی انهاومیزان استفاده ازخدمات درمانی ومجردبودن یاتاهل وسلامت فکری وتجربه کاری افرادرانشان دهدچه اتفاقی میافتدنهادمتولی چه اقداماتی جهت حمایت افرادناتوان وچه اقداماتی جهت کارمزدازافرادتوانامیکند