گزارش/

ماجرای پول خردهایی که میلیاردی از جیب مردم می‌رود!

نداشتن پول خورد از سوی مسافران و نادیده انگاری بازگشت و پس دادن باقی پول از سوی برخی رانندگان اگر چه در نگاه اول چندان به چشم نمی‌آید،امابا احتساب میزان سفرهای درون شهری ارقام و اعدادی خیره کننده در ذهن پدیدار می‌شود.

ماجرای پول خردهایی که میلیاردی از جیب مردم می‌رود!
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،حمل و نقل شهری یکی از مولفه ها و شاخص های اساسی در تحقق توسعه پایدار جوامع به شمار می رود و به تعبیری می توان گفت یکی از مجاری اصلی نائل شدن به توسعه و شکوفایی شهری با تحقق حمل ونقل چابک،با کیفیت و ایمن میسر می شود و هر گونه خللی در این حوزه چرخ توسعه و پیشرفت شهری را با چالش و موانعی جدی مواجه می سازد.

امروزه اهمیت حمل و نقل شهری بر هیچکس پوشیده نیست و در واقع امر این بخش حساس و خطیر به ویترینی برای عملکرد مدیریت شهری مبدل شده است.

امروزه اگر از شهری همچون توکیو به عنوان یکی از پیشرفته ترین شهرهای جهان یاد می شود از مولفه های اساسی اثبات این ادعا به حوزه حمل ونقل شهری باز می گردد.

در کشور ایران نیز همچون دیگر جوامع اعم از توسعه یافته و یا در حال توسعه،حوزه حمل ونقل علیرغم مشکلات و نارسایی هایی که با آن مواجه است از بخش های حائز اهمیتی به شمار می رود که در صدر اولویت های مدیریت شهری و مسئولان ذیربط قرار دارد،اهمیت و حساسیت این حوزه طبیعتا در کلانشهرهایی همچون تهران بیش از پیش برجسته می شود.

ناوگان حمل ونقل عمومی در این شهر به عنوان یکی از بزرگترین و پرجمعیت ترین شهرهای غرب آسیا بواسطه اتوبوس،مترو و تاکسی محقق می شود.

آنچه که در ذیل این گزارش مورد توجه و تمرکز قرار می گیرد به حاشیه هایی از فعالیت تاکسی ها در تهران باز می گردد.

مطالبات و دغدغه های تاکسی رانان و مردم در حوزه تاکسیرانی بسیار است و پرداختن به تمامی آنها در این مجال نمی گنجد.

اما آنچه که ضرورت پرداختن به آن بیش از پیش احساس می شود به موضوع گردش مالی و معضلی به نام پول خرد معطوف می شود.

طبق آمار منتشر شده در رسانه ها،هر روز در پایتخت ایران،قریب به 18 میلیون سفر انجام می شود که بیش از 21 درصد از این میزان بواسطه تاکسی های فعال در پایتخت محقق می شوند.

به نوعی می توان گفت تردد با تاکسی در تهران برای برخی به مثابه حرکتی تجمل گونه به شمار می رود که شاید برای برخی امکان پذیر نیست،زیرا برای بخش قابل توجهی از چنین جابجایی هایی بواسطه مترو و اتوبوس انجام می پذیرد و طبیعتا هزینه های دریافت خدمات تردد روزمره با تاکسی بسیار فراتر از میزان مبالغ پرداختی برای استفاده از ناوگان حمل ونقل عمومی همچون مترو و اتوبوس است.

طبق برآوردهای انجام شده،مسافرت 3 میلیون و 800 هزار نفر در شهر تهران بواسطه تاکسی های فعال در خطوط تعریف شده مناطق متعدد و گوناگون این کلانشهر  انجام می شود.

پیرو یک معیار فرضی برای احتساب میزان هزینه کرد مسافران تاکسی ها،اگر هزینه تردد هر مسافر در شهر تهران 1500 تومان در نظر گرفته شود،میزان گردش مالی و مبالغ پرداختی از سوی مسافران متقاضی دریافت خدمات حمل ونقل از سوی تاکسی ها به رقمی بالغ بر 5 میلیارد و 700 میلیون تومان در روز می رسد،رقمی چشمگیر و خیره کننده که احتساب ریالی آن بصورت ماهیانه،فصلی و یا سالیانه بسیار فراتر و خیره کننده تر از این مقدار خواهد بود.

* پول خردی که حساب و کتاب ندارد

در میان این رقم و عدد خیره کننده،مبالغی نیز وجود دارد که چندان به چشم نمی آید،اما با توجه به کثرت مسافرت های درونی شهری با تاکسی ها،نداشتن پول خرد و احتساب مبالغ خرد 25 تومانی،50 تومانی،100 تومانی که بعضا نادیده گرفته می شود و عمدتا این نادیده انگاری نیز از سوی مسافران انجام می شود و این رانندگان هستند که در اکثریت قریب به اتفاق مواقع بدهکار می شوند،سنگین و قابل توجه به نظر می رسد.

این نارسایی با تعبیه و استقرار دستگاه ها و سیستم های کارت خوان در ناوگان حمل ونقل اتوبوس شهری پایتخت حل و فصل شده،ساز وکاری که تعبیه و توسعه آن در تاکسی های فعال در شهر تهران به شدت احساس می شود.

* از اجرای پایلوت تا تحقق فراگیر طرح

 قریب به 4 سال پیش،مسئولان مدیریت شهری،پیشنهاد نصب کارت خوان در تاکسی ها را مطرح کردند اما هر بار مشکلی در این خصوص ایجاد شد که مانع تحقق این امر شد.

در زمستان سال گذشته در لابه لای سطور اخبار رسانه ها،خبری با این مضمون منتشر شد که نصب کارتخوان بر روی خودروهای سبز و زرد رنگ پایتخت اجرایی می شود،همچنین مقرر شد،تا پایان سال 95 طرح پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی ها در 15 هزار تاکسی شهر عملیاتی شود.

آنچنان که رضا قاضی،معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان تاکسیرانی خبر داده،طرح مورد اشاره بصورت پایلوت بر روی تعدادی از تاکسی های پایتخت اجرایی شده،میزان قید شده برای اجرای پایلوت این طرح،در رسانه ها 100 دستگاه عنوان شده که ظاهرا در مناطق مرکزی شهر و در سه محور انقلاب-راه آهن،انقلاب-صادقیه و پیچ شمران-تجریش انجام می شود.

این در حالی است که پیش از این طرح پایلوت مورد اشاره بر روی 100 دستگاه فعال در ایستگاه مترو صادقیه عملیاتی شد که البته با نواقص و کاستی هایی همراه بود که ظاهرا مقرر است با رفع کاستی های موجود،اجرای طرح بر روی 15 هزار تاکسی اجرایی شود.

*تفاهم و توافق تاکسیرانی با بانک شهر

آنچنان که دراخبار منتشره به آن اشاره شده،اجرای طرح،پیرو تفاهم و توافق تاکسیرانی با بانک شهر عملیاتی می شود که مقرر است رانندگان و مالکان تاکسی ها از بابت نصب دستگاه های مذکور،هیچگونه مبلغی را پرداخت نکنند و تنها در صورت مفقود یا خراب شدن دستگاه مورد اشاره،فعالان این عرصه در حمل و نقل شهری،موظف و مکلف به پرداخت 30 درصد از هزینه کارتخوان می شوند و ما بقی هزینه آن را نیز یکی از شرکت های بیمه بر عهده می گیرد.

آنچه که در حال حاضر موردتوجه است بحث جامعیت،تنوع و گستردگی کارت ها است که باید ساز و کاری اندیشیده شود که امکان کاربری کارت های مذکور بگونه ای فراهم شود که علاوه بر اتوبوس و مترو در تاکسی ها نیز مورد استفاده قرار گیرد تا به نوعی مسافران و متقاضیان دریافت خدمات،مجبور نشوند کارت های متعددی را با خود جابجا کنند،امری که مورد توجه مسئولان ذیربط نیز قرار دارد.

قطعا با اجرای طرح مورد اشاره، معضل پول خرد و فقدان آن از سوی مسافران یا رانندگان تاکسی حل خواهد شد،موضوعی که در نگاه اول چندان به چشم نمی آید اما با احتساب تقریبی و تخمینی آن به رقمی سنگین بر می خوریم که بدون حساب و کتابی چندان دقیق،در گردش مالی روزانه این عرصه فعالیتی جای می گیرد.

