خوزستان ؛

عبور تونل قطار شهری اهواز از زیر رودخانه کارون

مدير‌عامل سازمان قطار شهری اهواز از حفر 210 متر از تونل قطار شهري در عرض 300 متری رودخانه کارون خبر داد.

عبور تونل قطار شهری اهواز از زیر رودخانه کارونبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز ، عباس هلاکويي با اشاره به وضعيت حفر تونل قطار شهري اهواز در زير رودخانه کارون گفت: يکي از مشکلات اصلي اتصال تونل‌ها، عبور از زير رودخانه کارون از ساحل شرقي به سوي ساحل غربي بوده است و حساس‌ترين بخش حفاري، از فرودگاه تا خيابان نادري آغاز شده و سپس به سوي رودخانه کارون رفته است، عبور از رودخانه يکي از سخت‌ترين اقدامات حفاري است.  
 
وی افزود: اکنون 210 متر از عرض 300 متري رودخانه کارون حفاري شده است و حدود 90 متر باقي‌مانده تا حفاري از آب خارج شود و به خشکي برسد؛ همچنين عمق حفاري در زير رودخانه کارون 35 متر است در‌حالي‌که در مسير حفر تونل از فرودگاه تا خيابان نادري، عمق حفاري 17 متر بوده است.
 
مدير‌عامل سازمان قطار شهري اهواز ادامه داد: دليل حفر تونل در زير رودخانه کارون با عمق 35 متر به اين خاطر است که براي نخستين‌بار در زير رودخانه اقدام به حفر تونل مي‌شود و ممکن است اتفاقاتي خارج از پيش‌بيني رخ دهد که تاحدودي ناشناخته است؛ همچنين فشار آب، کنترل دستگاه حفاري را تاحدودي سخت مي‌کند.
 
وي گفت: بر اين اساس در يک اقدام هماهنگ با پيمانکار پروژه قطار شهري اهواز مقرر شد که از سه کارشناس خارجي جهت انجام کارهاي حساس پروژه قطار شهري اهواز دعوت شود تا با همکاري آن‌ها و پايش کار به‌صورت ماهانه بتوان حفاري زير رودخانه کارون را با موفقيت انجام داد.
 
هلاکويي بيان کرد: در حال حاضر حدود 250 متر از ساحل رودخانه عبور شده و در صورت حفر 120 متر ديگر در مدت زمان 15 تا 20 روز آينده، مي‌توان از آب عبور کرد و به خشکي رسيد که حساسيت کار در خشکي کمتر خواهد شد.

وی با اشاره به ريسک‌ها و خطرات موجود حفاري تونل در زير رودخانه کارون، اظهار کرد: تنوع جنس خاک، وجود لايه‌هاي ريزشي، لايه‌هاي ماسه‌اي آبدار، محدوديت‌هاي اجرايي، شيب‌ها و نيز فشار آب ازجمله ريسک‌هاي حين حفاري در زير رودخانه کارون است که با فعاليت 120 نيروي فني با موفقيت کنترل شده و تاکنون سه‌چهارم تونل در زير کارون حفاري شده است.
 
مديرعامل سازمان قطار شهري اهواز گفت: پس از اتمام حفر اين تونل، دستگاه حفار شماره 2 جهت حفر تونل دوم با فاصله 12 متري از تونل اول، به سمت جنوب کار خود را آغاز خواهد کرد.
 
گفتنی است دستگاه حفار زير رودخانه که از ايستگاه سلمان فارسي شرقي کار خود را آغاز کرده و راهي ايستگاه ميدان ساعت خواهد شد .

انتهای پیام /ت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۰ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
جذب فاینانس خارجی برای تکمیل مترو اهواز