یادداشت/

دومینوی اقدامات ضد ایرانی ریاض به حج رسید

این روزها شاهد کارشکنی دیگری از سعودی ها هستیم و این بار موضوع حج و اعزام حجاج ایرانی به عنوان مساله ای است که مقامات ریاض به این واسطه در تلاشند تقابل و تنش آفرینی با ایران را ادامه دهند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،"محمدمهدی ملکی" طی یادداشتی به اقدامات عربستان سعودی علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

متن یادداشت به شرح ذیل است:

متاسفانه این روزها شاهد کارشکنی دیگری از سعودی ها هستیم و این بار موضوع حج و اعزام حجاج ایرانی به عنوان مساله ای است که مقامات ریاض با تمسک به آن می خواهند سیاست تقابل و تنش آفرینی با ایران را ادامه دهند.

 می توان لیستی از مسایل و مشکلاتی را که عربستان در سال های اخیر برای کشورهای منطقه (یمن، عراق، سوریه، لبنان، ایران، بحرین، فلسطین و ...) درست کرده را به سهولت تهیه کرد و صحه گذاشت بر این که اگر سیاست های خصمانه و توطئه های سعودی نسبت به مردم و دولتهای منطقه نبود اکنون شاهد شرایط بهتری می بودیم، هر چند که در این امر سعودی ها از حمایت ها و کمک های امریکا و اسراییل نیز بهره مند هستند و به نوعی اقداماتی که در منطقه انجام می دهد به نیابت از آنها هم هست و منافع آن ها را نیز تامین می کند. 

به طور خاص اسراییل از سیاست های خصمانه ریاض علیه ایران بیشترین منفعت را می برد و این جای بسی تاسف دارد که کشوری که ادعای خادم الحرمینی دارد و یکی از کشورهای پر درامد جهان اسلام نیز محسوب می شود میلیارد ها دلار هزینه می کند برای کشتن و تضعیف مسلمانان!
در خصوص موضوع رابطه ایران و عربستان به عقیده اکثر تحلیل گران خصومت سعودی ها از سال 2003 .م که رژیم دیکتاتور سابق عراق توسط نیروهای امریکایی سقوط کرد و دولت شیعه مذهب روی کار آمد و تعبیر عربستان از این امر این بود که امریکا در سینی طلایی عراق را به ایران تحویل داد، نسبت به ایران افزایش شدیدی یافت. 

علت هم این است که به اعتقاد آنها از آن زمان به بعد توازن قوا درمنطقه به سود ایران تغییر کرده و تهران توانسته نفوذ و قدرت خود را در کشورهای عربی بیش از پیش نماید که این موضوع به هیچ وجه باب میل سعودی ها نبوده و آنها تلاش گسترده ای در راستای تغییر وضعیت موجود و تبدیل آن به شرایط پیش از 2003 انجام می دهند.

لذا حمایت های وسیعی را از گروه های تروریستی به عمل آوردند تا کشورهای متحد ایران (سوریه و عراق) را نا امن و ضعیف کنند، به یمن و گروه انصارالله شیعه نزدیک به ایران حمله ور شدند، در سرکوب مخالفان حکومت مستبد بحرین به آل خلیفه کمک های بسیاری کردند تا شیعیان آن کشور را همچنان مورد ظلم قرار دهند، در مذاکرات هسته ای میان ایران و قدرت ها جهانی کار شکنی های بسیاری را انجام دادند تا مانع از نزدیک شدن ایران به متحدان غربی خود شوند، در امور داخلی سوریه و عراق دخالت ها و توطئه های بسیاری را داشتند تا بلکه بتوانند برخی ازتحولات آن کشورها را به سود خود به جریان در آورند و قس علی هذا موارد مختلفی که می توان نام برد چون حادثه فرودگاه، فاجعه منا و .... که همگی دال بر خصومت این حکومت مستبد پادشاهی با ایران دارد.

موضوع اخیر حج و مانع تراشی های گسترده آل سعود نیز درهمین قالب تفسیر می شود. دومینوی اقدامات ضد ایرانی سعودی ها درمنطقه که تا کنون ده ها و یا صد ها میلیارد دلار هزینه برای آن حکومت تراشیده است امروز به موضوع حج و اعزام زایران ایرانی رسیده است. 

آن طور که مقامات ذی ربط در تهران گفته اند تا کنون ریاض پاسخ قاطعی به درخواست های ایران و شرایطی که دارد، نداده و این تعلل بیش از اندازه عربستان اگر تا چند روز دیگر همچنان ادامه داشته باشد سبب بسته شدن مسیر اعزام امسال حجاج ایرانی به بیت الله الحرام میگردد و بدیهی است کلیه مسئولیت این امر و عواقب آن متوجه حکومت آل سعود است و آنها بایستی در برابر کشورها و دولتهای اسلامی پاسخ گوی این رفتار تبعیض آمیز و غیر مسئولانه خودشان باشند.

محمد مهدی ملکی  

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار