ولادیمیر در لیست شگفت انگیزان جهان!/ حضور نظامی با بهره برداری دیپلماسی، شاهکار پوتین

مؤسسه "يوگاو" شگفت انگيزترين افراد جهان را براساس ميزان محبوبيت و کمک هاي انسان دوستانه آنها معرفي کرد.

 به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مؤسسه "يوگاو" شگفت انگيزترين افراد جهان را براساس ميزان محبوبيت و کمک هاي انسان دوستانه آنها معرفي کرد.

به گزارش ديلي ميل، براساس نظرسنجي مؤسسه "يوگاو،" ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه در فهرست شگفت انگيزترين افراد جهان قرار گرفته است و از "پاپ فرانسيس،" رهبر کاتوليک هاي جهان و "دالايي لاما،" رهبر ديني بوداييان جلو افتاده است

گفته می شود ولاديمير پوتين به این دلیل که از دولت بشار اسد، رئيس جمهور سوريه حمايت كرده است، اكنون توانسته رتبه بالايي را در فهرست شگفت انگيزترين افراد جهان ثبت كند
.
در فهرست 10 فرد شگفت انگيز جهان، "بيل گيتس،" مؤسس مايكروسافت رتبه نخست، "باراك اوباما،" رئيس جمهور آمريكا رتبه دوم، "شي جين پينگ،" رئيس جمهور چين رتبه سوم و "جكي چان،" نويسنده، كارگردان و بازيگر هنگ كنگي رتبه چهارم را به خود اختصاص داد.
"استيون هاوكينگ،" فيزيكدان انگليسي و "ولاديمير پوتين،" رئيس جمهور روسيه به ترتيب رتبه هاي پنجم و ششم را به خود اختصاص دادند.
در بخش بانوان، آنجلينا جولي نيز شگفت انگيزترين زن جهان شناخته شد. پس از آن ملكه اليزابت دوم، هيلاري كلينتون و ساندرا بولاك، بازيگر آمريكايي به ترتيب رتبه هاي هشتم، نهم و دهم را كسب كردند.

مؤسسه "يوگاو" اين نظرسنجي را در 30 كشور مختلف انجام داد. شگفت انگيزترين افراد جهان در اين فهرست بر اساس سطح محبوبيت در تمام قاره ها و انجام كارهاي انسان دوستانه و خير انتخاب شده اند. سال گذشته، ولاديمير پوتين رتبه يازدهم فهرست شگفت انگيزترين افراد جهان را كسب كرده بود.


پوتین در جمع شگفت انگیزان جهان!/ حضور نظامی با بهره برداری دیپلماسی، شاهکار مرد آهنین روس

اما چه چیزی باعث شد تا پوتین در فهرست شگفت انگیزان جهان قرار گیرد؟

روسیه یکی از حامیان کلیدی بشار اسد در شورای امنیت بود که طی چهار سال بحران در سوریه تاکنون خود را از درگیری مستقیم نظامی در سوریه دور نگه داشت. اما اکنون که تغییراتی در معادله سوریه ایجاد شده، مسکو ترجیح داد وارد عملیات نظامی، اگرچه دیرهنگام در این بحران شود.

از طرف دیگر اقدام نظامی روسیه برهم زننده معادلاتی بود که تاکنون بازیگران پرونده سوریه را به خود مشغول داشته است به همین جهت آمریکا انتظار حضور رقیب قدیمی و سنتی خود، یعنی روسیه را در موقعیتی که خود داعیه دار رهبری ائتلاف ضد داعش است، تلخ احساس کرد .

همه اقداماتی که واشنگتن با توجیه نابودی داعش انجام داده نزد دوستان و دشمنان زیر سوال رفت. و در نهایت اگر روزی داعش و دیگر گروه های جهادی در نتیجه حملات هوایی و زمینی روسیه شرشان از سر مردم سوریه کم  شود، این تایید همان شائبه هایی است که درباره ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا وجود داشت که اراده ای برای نابودی تروریسم ندارد.

اما آمریکا در این نگرانی تنها نیست. دولت هایی که در این سال ها در جهت سرنگونی دولت در سوریه سرمایه گذاری کرده اند، با این اقدام دیرهنگام نظامی مسکو باقیمانده امید خود برای سرگونی اسد را بر باد دیدند.

به عنوان مثال دولت های عرب منطقه با محوریت ریاض، میلیاردها دلار طی چهار سال گذشته برای سرنگونی اسد و حمایت از تروریست ها پرداختند. اما اکنون شاهد تشکیل محوری جدید در پرونده سوریه هستند که در صورت موفقیت می تواند امیدهای آنان برای سرنگونی اسد را با پایانی ناخواسته مواجه کند.

با این شرایط، باید خاطرنشان کرد در حالی که روس ها چهار سال در بحران سوریه سیاست "کنترل از راه دور" را در پیش گرفتند.

به عقیده کارشناسان ولادیمیر پوتین محاسبات موجهی برای اقدام خود دارد. نخست آنکه این تصور در خاورمیانه وجود دارد که در پی توافق هسته ای ایران و غرب و به تبع آن نرمش آمریکا و بلوک غرب در قبال بحران سوریه که نشانه هایی از افزایش نقش ایران و روسیه در حل بحران دارد، پرونده سوریه به انتهای راه نزدیک می شود. پس مسکو می تواند با این اقدامات نظامی، نقش پررنگ تری در حل نهایی موضوع داشته و امتیازات بیشتری در میز مذاکرات بگیرد.

پوتین در جمع شگفت انگیزان جهان!/ حضور نظامی با بهره برداری دیپلماسی، شاهکار مرد آهنین روس

ضمن اینکه پوتین درصدد بهره گیری از ائتلاف های منطقه ای خود از جمله ایران، عراق و سوریه در راستای تقویت مواضع در برابر غرب و ایجاد موانع ایذایی بر سر راه آمریکا در پرونده های دیگر، به خصوص کریمه است.

يك ژنرال بازنشسته و تحليلگر مركز مطالعات سياسي در مسكو مي‌گويد كه عمليات‌هاي روسيه در سوريه كاملا موفق بوده است و احتمالا اين حملات براي يك سال يا بيشتر به طول انجامد اما اين موضوع بستگي به موفقيت‌هايي دارد كه در زمين به وجود مي‌آيد. اما به دوره‌اي كه روسيه بخواهد نيروي زميني خود را وارد ميدان سوريه كند زمان زيادي باقي مانده تا شاهد آن باشيم. اين در حالي است كه باراك اوباما رييس‌جمهوري امريكا سال گذشته و همزمان با آغاز حملات هوايي روسيه به اين كشور با يادآوري حمله شوروي به افغانستان هشدار داده بود كه روسيه وارد باتلاق سوريه شده است.

حضور روسیه در سوریه باعث شد تا نسخه دولت امريكا در خصوص حل و فصل بحران سوريه با كناره‌گيري بشار اسد تغيير كند. حتي مخالفان را مجبور كرد تا به مذاكرات صلح ژنو بپيوندند زيرا اكنون در مورد آينده اسد مردد شده‌اند. از بسياري جهات، حضور نظامی روسیه در سوريه تبديل به يك ابزار ديپلماتيك براي حل بحران سوريه شده است. تحليلگران در مسكو معتقدند كه چهارماه پس از حضور روسيه، دولت اسد توانسته دو درصد از خاك سوريه را مجدد پس بگيرد.
.
استيو سايمون استاد دانشگاه و مدير ارشد خاورميانه و شمال آفريقا در شوراي امنيت سازمان ملل در سال‌هاي 2012- 2011 در اين خصوص مي‌گويد: حضور روسيه در سوريه باعث حصول اطمينان، انسجام و ثبات رژيم اين كشور شده است. 

وي مي‌افزايد حضور روسيه يك تاثير بزرگ در روند مذاكرات صلح سوريه گذاشته است و مقامات واشنگتن از تاثير این حضورغافل هستند و من فكر مي‌كنم كه آنها درگير درك گزينه‌ها و جاه طلبي‌هاي اپوزيسيون هستند كه قطعا بايد آن را كاهش داد.

به گفته تحلیلگران اگر اين فشار نظامي اعمال نمي‌شد هيچگاه شاهد فعاليت‌هاي سياسي حال حاضر نبوديم.

پوتین در جمع شگفت انگیزان جهان!/ حضور نظامی با بهره برداری دیپلماسی، شاهکار مرد آهنین روس

در پایان اشاره ای می کنیم به مقایسه عملکرد یک ساله ائتلاف آمریکا و یک ماهه روسیه که  ارتش سوریه با کمک پشتیبانی هوایی روس ها و مشاوره های نظامی ایرانی ها موفق شد، پیروزی های چشمگیری را در جبهه های عملیاتی مختلف سوریه از جمله حلب، حماه، حمص، لاذقیه انجام دهد و مناطقی که بیش از 3 تا 4 است که در تصرف گروه های تروریستی قرار دارد، را آزاد کند.

درحالی که از زمان آغاز حملات ائتلاف آمریکا علیه داعش، ارتش سوریه، نیروهای کُرد و داوطلب مردمی این کشور چه مناطقی را از سیطره تروریست ها خارج کرده اند.

همین وضعیت در عراق نیز به چشم می خورد، ائتلاف آمریکایی ضد داعش در هیچکدام از عملیات های نظامی ارتش ونیروهای مسلح عراق مشارکت نداشت که بخواهد موجب رغم خوردن پیروزی های بزرگ و راهبردی برای عراق شود.

گزارش از هدیه آقاپور

انتهای پیام/
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵
اول جکی چان و دوم پوتین بهترین مردان از نظر من هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵
درود بر رییس جمهور محبوب آقای پوتین .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵
اگه احمدی نژاد بود رتبه اول میشد.
Germany
ناشناس
۱۱:۳۸ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵
تیغ دولبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵
خیلی مرد است واگر به رسم عادت دیرینه روسها از پشت به ایران خنجر بزند من خودکشی میکنم
Netherlands
ناشناس
۱۰:۴۸ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵
خیلی مردی خدایی.مرام داری.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵
خ مردی عشق من
آخرین اخبار