ساری،

سرشماری قرقاول های مازندران + تصویر

سرشماری بهاره قرقاول از اواسط فروردین ماه تا اواسط اردیبهشت امسال در مهمترین زیستگاهها و مناطق زیست این گونه با ارزش در مازندران انجام شد .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازساری رییس اداره نظارت بر امورحیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: بروز بانگ یا صدای بهاره قرقاول شاخص مناسبی برای ارزیابی وضعیت زیستی قرقاول و تعیین اندازه جمعیت و پراکنش این گونه است.
 
 
کوروس ربیعی افزود: برای همین منظور قرقاول های نر در این محدوده زمانی و برای حفظ قلمرو آشیانه خود و رساندن پیام حضور و امنیت محدوده خانه از یک سو به ماده های تحت اختیار و از دیگر سوی به نرهای رقیب در فواصل زمانی 5 – 3 دقیقه مبادرت به بانگ دهی می کنند و از این طریق می توان حضور نرها، تعداد آنها را بر اساس تعداد بانگ های دریافت شده از منابع مختلف و نهایتاً جمعیت هر زیستگاه را برآورد کرد.
 
 
وی گفت: قرقاول در ایران بر اساس قوانین شکار و صید گونه ای حمایت شده و شکار و صید آن ممنوع است.
 
وی افزود: وضعیت جمعیتی این گونه در حال حاضر در ایران با توجه به تخریب زیستگاهها و تبدیل نواحی مطلوب زیستی ای گونه و عدم مطالعه جامع و مستند علمی لازم در ایران و آسیای مرکزی و ضعف حفاظتی آن، کاملاً مورد تهدید قرار دارد و نیازمند ارزیابی جدی وضعیت حفاظتی و جایگاه آن در IUCN است.
 

رییس اداره نظارت بر امورحیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران افزود: آشیانه قرقاول به طور کلی شکل ساده ای داشته و با خراش پنجه ها در خاک و پاکسازی سطح زمین ایجاد می شود و فرایند لانه سازی و انتخاب محل آشیانه بر عهده ماده است و پرنده نر تلاشی برای آن انجام نمی دهد.

ربیعی گفت: معمولاً اواسط یا اواخر دهه دوم اردیبهشت زمان خروج سری اول جوجه ها از تخم ها می باشد و طول دوره انکوباسیون بین 23 تا 25 روز است.
 

وی افزود: جوجه ها در کمتر از 10 ساعت پس از خروج از تخم قادرند برای تغذیه همراه مادر به راه بیفتند. رژیم غذایی جوجه های تازه متولد شده را بیشتر حشرات و لاروها و بی مهره گان تشکیل می دهند.

شبه جزیره پناهگاه حیات وحش میانکاله، مناطق ممنوعه هزارجریب نکا، بهشهر و گلوگاه؛ مناطق تیراندازی و شکار ممنوع کیاسر و لفور مهمترین زیستگاههای قرقاول در استان مازندران بشمار می آیند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار