گزارش/

بیمه‌ای که به درد اموات می‌خورد یا زندگان؟!/ پدربزرگ‌ها چشم انتظارند

عدم پرداخت حقوق بازنشستگی تا پیش از پر شدن سنوات، شرایطی را بوجود آورده تا همه چیز به کام عده‌ای تمام شود.

بیمه‌ای که به درد اموات می‌خورد یا زندگان؟/پدربزرگ‌ها چشم انتظارند
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، 70 ساله که بود هنوز می‌توانست سوار بر الاغ خود سری هم به باغ‌هایی که در حاشیه رودخانه داشت بزند، آن زمان سرحال تر از الان بود و حتی گاهی برای اندک گوسفندان خود علفی هم درو می‌کرد و بار الاغ به خانه می آورد.

آن زمان ها بود که به او و دیگر هم ولایتی‌هایش گفتند می‌خواهیم بیمه تان کنیم تا وقتی نتوانستید دیگر کار کنید، حقوق بگیرید و چرخ زندگیتان بچرخد.

قرار شد پیر مرد 70 ساله ماهیانه حق بیمه روستایی و عشایری خود را واریز کند تا روزگاری که نتوانست از باغداری و دامداری کسب درآمد کند، حقوق بیکاری شکمش را خالی نگذارد.

اکنون 10 سال از آن زمان می‌گذرد، پیر مرد دیگر سرحال نیست. حالا 80 ساله شده و توان 10 سال پیش خود را از دست داده است. همین چند ماه پیش هم مهره‌های کمرش را به تیغ جراحان سپرد تا درد کهنه کمر و زانوهایش کمتر شود. دکتر‌ها به او گفته‌اند که یکی از مهره‌های کمرش هم شکسته، شکستگی که در سالهای دور اتفاق افتاده و به علت مراجعه نکردن پیر مرد به متخصص، مهره‌ها بد جوش خورده‌اند.

تیغ جراحان اما تنها به مهره‌هایی رسید که فشار روی نخاع را افزایش داده بودند و به تراشیدن استخوان‌های اضافه بسنده کردند و به علت کهولت سن و حساس شدن مهره‌های کمرش، سوار شدن بر چهارپا را برای او اکیداً ممنوع کردند.

پیرمرد حالا در 80 سالگی عصایی به دست می‌گیرد و راه می‌رود، عصایی که بدون آن راه رفتن برای مشکل است. او دیگر نمی‌تواند بدون عصا راه برود، قامت راست کند و از راه باغبانی رزق و روزی بدست بیاورد.به عبارتی بیکار شده و دیگر توان کار کردن ندارد. پیرمرد اکنون از کارافتاده محسوب می‌شود و چشم به حقوق بیمه روستایی و عشایری خود دارد اما خبری از این حقوق نیست.

مسئولان بیمه اعلام کرده‌اند که او باید تمام مدت زمان چند ساله را حق بیمه پرداخت کند. پیرمرد می‌گوید که بیمه‌ای‌ها به او گفته‌اند که باید دو سال دیگر هم حق بیمه پرداخت کند تا بعد از آن حقوق بازنشستگی دریافت کند.

پیرمرد که دیگر به مانند 10 سال پیش سرحال نیست رغبتی به پرداخت حق بیمه ندارد. او می‌گوید که نمیدانم چند روز دیگر زنده‌ام که بخواهم برای چند سال حق بیمه بدهم و وقت دریافت حقوق مرده باشم.

داستان این پیرمرد، داستان زندگی تمام روستائیان و عشایر ماست. داستان آنهایی است که سن و سالی ازشان گذشته و نوه و نتیجه دارند. آنهایی که زمانی که مویشان سپید شد، بیمه شدند و عمر خیلی از آنها به دریافت حقوق بازنشستگی کفاف نداد.

این بیمه روستایی و عشایری به نظر می‌رسد تنها برای دریافت حق بیمه از پیرمرد و پیرزن‌های روستایی راه‌اندازی شد و قرار نیست به آنها حقوق بازنستگی بدهد. مسئولان امر با علم به اینکه میانگین طول عمر در ایران زیر 80 سال است، طرحی را اجرایی کردند که تنها برایشان سود و منفعت داشته باشد.

تصویب اعتبار بازنشستگی پیش از موعد روستائیان در بودجه 95

تیرماه سال 93 مجلس شورای اسلامی در راستای حمایت از روستائیان و عشایر کشور طرحی را به تصویب رساند که بر اساس آن دولت مکلف شد تمامی روستائیان و عشایری را که در سن بازنشستگی بوده و تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر هستند در صورت تقاضا و داشتن سابقه پرداخت حق بیمه به مدت 9 سال، بازنشسته کرده و متناسب با آن حقوق بازنشستگی پرداخت کند.

پس از رفع ایرادات وارد شده به این طرح از سوی شورای نگهبان و گذشت دو سال، اکنون این طرح در شرف اجراست. مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در زمینه طرح بازنشستگی پیش از موعد صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر توضیحاتی ارائه کرد و از تصویب این طرح در هفته گذشته و در قالب بودجه 95 خبر داد.

محمدرضا رستمی در این ارتباط گفت: این طرح به علت ایرادات مطرح شده نظیر دیده نشدن بار مالی، باقی مانده بود تا آنکه تصمیم گرفته شد در بودجه 95 اجرایی شود. به این ترتیب بازنشستگی پیش از موعد در لایحه بودجه سال 95 پیشنهاد و هفته گذشته به تصویب رسید.

