گلوبال وُیس بررسی کرد:

پست اینستاگرامی "دی کاپریو" تا چه اندازه در احیای دریاچه ارومیه مؤثر است؟

پست اینستاگرامی ستاره سینمای هالیوود می‌تواند با دخالت دادن گروه‌های داخلی و بین‌المللی، روند احیای دریاچه ارومیه را تسریع کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی گلوبال وُیس در مطلبی به بررسی جوانب پست اینستاگرامی "لئوناردو دی کاپریو" ستاره سینمای هالیوود درباره روند خشک شدن دریاچه ارومیه ایران پرداخت و نوشت: پست اینستاگرامی ستاره هالیوود توجه بسیاری از ایرانیان را به موضوع خشک شدن دریاچه ارومیه ایران جلب کرد. موضوعی که شاید پیش از این کمتر کسی از میان ایرانیان و گروه‌های فعال محیط زیست به روند خشک و کوچک شدن دریاچه ارومیه اهمیت دادند. پست اینستاگرامی دی کاپریو نخستین اقدام برای حفاظت از این دریاچه نیست؛ پیش از این نیز چهره‌های مختلف داخلی نسبت به کوچک شدن این دریاچه ابراز نگرانی کرده بودند ولی تلاش‌های آن‌ها در این زمینه مؤثر واقع نشد. به نظر می‌رسد اخطار این ستاره هالیوود مقامات داخلی و گروه‌های بین‌المللی محیط‌زیست را وادار به واکنش کند.

بسیاری از ایرانیان با ارسال پیام، از دی کاپریو برای توجه به موضوع دریاچه ارومیه تشکر کردند و عده‌ای نیز این پیام را دخالتی بی‌جا قلمداد کرده‌اند. گری لوئیس – نماینده برنامه توسعه سازمان ملل متحد در ایران – یکی از چهره‌های بین‌المللی است که با استقبال از پست دی کاپریو، از وی برای جلب‌توجه مردم جهان و ایران به بحران دریاچه تشکر کرده است. وی از معدود چهره‌های خارجی است که تلاش گسترده‌ای برای جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه انجام داده است. با این حال عده‌ای بدون اطلاع از خطرات خشک شدن بزرگ‌ترین دریاچه آب شور خاورمیانه، این پست فعال محیط‌زیست را دخالتی در امور داخلی دانسته و نسبت به آن واکنش نشان داده‌اند.

در بخشی از این مطلب آمده است: خشک شدن دریاچه ارومیه پیامدهای خطرناکی در پی دارد. این دریاچه از اهمیت ویژه‌ای برای محیط‌زیست ایران و مهندسان آب برخوردار است. مدیریت ضعیف آب، پروژه‌های زیر بنایی بی‌پروا و خشک‌سالی، موقعیت این دریاچه را تهدید می‌کند. خشک شدن دریاچه ارومیه تأثیری منفی بر بخش‌های دیگر منطقه همچون کشور ترکیه دارد. این دریاچه در حال حاضر تنها منبع حفظ میگوی آب‌شور است؛ میگوی آب‌شور منبع غذایی مهمی برای گونه‌های مختلف پرندگان مهاجر همچون فلامینگو، مرغ ماهی‌خوار، پلیکان و دیگر پوشش جانوری منطقه است. خشک شدن دریاچه می‌تواند منبع مهم غذایی میلیون‌ها پرنده را تهدید کند؛ این روند به معنای انقراض نسل گونه‌های پرندگان نیز خواهد شد.

از سوی دیگر، نمک موجود در این دریاچه می‌تواند به مسموم شدن خاک منطقه و گسترش آن به زمین‌های کشاورزی اطراف شود. از بین رفتن زمین‌های کشاورزی، بحران غذایی میلیون‌ها نفر در منطقه را به همراه خواهد داشت.

پست اینستاگرامی

بودجه 660 میلیون دلاری و احداث 88 پروژه آب‌رسانی می‌تواند بخشی از تلاش‌های مقامات ایرانی برای احیای دریاچه باشد. متصل کردن راه‌آب‌های دو رودخانه پرآب ترکیه به این دریاچه. اختصاص یارانه به بخش کشاورزی به‌منظور کاهش مصرف آب می‌تواند از مهم‌ترین راه‌کارهای دولت ایران برای مقابله با کوچک شدن دریاچه ارومیه محسوب شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۵ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵
دمه دی کاپریو گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۳ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
با کمک های جهانی و انتقال اب از خزر میشود بحران کنترل شود
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۲۹ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
حالا لازم نیست انقدر هزینه بشه هر ایرانی یه تف کنه حله☺
آخرین اخبار