بطور یقین ارائه و دریافت خدمات الکترونیک یکی از ضروریات شهرنشینی در دوران کنونی است،امری که ثمرات و مزایای آن پیشتر به اثبات رسیده و در این عرصه نیز بطور یقین میزان کارآمدی آن به تدریج مشخص و محرز خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۰۸:۳۵ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
فقط تاکسی نیست که ازمایشگاه میری پول میدی بقیش نیست درمانگاه میری ویزیت میدی مبلغ ویزیت مثلا میشه 5235 تومن بقیش نیست کارت هدیه بهت میدن خرید میکنی تهش حتما چیزی میمونه که نمیشه بعد باهاش چیزی بخری هر جایی بری که کارت خوان نباشه و بخوای پول نقد بدی همینه باید از خیر بقیه پولت بگذری داروخونه ها هم که فقط چسب زخم دارن بهت بدن !
United States of America
ناشناس
۰۷:۳۸ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
قربانشون برم پمپ گازیهاکه همیشه بنفع خودشان گاهاپیش امده 800تومان رابرنمیگردانندوکسی هم چیزی بگه میگه تقصیرخودته که روندش نمیکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۰ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
خداییش معضل بزرگیه، چرا باید این ارقام میلیلاردی بین جیب مردم عادی جابجا بشه، مسئولین یه فکری بکنن این پولارو از مردم بگیرن، تشکر میکنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۴ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
گران فروشی پنهان تاکسیرانان...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۵ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
پولی‌که‌بانکها‌بی‌جهت‌بابت‌اعلام‌موجودی‌از‌حساب‌کم‌میکنن‌رو‌نمیبینبد‌بعد‌گیر‌دادین‌به‌راننده‌ا‌که‌‌چی
United States of America
ناشناس
۲۳:۴۳ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
عامو دقیقا مثل پمپ گاز ها یه دونه کارتخوان نمیزارن توی پمپ چون بنفعشون هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۱ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
آااااای گفتی!
حالا مگه کسی جرات اعتراض داره میگن اختلاسهای میلیاردی میشه شما گیر میدید به پول خوردتون!!!!
کاش هر کسی از سطح پایین و از خودش شروع کنه و در همون سطح حق دیگران و ضایع نکنه تا به مرور جامعه اصلاح بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۸ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
اگر تاکسی هم دارای کارتخوان بشه عالی میشه اونوقت به نفع دانشجوها و دانش آموزان که 50% تخفیف دارند میشه و اگر مسافت هم در نظر گرفته بشه که خیلی عالیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۵ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
اگر قرار باشه که با محاسبات فرضی سیستمی رو در جامعه به همین راحتی از نظر مردم بد جلوه کنیم باید به عواقبش هم فکر کنیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۶ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
کارت خون پیشکشتون
به اونایی که اول سال قیمت تاکسی هارو معلوم میکنن بگین که قیمت هارو رند کنن
آخه چقدر پول خرد ۵۰ تومنی و ۲۵ تومنی توی ایران وجود داره این قیمت هارو برای خط ها تعیین میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۶ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
بخدا رانندگان تاکسی تا یادم بوده به مردم و مسافران اجحاف می کنند و هر وقت بقیه پول رو طلب میکنیم فحش میدن و غرغر می کنند پیش امده بقیه پول رو تو صورت مسافر پرتاب میکنند خلاصه عاداتشان شده با وجودی که پول خرد دارند مابقی پول مسافر رو پس نمیدن کسی هم نظارت نمیکنه حرامخوری عاداتشان شده. تو همه جا هست و مخصوصا خانمها بخاطر آبروداری باهاشون دهن به دهن نمیشن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
اگر نديد ايد حتما به بينيد
http://www.yjc.ir/fa/news/5605340/
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
مردم فقط روی صد تومن دویست تومن تاکسی حساسن وگرنه تمامی جنسا و گوشتو مرغو میوه هر روز میره بالا همه بیشترم پرداخت میکننو هیچ کس اعتراضی نداره
United States of America
ناشناس
۲۰:۵۷ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
الله اکبر الله اکبر الله اکبر،خب بازم مشکلی هست مشکلی نیست که به دست خدا حل نشود باید همه به اوتوکل کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۱ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
امیدوارم این کار هر چه زودتر انجام گیرد و تاکسی ها هم مجهز به دستگاه کارتخوان شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
فراکارت بانک تجارت = کارت پرداخت الکترونیکی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری اراک = جایگزین پول نقد و پول خرده در پرداخت کرایه تاکسی
آخرین اخبار