رئیس حوزه هنری:

طنزهای ناصر فیض فقط برای خنداندن نیست

رئیس حوزه هنری درباره ناصر فیض گفت: طنزهای ناصر فیض تنها برای خنداندن نیست.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مراسم رونمایی از کتاب «فیضاله» عصر امروز در سالن یاس واقع در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با حضور محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، ناصر فیض شاعر، علی داودی مدیر دفتر شعر حوزه هنری و اسماعیل امینی شاعر برگزار شد.

در این مراسم محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری با اشاره به آشنایی بیست و چند ساله خود با ناصر فیض و شخصیت طناز وی گفت: ناصر فیض کوشش زیادی برای سرودن شعر نمی‌کند و در سفرهایی که با وی بودم از لذت دوستی و زندگی با این شاعر بهره مند شده‌ام. طنزهای فیض فقط برای خنداندن نیست.

وی افزود: ما نمی‌توانیم پیرامون پیشرفت طنز صحبت کنیم و درباره دفتر طنز حوزه هنری و تاثیری که این دفتر و آقای فیض بر طنز نجیب امروز داشته‌اند سخنی نگوییم. طنز پس از «گل آقا» آسیب دید. از هنگامی که این دفتر تشکیل شد طنزی داریم که مردم از آن بهره مند هستند و ما شعرهای ناصر فیض را در کوچه و بازار می‌شنویم.

در ادامه مراسم اسماعیل امینی شاعر با اشاره به آنکه ناصر فیض با یاری گرفتن از شعر حافظ ابیات دل آویز بسیاری کشف کرد، اظهار داشت: به نظر می‌آید بهره مندی از ابیات شاعران بزرگ در طنز کار آسانی باشد بدلیل آنکه این ابیات در ذهن همه وجود دارد و جلب نظر مخاطب آسان است. این مساله در شعر هیاتی و عاشورایی امروز نیز دیده می‌شود.

وی افزود: سختی استفاده از ابیات بزرگان در شعر طنز در این است که این ابیات پیشینه‌ای در ذهن مخاطب دارد که جنبه طنزآوری ندارد. اینکه از این ابیات مضمون طنز دربیاورند کار سختی است. بسیاری از شاعران طنز پرداز از اشعار گذشتگان استفاده می‌کنند. این استفاده خلاقیت شاعر را نشان می‌دهد.

امینی ادامه داد: برخی از شعرهای طنزی که در آن از اشعار بزرگان استفاده می‌شود در سطح اندیشه است یعنی اندیشه خود را از طریق یاری گرفتن از شعر گذشته به کرسی می‌نشانند و بخش دیگر آن در زمینه مضمون است. بخش بسیار دشوار این شعرها را میتوان در استفاده ازامکانات شعر موجود برای نقیضه ساختن دید.

در ادامه مراسم علی داودی شاعر با اشاره به آشنایی خود با ناصر فیض در23تا24 سال پیش بیان کرد: یکی از دلایلی که شعرهایی که سروده میشود رواج نمی‌یابد. غیبت و حضور طنز در آن است. در آثار شاعران ملی ما طنز بسیار برجسته است.گسترش رسانه در کنار گسترش طنز سبب شده  با آثاردرجه دو و ضعیف تری دراین حوزه مواجه باشیم.

وی افزود: طنز هنر است و هنر در نگفت ها و پنهان کردن ها است. همه ناصر فیض را به عنوان شاعر طنز پرداز می‌شناسند وی جدا از آن انسانی شریف ومعلمی دلسوزاست که حضورش درمیان ما یک غنیمت محسوب میشود.

در ادامه مراسم ناصر فیض شاعر با اشاره به آنکه نقیضه یک قالب شعری است وتاثیر گذاری یک کتاب رانشان میدهد بیان کرد:نقیضه ها باید براساس کتاب  باشدتا دیگران آن راببینند.در مورد حافظ هم وقتی آن را کتابی میدانیم که پس ازقرآن ممکن است در خانه ها وجود داشته باشد به این اعتقاد سراغ حافظ میرویم تا نقیضه ای برای آن بسازیم.

وی افزود:در صورتی که درشعر حافظ به سراغ ابیات غیرآشنای وی برای نقیضه سرایی برویم جواب نمی‌دهد.این کار لنگ انداختن پیش حافظ است. فیضاله قرار نبود به صورت کتاب دربیاید. اینکه به هر قیمتی کتاب درست کنیم را قبول ندارم این کتاب را امید مهدی نژاد برگردن من گذاشت. 

فیض تصریح کرد:یک مجموعه شعر را که در آن بطورکامل برای غزل های حافظ نقیضه ساختم قرار است منتشر شود. درباره دلیل نامگذاری کتاب فیضاله باید بگویم هرچه فکر کردم نام کتاب به ذهنم نمیرسید امید مهدی نژادنام ایضاله رابرای آن اتنخاب کرده بود  ومن آن را به فیضاله تغییردادم.
 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار