یزد؛

رونمايی از وقف نامه152ساله قديمی باغ جهانی دولت آباد يزد

از وقف نامه152ساله قديمي و اصلی باغ جهانی دولت آباد يزد رونمايی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ داوود پاك طينت مدير اسناد و كتابخانه ملي استان يزد گفت:طول اين وقف نامه 111.5 سانتيمتر و عرض آن 23 سانتيمتر بوده و از سوي دكتر وحيد ذوالفقاري به مركز اسناد و كتابخانه ملی استان اهدا شده است.
 
 مدير مركز اسناد و كتابخانه ملی استان يزد افزود: تاريخ اين سند به سال 1285 هجري قمري يعني 152سال قبل بر می گردد كه با ادبياتی فاخر ، خطي زيبا و قابل تفكر و تامل به توصيف باغ و درخواست های واقف پرداخته است.
 
پاك طينت درباره نحوه دريافت اسناد از مردم هم گفت: برخی مردم اسناد خود را به اين مركز هديه كرده و برخی نيز به فروش می‌رسانند و همچنان اين آمادگي براي خريداري اسناد قديمي از مردم را داريم.
 
وی خاطرنشان كرد: مردم اسنادی كه مدت ‌زمانی از آن گذشته باشد نظير عكس، نامه، وصيت ‌نامه، نامه اداري، كتاب و هر آنچه گويای بخشی از تاريخ، هويت، ادبيات، فرهنگ و رسوم مردم يزد باشد را به مركز اسناد و كتابخانه ملی استان در خانه لاری‌ها تحويل دهند تا ظرف 15 روز بر روي سندها قيمت‌گذاری شود و در صورت تمايل آن را در اختيار مركز اسناد قرار دهند.
 
اين مسئول تاكيد كرد: حتي اگر تمايلی به فروش نداشتند مركز اسناد می‌تواند از اين اسناد بصورت امانتی نگهداری يا آن را اسكن كرده و دوباره تحويل صاحبان اسناد دهد كه اين امر علاوه بر كمك به ماندگاری مانع خروج آن از كشور می شود.
 
مدير مركز اسناد و كتابخانه ملی استان ادامه داد: با وجودی كه اينجا محل خوبی براي نگهداري اسناد نيست ولي جريان زندگی نيازمند حضور در اين خانه های تاريخی است ، هم اكنون برخی اسناد تاريخي و خطی استان كه به 400 نسخه مي رسد به خاطر شرايط خاص نگهداری در تهران بصورت امانتی نگهداری مي شود.
 
وی درباره مهمترين اسناد اين مركز هم اظهار كرد: قديمی ترين سند اين مركز مربوط به 232 سال قبل يعني 1205هجری قمری ، 34 وقف نامه خاص كه مهمترين آنها وقف نامه باغ دولت آباد است ، 9 فرمان حكومتی كه قديمی ترين مربوط به سال 1263 قمري است و قديمی ترين سند ازدواج از سال 1283 از مهمترين اسناد موجود در اين مركز است.
هم اكنون يك ميليون و 896 هزار و 225 برگ سند و 9 هزار و 924 نسخه پايان نامه وارد مركز اسناد و كتابخانه ملي استان يزد شده است كه در بخش اسناد 778هزار و 867 برگ سند و نيز 4هزار و 402 نسخه پايان نامه در حال فهرست برداري و ثبت بوده و مابقي آنها ثبت شده است.
باغ دولت آباد از زيباترين نمونه هاي باغ سازي ايرانی بشمار می آيد كه در اواخر دوره افشاريه به دستور محمدتقی خان بافقی، حكمران و والی يزد ساخته شد.
باغ از قناتی به همين نام كه در سال 1161 هجری قمری به دستور محمدتقی خان به طول 60 كيلومتر ساخته شده و آبياری می شده كه جريان آب در باغ اساس استخوان بندي و طراحي آن را تشكيل ميی دهد.
اين باغ در تاريخ 1346/12/23 به شماره 774 در رديف آثار ملي ايران قرار گرفته و يكي از باغ‌هاي ايراني ثبت شده در ميراث جهاني توسط يونسكو است.
 
طرح باغ دولت آباد يكی از اصيل ترين و بديع ترين طرح های باغ رسمی ايرانی است.
اصلی ترين عمارت باغ اندرونی عمارت هشتی يا عمارت هشت نام دارد كه در انتهای محور اصلی باغ و متصل به ديوار جنوبی است.
اين عمارت كوشك اصلی باغ دولت آباد محسوب می شود و به سبب وجود بادگير مرتفع آن (30متر و 80 سانتي متر) شهرت خاصی دارد.
 
منبع اصلی تامين آب باغ قنات دولت‌آباد است كه در وقف ‌نامه مفصل قنات دولت‌ آباد نوشته ‌شده 'بر هيچ احدي مباح و روا نيست كه پيش از گذشتن آب از باغ مذكور در آن تصرف نمايد، اگرچه في‌المثل ، همه آب دادن يك وجب زمين باشد.
 
مگر درصورتي‌كه به جهت آفات سماوی، كمي آب به‌ جايی برسد كه گذشتن آب از باغ ممكن نباشد كه در اين صورت متولي را جايز است كه در هر موضع كه صلاح باشد، آب را به مصرف برساند.
 
انتهای پیام/ی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار