وزیر کشور به‌دلیل توهین به یک سناتور به مجلس سنا فراخوانده می‌شود

مجلس سنا تصمیم گرفت تا تاج محمد جاهد وزیر کشور را به دلیل آنچه سناتوران توهین و بی‌حرمتی به یک عضو این مجلس خواند، در یک نشست استجوابیه فرا بخواند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، مجلس سنا در نشست امروز یک شنبه (۱۹ثور) خود، پس از آن این تصمیم را گرفت که ولی شاه نایب زاده شکایت کرد که وزیر داخله (کشور) با شدید ترین الفاظ به وی توهین کرده و او را بیشرف خطاب کرده است.

آقای نایب زاده افزود: "روزهای پنجشنبه ملاقات سناتوران با وزارت داخله است و به همین خاطر جهت حل مشکل سرپرستی(فرمانده پولیس یکی از ولسوالی های بادغیس) که خود آقای جاهد هنگامی که وزیر داخله نبود به وجود آورده؛ می گفتیم یا این نفر را مقرر کند و یا هم برطرف کند تا مشکل مردم رفع گردد؛ مرا که با ۲۰ هزار رای مردم به مجلس سنا آمده ام، پیش روی مراجعین توهین می کند، این توهین به ملت و تمام سناتوران است".

او از مجلس سنا خواست که به این مشکل رسیدگی کند وگرنه از این مجلس استعفا خواهد داد.
توهین وزیر داخله به این سناتور، اعتراضات شدید سناتوران دیگر را نیز بر انگیخت و آنان تصمیم گرفتند تا آقای جاهد را برای استجواب به مجلس سنا فرا بخواند.

سناتوران مدعی هستند که وزرا و مقام های دولتی همواره میان اعضای مجلس سنا و اعضای مجلس نمایندگان تبعیض قایل هستند که به باور آنان به هیچ صورت پذیرفتنی نیست.

فضل هادی مسلم یار رییس مجلس سنا توهین یک سناتور از سوی وزیر داخله را نکوهش کرد و یاد آور شد که این موضوع را از طریق وزارت دولت در امور پارلمانی کتبا به رییس جمهور ابلاغ کرده و خواستار رفع برخورد دوگانانه وزرا شده است.

همچنین آقای مسلم یار گفت: " این موضوع را طی تماس تلفنی نیز به رییس جمهور ابلاغ کرده است و آقای غنی وعده داده است که این به وزرا و مقام های دولتی گوشزد می کند که هیچ تفاوتی بین سناتور و وکیل وجود ندارد و با آنان به طور یکسان برخورد کنند".

از سویی هم؛ سناتوران از اختلاف نظر به وجود آمده میان مردم مناطق مرکزی و جنوب شرقی بر سر تصمیم دولت در انتقال خط برق توتاپ ابراز نگرانی کردند.

پس از گسترش دامنه اعتراضات بر سر تصمیم حکومت مبنی بر انتقال خط برق توتاپ از سالنگ، سناتوران لوی پکتیا در نشست امروز مجلس سنا گفتند که مردم لوی پکتیا خواستار عملی شدن این پروژه از راه سالنگ هستند.
فوزیه سادات سناتور انتصابی از ولایت پکتیا گفت: " مردم لوی پکتیا طی تجمعاتی هشدار داده اند که یا این تصمیم دولت عملی شود و یا هم آنان از همکاری با دولت دست گرفته و با مخالفان خواهند پیوست".

اما؛ شماری دیگر اعضای مجلس سنا، حکومت را در بروز اختلافات بین مردم اقوام مختلف متهم کردند و خواستار رفع این اختلافات شدند.

محی الدین منصف یکی از سناتوران در این خصوص گفت: " پروژه توتاب به یک اختلاف دیدگاه جدی میان مردم افغانستان به وجود آمده که رنگ و بوی قومی می دهد؛ اولا این موضوع نباید رسانه ای می شد و حال هم باید حکومت خود باید این مشکل را حل کند".

فضل هادی مسلم یار رییس مجلس سنا نیز در این خصوص گفت: " حکومت می تواند این پروژه را برای تمام مردم افغانستان قابل استفاده بسازد تا هیچ کس در مورد آن ملاحظه نداشته باشد و اگر احیانا نمی تواند به مشکلات مردم رسیدگی کند".

آقای مسلم یار افزود: حکومت باید موضع و دلایل خود را واضح بیان کند نه دلایلی که وزارت آب و برق گفته است؛ حکومت مطابق به دلایل مقنع و اصولی به مردم مناطق مرکزی افغانستان پاسخ بگوید و آنان را قناعت دهد.

وزیر آب و برق در پاسخ به اعتراضات مردم مناطق مرکزی در خصوص انتقال پروژه توتاپ گفته بود که حکومت تصمیم گرفته و این تصمیم قابل تغییر نیست.

انتهای پیام/
برچسب ها: افغانستان ، وزیر ، سنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.