کلانتری در همایش توسعه تعاونی های اعتباری ،فرصت ها و چالش ها مطرح کرد؛

باید با تعاونی‌های متخلف برخورد شود/ عدالت یعنی سود توزیع کالا به جیب عده ای دلال نرود

معاون تعاون وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی گفت: تعاونی ها سرمایه های خرد را برای انجام کارهای بزرگ در کنار هم جمع و باعث افزایش بهره وری می شوند.

نقش تعاونی ها ساماندهی سرمایه های خرد برای انجام کارهای بزرگ است
به گزارش خبرنگار گروه احتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید حمید کلانتری معاون تعاون وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی در همایش "توسعه تعاونی های اعتباری ،فرصت ها و چالش ها" که امروز (دوشنبه )برگزار شد،اظهار داشت:در حوزه تعاون تعریفی از نقش تعاونی ها وجود دارد که به ساماندهی واحد های کوچک،برای انجام کار های بزرگ اشاره دارد که هر چه این ساماندهی را افزایش دهیم در راستای آن بهروری نیز افزایش پیدا می کند.

وی افزود: تعاونی ها در ارتقای بهره وری نقش جدی و موثری دارند که ظرفیت ها را در کنار هم قرار داده و ظرفیت های بزرگ تری را به وجود می آورند.

معاون تعاون وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: در اقتصاد مقاومتی نزدیک ترین مدل به این سیاست تعاونی ها هستندکه باعث توانمند سازی ظرفیت های ناشناخته و متحد کردن آنها در راستای یک بردار می شوند.

 کلانتری با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی به معنی مردمی بودن،مشارکت پذیری و عدالت بنیان بودن است،گفت:عدالت بنیان بودن به معنی این است که منابع را از تولید تا عرضه کالا در کنار هم قرار دهد و سود توزیع کالا به جیب عده ای دلال نرود و کار توزیع به وسیله اعضای تعاونی ها انجام شود.

وی در ادامه تاکید کرد:کار تعاونی های اعتباری ارتقای سرمایه های خرد و افزایش بهره وری است که سه عامل بهره وری نیروی انسانی ،بهره وری سرمایه و بهره وری سایر موارد در این زمینه نقش دارند.

معاون تعاون وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: تعاونی یکی از مهم ترین موارد بهره وری سرمایه است زیرا در کشور ما سرمایه های خوابیده فراوان وجود دارد و باید حرکتی انجام شود تا این نقدینگی های ساکن و فراوان در کنار هم قرار گیرند در همین راستا، تعاونی های اعتباری در کنار هم قرار دادن سرمایه های خرد بسیار راهگشا هستند.

کلانتری بیان داشت:در کشور ما تعاونی های اعتباری گروه های شغلی زیادی وجود دارد که طبق ضوابط بانک مرکزی به همان گروه های شغلی ارائه خدمت می کنند و در حال حاضر 85درصد تسهیلات تعاونی های اعتباری قرض الحسنه هستند،که ویژگی اصلی آنها سرعت عمل در ارائه خدمات است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات بانکی کشور کندی عملیات در ارائه خدمت به مردم است، افزود: یکی از ویژگی تعاونی های اعتباری افزایش سرعت در ارائه خدمت رسانی است و گلایه ما از بانک مرکزی نوع رفتار با تعاونی های اعتباری است.

معاون تعاون وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: در بیشتر کشور ها بحث اینکه بانک های تعاونی اعتباری خاستگاه اصلی تعاونی ها هستند، بسیار جدی است به عنوان مثال یک ،سوم مردم کانادا عضو تعاونی های اعتباری هستند و پنجمین بانک این کشور بانک تعاونی است.

کلانتری گفت:در قانون تعانی های کشور تا قبل از قانون اصل 44 تعاونی ها نمی توانستند بانک تاسیس کنند اما با نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام اجازه تاسیس بانک به تعاونی ها داده و در برنامه پنجم توسعه کشور مصوب شد و بر اساس آن  به تعاونی ها اجازه داده شد که تا 15 درصد در نظام پولی و بانکی کشور سهم داشته باشند.

وی در ادامه تاکید کرد: با تصویب این قانون در عمل اتفاق خاصی رخ نداد و حتی در مواردی با تعاونی های متخلف رو به رو شدیم که این اتفاق یا به دلیل نظارت کم بخش تعاونی و یا نظارت بانک مرکزی رخ داده که به جای اصلاح آن اقدام به ادغام و انحلال 90 تعاونی اعتباری شد به عنوان نمونه بانک شهر ابتدا تعاونی بود و طی ادغام های صورت گرفته به بانک تبدیل شد.

معاون تعاون وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد:متاسفانه برخی رفتارهای نادرست در جهت خدمت رسانی از سوی تعاونی های اعتباری رخ داد که باعث شد سهم 15 درصدی تعاونی ها در گردش مالی کشور به یک تا دو درصد در حال حاضر برسد به همین جهت باید کار جدی در این راستا صورت گیرد و با تعاونی های متخلف برخورد و فعالیت آنها را محدود کرد اما نباید صورت مسئله را پاک کنیم.

کلانتری گفت:اولین پیشنهاد ما در این راستا ایجاد تعاونی های اعتباری در کنار تعاونی های مصرف گروه های شغلی است که باعث افزایش ارائه خدمات تعاونی های اعتباری می شود.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی به معنی جمع آوری سرمایه های خرد در مناطق دوردست است،مطرح کرد: تعاونی ها می توانند این کار را انجام دهند که با این کار 96هزار تعاونی می توانند عضو بانک های تعاونی شوند چرا که  اعتقاد داریم  اگر تعاونی ها درست مدیریت شوند می توانند در نظام بانکی بیشترین کار را انجام دهند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار