عارف در جمع تشکل‌های اسلامی دانشجویان اصلاح‌طلب سراسر کشور:

اصلاح طلبان عقب نشینی نمی کنند/ سهمی نمی خواهیم چون از حاکمیت جدا نیستیم

منتخب مردم تهران در مجلس دهم گفت: برخی خرده می گرفتند این لیست٬ لیست اصلاح‌طلبی نیست که بنده باید بگویم این لیست حتی یک گام بالاتر از ائتلاف اصلاح‌طلبان بود.

لیست امید یک گام بالاتر از ائتلاف امید بودبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان٬ 
محمدرضا عارف در جمع تشکل‌های اسلامی دانشجویان اصلاح‌طلب سراسر کشور که بعداز ظهر امروز در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد٬ گفت:  با راهبردی که داشتیم در لیست امید افرادی حضور پیدا کردند که بسیاری به دلیل حضورشان به ما پرخاش می کردند. ما منافع بالاتری را دنبال می کردیم و دیدیم که چه کسانی در لیست حاضر شدند و مردم از آنها حمایت کردند. 

وی با بیان اینکه در 7 اسفند ائتلافی بالاتر از ائتلاف اصلاح‌طلبان شکل گرفت افزود: برخی خرده می گرفتند این لیست٬ لیست اصلاح‌طلبی نیست  که بنده باید بگویم این لیست حتی یک گام بالاتر از ائتلاف اصلاح طلبان بود.

وی با بیان اینکه دانشجویان باید تحلیلی از رای مردم به 30 عضو لیست امید داشته باشند٬ تاکید کرد: باید از حرکت ماندگار مردم تحلیل شود چراکه این حفظ این حرکت به نوعی به افزایش سرمایه اجتماعی مبدل خواهد شد. 

عارف تصریح کرد: ما در انتخابات یک صدا از جریان اصلاحات شنیدیم. ما به عقیده و نظر مسریم؛ باید بدانیم  اگر در یک مسئله بالاتر از بیان ما بیان دیگری عنوان شد از آن عبور کنیم، کاری که در این دوره انجام شد.  
 
این منتخب مردم تهران در مجلس دهم در ادامه تاکید کرد: ما می خواهیم تا حماسه سال90 که بر پایه حاکمیت بر عقلانیت آغاز شد ادامه پیدا کند.

وی در ادامه با بیان اینکه طی سالهای گذشته شرایط و اتفاقات بر جنش دانشجویی ایجاد شد٬ بیان داشت: این اتفاقات در مقاطعی مثبت بود و ما به سمت تقویت جنبش دانشجویی رفتیم و در مقاطعی هم عملکردها در جهت تضعیف جنبش دانشجویی پیش رفت. 

عارف با بیان اینکه جنبش دانشجویی ما جنبشی پویاست افزود: برخلاف احزاب عضویت در جنبش‌های دانشحویی محدود است که باید این موضوع را فرصت تلقی کرد. 

وی با بیان اینکه باید آسیب های جنبش دانشجویی تحلیل شود٬ تاکید کرد: باور من این است که جنبش دانشجویی ما در دهه هشتاد آسیب دید که باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

این منتخب مجلس دهم با اشاره به تلاشهای صورت گرفته در زمینه تشکیل اتحادیه های دانشجویی اسلامی٬ اظهار داشت: نگاه به تشکل‌های مردمی هیچ راهی جز هم افزایی ندارد٬ هیچ راهی نداریم که با افزایش سرمایه اجتماعی تاثیر گذاری خود را افزایش دهیم. 

وی در ادامه با بیان اینکه شرط موفقیت جنبش‌های دانشجویی حرکت با مشارکت است٬ افزود: برجستگی انسان معطوف به مشترکات است٬ بنابراین باید بتوانیم از الگوی اتحادیه جدید حول یک محور مشترک جمع شویم.

عارف با بیان اینکه باید تحلیلی از مشکلات گذشته اتحادیها دانشجویی داشته باشیم: باید کاری کنیم تا اتحادیه ها روز به روز تقویت شود. ما در جنبش اصلاحات روی همین نگاه تقریبا از اوایل دهه نود بخصوص بعد از عدم حضور جنبش اصلاحات در انتخابات اسفند سال90 مشخص بود که این مسیر قابل دوام نیست و باید حضور مجدد داشته باشیم.

وی با بیان اینکه شرط حضور و موفقیت جنبش اصلاحات وحدت و انسجام درون جبهه ای است گفت: برای اولین بار همه جبهه اصلاحات به یک اجماع کامل جهت حصول وحدت رسیدند؛ همچنین برای اولین بار در طول سه دهه گذشته یک مرکز مدیریت، فرماندهی و دبیرخانه جریان اصلاحات را مدیریت کرد که نتیجه آن را در انتخابات اخیر دیدیم. 

این منتخب مجلس دهم با بیان اینکه این انسجام به بسیاری که انگیزه حضور نداشتند٬ انگیزه داد٬ تاکید کرد: انسجام جریان اصلاحات به مردم جهت حضور در انتخابات و رای به لیست امید در 7 اسفند انگیزه داد.

وی با بیان اینکه مردم برای اولین بار در دور اول انتخابات به کل لیست رای دادند٬ گفت: از دانشجویان خواهش می کنم درباره این موضوع تحلیل کرده و به٬ "به به و چه چه ها" بسنده نکند چراکه باید حرکت ماندگار مردم تحلیل شود تا این محفوظ بماند.

عارف در ادامه این دیدار، در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان شرکت کرد.

عارف با بیان اینکه دانشجویان نقش کلیدی در رویدادهای کشور دارند گفت:  از سال 92 به بعد تعبیری که من از دانشجویان داشته ام این بوده که شما صاحب حماسه انتخابات 92 هستید و طبیعی است که شما بیشتر از ما، عوامل اجرایی آن حماسه را بر عهده داشتید.

عارف در ادامه با اشاره به منشور مطالبات دانشجویی گفت: من در دانشگاه علامه، متن این منشور را دیدم و جز یکی دو بند که باید درباره آن صحبت شود، بایستی به یک جمع بندی و تفاهم مشترک درباره آن برسیم.

وی با بیان اینکه 50 درصد سهم اقتصاد ایران باید دانش بنیان باشد تاکید کرد: اگر می خواهیم با آسیب های اجتماعی برخورد کنیم، دانشگاه سهم ویژه ای در این زمینه داریم بنابراین ما منشور مذکور را قبول داریم و در زمان مناسب باید درباره آن صحبت کنیم که نتیجه آن حاکم شدن فضای فرهنگی به جای فضای امنیتی در دانشگاه ها است.

عارف در بخش دوم اظهارات خود به موانع پیش روی فعالیت تشکل‌های دانشجویی اشاره کرد و گفت: ما باید روند کار را ببینیم. بالاخره رقیب ما در کانون های قدرت حضور داشته و 8 سال یکه تاز میدان بوده است؛ رقیب بارها و بارها در سال های 88 و 90 جهت گیری مبنی بر چماق کردن فتنه بر سر تک تک بچه های مسلمان را داشته است و از سال 90 به بعد این فاز عوض شده و به سمت خواندن فاتحه برای تفکر اصلاحات رفته است که بعدها گفته شد: آخرین میخ را به تابوت اصلاحات کوباندیم.

عارف با بیان اینکه ما در پی عوض کردن فضا شکل گرفته بر محوریت اصلاحات در کشور هستیم گفت: تغییر این فضا با بخش نامه و به طور دستوری انجام نمی شود و باید به طور تدریجی این اتفاق حاصل شود تا شاالله دیگر فضا برای بازگشت وجود نداشته باشد. بخشی از این موضوع مدیریتی است و بخش دیگر، تصمیمات کلان مجلس و دولت را می طلبد و بخش دیگر هم به عهده جنبش دانشجویی دانشگاه هاست.

وی با بیان اینکه کناره گیری ام از انتخابات 92 را نباید پای یک فرد گذاشت تصریح کرد: این تصمیم را باید پای گفتمان موجود گذاشت و اینکه یک فردی وظیفه ای داشته و باید کاری را انجام می داده که داده است.
وی در بخش سوم اظهارات خود گفت: من نمی دانم اصلا در قاموس اصلاح طلبی عقب نشینی هست یا نه. به نظرم در چارچوب نظام و ارزش هایی که به آن وفادار هستیم، اگر یکی عقب نشینی کند، آن یک نفر اصلاح طلب نیست. بنابراین این موضوع را یک اصل می دانیم.

وی ادامه داد: ما تغییر آرایش، موقعیت و تصمیمی باتوجه به شرایط را به معنای ذات گفتمان اصلاحات می دانیم.

عارف اضافه کرد: اگر شخصی روی منافع فردی خود و یا یک جمع محدود توقف کرد، احساس می کنم که آن فرد اصلاح طلب نیست.

وی تاکید کرد: بنابراین ما باید همیشه حضور داشته باشیم و با امید به آینده، مصمم حرکت کنیم که خوشبختانه شعار ما در انتخابات، بیانگر گفتمان امید و آرامش بود که این شعار، شعار خاص این دوره ما نیست و از قبل، در اصلاحات وجود داشته است.

وی افزود: اگر تصمیم صحیح یا غلط را بگیریم، وبال می شود که ما به موقع تصمیم مناسب را اتخاذ کردیم. 

عارف با بیان اینکه در سال 92 آنچه که رخ داد تغییر بود گفت: تغییر یک اصل بود که در راستای ارزش ها و مطالبات مردم ایجاد شد. در آن مرحله عقل جمعی حکم می کرد که یک نفر از دو نفر باقی بماند و بالاخره یک نفر باید کنار می رفت و من در راستای ایجاد تغییر و پایداری حماسه، به تصمیمی که برعهده داشته داشتم، عمل کردم.

عارف افزود: حفظ حماسه انتخابات 92، مطالبه همه گروه ها بود. به همین دلیل کلید انتخابات مجلس 94 را بسیار زود زدیم. یکی از ویژگی های اصلاح طلبان در انتخابات ادوار گذشته، حضور در دقیقه 90 بود و در دقیقه 91 تصمیم گیری می کردند. اما این بار از 2 سال قبل با اعلام حضور خود، راهبردها را اعلام کردیم.

وی با بیان اینکه در اتخاذ این راهبردها در ابتدا اختلافاتی بود گفت: اولین راهبرد ما ترجیح منافع ملی بر منافع حزبی بود که برخی در آن زمان در روزنامه ها، الگوی مجلس پنجم، اقلیت تاثیرگذار و اجماع نسبی را مطرح می کردند که خوشبختانه آن ها نیز به راهبردی که مدنظر ما بود، رسیدند.

عارف ادامه داد: باید تغییر منطقی که در قوه مجریه اتفاق افتاده بود، این بار باید در قوه مقننه نیز رخ می داد. مطالباتی که در 92 را مطرح کردیم، خودمان قادر به پاسخگویی به آن نبودیم. بخشی از آن به دلیل مشکلاتی بود که به ارث رسیده بود. برخی دیگر هم به دلیل عدم همکاری ها بود.

وی ادامه داد: خیلی زود متوجه شدیم که اگر بخواهیم به مطالبات مردم پاسخ دهیم، باید مجلسی هم سو با دولت تشکیل شود. مردم در گام دوم حرکتی قوی تر نسبت به گام اول برداشتند. در برخی استان ها حماسه ای به مراتب بالاتر از تهران شکل گرفت اما چون یک نماینده در آن حوزه انتخابیه بود، چندان سر و صدا نکرد.

عارف با بیان اینکه پیام مردم در دور دوم انتخابات ادامه این مسیر در خرداد 96 است تاکید کرد: اگر یکی از این گام ها را اشتباه برداریم، مردم ما را نخواهند بخشید. مجبور هستیم که مسیر حاکمیت عقلانیت و اخلاق که راهبرد اصلاحات است را ادامه بدهیم.

وی با بیان اینکه از اشتباهات گذشته خود درس گرفته ایم گفت: نباید نتیجه تیر 84 تکرار می شد. این بار می خواهیم با گام برداشتن آگاهانه، اشتباهات گذشته را تکرار نکنیم. نباید به رقیب و اعتمادی که مردم به ما داشته اند، ظلم کنیم. مردم به گفتمان اصلاحات رای داده اند و ادامه این مسیر یک وظیفه ملی است و لطف نیست.

عارف در ادامه گفت: زمانی می گفتند که اصلاح طلبان در تهران از میدان انقلاب به بالاتراند اما امروز با نگاه به وضعیت صندوق ها در پایین شهر، می بینیم که شرایط جور دیگری شده است.


عارف در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اینکه می گویند آقای عارف برای ریاست مجلس کاندیدا می شود یا خیر، آقای عارف کیست که خلاف نظر جمعی و نظر مردم عمل کند. میان قوه مقننه و مجریه تفاوت وجود دارد.

وی ادامه داد: در قوه مقننه تغییر محدود است و بیشتر محدود به ریاست می شود. احساس می کنم که ما حق تصمیم فردی نداریم و باید به طور جدی وارد شویم. ما در فضای رسانه ای از رقیب گلایه نداریم بلکه گلایه ما از مدعیان تغییرگرای اصلاحات است. یک عده از اصلاح طلبان اصرار دارند که بپذیرند که حاکمیت ما را به رده های بالا راه نمی دهد. حاکمیت کیست؟ حاکمیت خود ما هستیم. بخش اصلی حاکمیت را در اختیار گفتمان بچه های اصلاح طلبی می دانیم. ما از حاکمیت جدا نیستیم که بخواهیم از نظام سهم بخواهیم. اینکه بپذیریم که نمی گذارند از یک جایگاه بالاتر برویم، ظلم به گفتمان و کشور است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۵ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
ائتلاف اقتصادی درست کنید نه حزبی!!!!؟
آخرین اخبار