وی افزود: اکنون منتظر اعلام نظر شورای نگهبان هستیم. البته هنوز بار مالی برخی بخش ها دیده نشده که نامه نگاری هایی با شورای نگهبان انجام داده ایم تا این بخش ها را نیز مورد توجه قرار داده و با تامین بودجه آن موافقت کند.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر با بیان اینکه بازنشستگی افراد را در این صندوق، 15 سال پرداخت حق بیمه قرار داده ایم، گفت: با اجرای این طرح، کسانی که 10 سال حق بیمه پرداخت کرده و65 سال سن داشته باشند، می توانند به صورت پیش از موعد بازنشسته شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
انصاف کجاست.این همه بیت المال رو غارت میکنن.به بیمه و کشاورز میرسه دبه میکنن اعتبار ندارن.به وام ازدواج میرسه بودجه نیست.به اشتغال میرسه همینجوری.اونوقت آقایان بیمه مرکزی ماهیانه 85میلیون حقوقشه.400 میلیون وام ماشین میگیره حالا چه کارای دیگه میکنن خدا میدونه.امام زمان به فریاد برس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
تو رو خدا شما خبرنگاران اونقدر گزارش و مطلب بنويسين و پيگير بشين تا شايد مسولان بفکر بيفتن.... آخراى مجلس اينو تصويب کردن که مجلس بعدى اومد دوباره ايراداتى بگيره و برگرده سر نقطه اول... خواهشا شماها به داد اين مظلوما برسيد....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
بیمه تامین اجتماعی ایران با معبد آمون هیچ فرقی نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
خواهشا پی گیری کنید.ی عده آدم ستم دیده و زحمت کشیده چشم امید دارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
نگران نباشید حتمن به وقت مردن مسئولین به فکر مردم میفتن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۷ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
من کارگزارصندوق این بیمه هستم واقعآ بایداجرابشدپیرمردوپیرزنهایی عضو هستندکه الان 90سالشونه وهرروز به بنده مراجعه میکنندواین سوال رامیپرسندپس دیگه ماکی بازنشسته میشیم؟وباجواب نه ما امیدچندسالشونا ناامیدمیبینند.
Germany
ناشناس
۰۷:۲۶ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه!!!!!
بخدا قسم پدرم متولد 1308 هجری شمسی تا حالا بیمه می دهد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
می خواهم بفهمم این بیمه برای چه زمانی استفاده می شود؟!!!!
اگر در زندگی؛ که دیده نشد!!!!
اگر پس از مرگ؛ ان شاء الله بعد عمرِ طویل. هزینه های قبر و مراسم فاتحه به عهده ی خود فرزندان می باشد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پس بیمه کجا مورد استفاده قرار می گیرد؟!!!
یا این شعبه ی قانونی برای چپاول پول مردم است؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
فقط میگویم :"انا لله و انا الیه راجعون والعاقبة للمتقین و لاحول ولاقوة الا بالله العلی العظیم واستغفرالله ربی من کل ذنب عظیم".
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۵ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
مگه این که امام زمان به داده فقربرسه از اینا که آبی گرم نمیشه.خدایا برسان مهدی فاطمه را
United States of America
ناشناس
۰۳:۱۳ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
ما رانندگان هم به درد بعداز مرگمان میخوره چون هیچ کس نمیتواند سی سال در بیابان دنده عوض بکنه، من باید سی وپنج سال پول بیمه بدم تا بازنشست شوم این درحالیه که با چهل ودوسال سن کاملا اوراق هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۳ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
جریان بیمه عمر و 70 سالگی را دنبال کنید که واقعا مسخره است
یعنی تا این سن یا بمیر و خانواده ات ماهیانه بگیرند یا اینکه دیگر کوپنت سوخت !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۸ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
ما هم نمیدانیم این بیمه کی بدرد میخورد خدا میداند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
چه عجب!!!!
بالاخره یکی این ظلم بزرگ را اعلام کرد..... جواب آنهایی که مردند را چه می خواهید بدهید؟؟؟؟ با چه استدلالی از پیرزن ۸۵ ساله حق بیمه دریافت کردید؟؟؟؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۹ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
پیر مرد ها و پیر زن ها که دیگه ازشون گذشت اما پیشنهاد من به جوانتر ها انجام بیمه عمر هستش هم یک پس انداز هم پوشش بیمه هم بازنشستگی و اینکه در زمان پرداخت حق بیمه میتونید از پس اندازتون به صورت وام استفاده کرد و راکد نمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۲ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
کاش هرچه زودتر درست میشد پدرم به مرز هشتاد سال رسید و خبری نشد که نشد فررررررررررررررررررررررررررریاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
- سلام اخی خداکنه زودی وصل بشه بابام خیلی پیرشده ولی مجبورزحمت بکشه کلاباعصاراه میره ولی میگ چاره ای نیست دیگ درامدی نیست
United States of America
ناشناس
۲۲:۱۰ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
کاش زودتر عملی بشه پدر من یه کشاورز 73 ساله هست که با وجود اینکه چندسال حق بیمه پرداخت کرده ولی هنوز از باز نشستگی خبری نیست و با این سن باید حتما کار کنه چون اگه کار نکنه پولی برای خرج زندگی نداره . واقعا حقش نیست مردی که شصت ساله داره محصولات کشاورزی برای مردم و کشور تولید میکنه الان با این وضع زندگی کنه . لطفا دولت حمایت کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
پدر من هم بخاطر سن بالا و از کار افتادگی در فقر مطلق فوت کرد در حالی که تا 70 سالگی کشاورزی کرده بود بدون هیچگونه بیمه ای، الان از فوتش 12 سال میگذره
در ادارات دولتی با این همه راحتی کار و دستمزدو های خوب باز کارمندا اعتراض میکنن اما پدر و پدران کشاورز ما با اون همه سختی کار، دولت هیچ کاری براشون نمیکنه چرا ؟؟؟؟

یا علی
آخرین اخبار