قم؛

طلوع ماهی دیگر از ماه‌های خاندان نبوت و ولایت آنکه قمر بنی هاشم نام گرفت و نامش برای همیشه بر تارک آسمان ولایت درخشیدن گرفت

ابالفضل العباس(ع) علمدار کشتی نجاتی است که حسین(ع) سکاندار آن است

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛ زیبایی رخسارش دل مادر را ربوده بود، چشمهایش خواب را از چشمان ام البنین برداشته بود نه برای تکانه‌های گهواره‌اش... کودک مادر، از همین امروز دلاورمرد صحنه‌های آتشین کربلاست...  امروز دستان مادر انگشتان قدرتمندی را نوازش می‌‌کند که روزی شمشیرها را می‌چرخاند و فداکارانه به میدان می‌رود، اکنون نیز کودک ام‌البنین لب‌هایش عطشان است گویا تمرین می‌کند روزهای گرمی را که با لب تشنه کمان‌ها به سوی قلبش نشانه‌ می‌رود.

چهارم شعبان سال 26 قمری روزی بی مثال در تاریخ تقویم قمری، روز ولادت حضرت ابوالفضل (ع)آنکه عظمت وجودش زبان را برای جاری ساختن نامش شرمگین می‌کند و لرزه بر تن می‌اندازد؛ عباس جان بر قداست تو همین بس که امیرالمومنین (ع) بوسه‌زن دستان توست.

حجت‌الاسلام والمسلمین کاظمی پژوهشگر و کارشناس دینی بیان کرد: سیره نویسان در خصوص مقام آن حضرت نوشته‌اند: او همچون قله‌ای بلند، و قلبش همانند کوهی استوار بود؛ چرا که او یکه سواری بلندهمت و قهرمانی سلحشور بود و در میدان پیکار با دشمنان، با جرأت بی‌بدیلی، سنگین‌ترین ضربه‌ها را بر آنان وارد می‌ساخت و با شجاعت شگفت‌آوری آنها را سرکوب می‌کرد.

وی افزود: امیرمؤمنان علیه السلام او را از این رو عبّاس نامید که به شجاعت، شکوه، صولت و خشم او در پیکار با دشمنان آگاهی داشت. دشمنان در برابر او لرزه بر اندامشان می‌افتاد و صورت هایشان از ترس او رنگ در می‌باخت. او قهرمانی بود که شجاعت را از پدرش به ارث برده بود و بینی گمراهان در برابر او به خاک مالیده می‌شد.

حجت الاسلام کاظمی عنوان کرد: علامّه مامقانی در تنقیح المقال آورده است «برای حضرت عباس(ع)  16 لقب برشمرده اند» قمربنی هاشم، باب الحوائج، الشهید، عبدصالح، سَقّاء، ساقی، المستجار ( پشت و پناه)، سپهدار، علمدار، ضَیغَم ( شیر) و ظَهْرُالولایة ( پشتیبان ولایت)، برخی از القاب حضرت ابوالفضل (ع) است.

حجت الاسلام والمسلمین سرمدی مدرس حوزه و دانشگاه اظهار کرد: حضرت ابوالفضل(ع) در کل حیات خویش همیشه در کنار خاندان پیامبر و همراه برادر خویش سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) بود.

وی با بیان اینکه آن حضرت تمام دوران جوانی و حیات خود را برای خدمت به برادر خود فدا کرد، گفت: او قافله‌سالار امام حسین(ع) در سفر به کربلا بود و توانست حماسه‌ساز واقعه‌ای شود که بعد از گذر سالیان سال همچنان نامش در تاریخ امامت و ولایت فروزان است.

حجت الاسلام سرمدی در پایان خاطر نشان کرد: به این علت به حضرت عباس(ع) علمدار می گویند که پرچمدار سپاه امام حسین (ع) ایشان بود و در دل سپاه قرار داشت.

انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.