ناصری در گفت‌وگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران جوان:

دولت به تغییر در رأس هرم مجلس معتقد است/ روحانی در نوع تعامل‌اش با مجلس تحول ایجاد کند

فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اصلاح‌طلبان پس از 10 اردیبشهت، به طور جدی‌تر در پی ریاست محمدرضا عارف هستند.

عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نوع نگاه اصلاح‌طلبان به ریاست مجلس دهم، تعامل با اصولگرایان و انتخابات ریاست‌جمهوری 96 سخن گفت.

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

***برخی معتقدند که برای تعیین تکلیف ریاست مجلس آینده، بایستی میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان تعامل حاصل شود. شما به چه میزان قائل به این تعامل هستید؟

ناصری: برای خدشه‌ وارد نشدن به ائتلاف قبل از انتخابات، اصلاح‌طلبان مایل به وقوع چنین تعاملی هستند. باتوجه به سرنوشتی که مردم در 7 اسفند و پس از آن، 10 اردیبهشت رقم زدند، انتظار اجتماعی برای این تعامل گسترده شده است، به این معنا که شاهد یک تغییر در حوزه قوه مقننه باشند نه اینکه صرفا صحنه پارلمانی تغییر کند یا مثلا عناصر تندرو به لحاظ کمی، کاهش قابل توجه داشته باشند بلکه در حوزه مدیریت مجلس هم به طور جدی، تغییر انجام شود. به همین دلیل است که اصلاح‌طلبان پس از 10 اردیبشهت، به طور جدی‌تر در پی ریاست محمدرضا عارف هستند. مسأله ریاست یا باید در قالب گفت‌وگو یا در عرصه رقابت درون پارلمانی، حل و فصل شود.

***به نظر شما، شکل این تعامل باید چگونه باشد؟

ناصری: شکل تعامل به این معناست که دو فراکسیون اصلی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان، در قالب گفت‌وگویی، بتوانند به جمع‌بندی برسند و ترکیب هیئت‌رئیسه و کمیسیون‌ها را سامان‌دهی کنند اما طبیعتا خروجی آن، چیزی خواهد بود که نمایندگان مجلس تعیین خواهند کرد و این مسأله بیرون از مجلس تصمیم گیری نمی‌شود.  

***اتاق‌های فکر جریان اصلاحات که بیرون از مجلس در حال فعالیت هستند، مایل به ریاست آقای لاریجانی هستند یا ریاست آقای عارف؟

ناصری: قطعا اتاق فکر جریان اصلاحات، به دلیل اعتقاد به ضرورت تغییر در مجلس، از ریاست عارف حمایت خواهد کرد. 

***برخی بر این باورند که اصلاح‌طلبان برای مصلحت هم که شده، باید ریاست مجلس دهم را به اصولگرایان واگذار کنند و در راستای اجرای هر چه بیشتر و بهتر منویات خود، در پی به دست‌گرفتن بقیه پُست‌های مجلس باشند. به بیان بهتر، رأس هرم مجلس را به اصولگرایان واگذار و قاعده آن را مال خود کنند. آیا شما به چنین فرمول و معادله‌ای معتقد هستید؟

ناصری: چنین بحثی تاکنون اصلا مطرح نشده است. تا آنجایی که اطلاع داریم، دولت و برخی نیروهای هم‌سو با آن هم معتقد به این تغییر در مجلس هستند. درست است که رئیس مجلس در تصمیم‌گیری‌ها، یک رأی معادل 289 نماینده را دارد، اما شخصیت نفر اول مجلس باتوجه به جلسات روسای قوا، مهم جلوه می‌کند. اصلاح‌طلبان قائل به تغییر هستند اما امکان هم دارد که فراکسیون امید در نهایت به جمع‌بندی که شما گفتید، برسد.

***باتوجه به ائتلاف امید که قبل از انتخابات شکل گرفت، تصور شما از نوع تعامل اصلاح‌طلبان و اصولگرایان به اصطلاح میانه‌رو در مجلس چیست؟

ناصری: یکی از دلایل اصلی شکل‌گیری ائتلاف امید در قبل از انتخابات، جلوگیری از ورود عناصر تندرو به مجلس بود. طبیعتا با عبور از این مرحله، پیش‌بینی می‌کنم که دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب، کُنش‌گری سیاسی خود را در قالب دو فراکسیون پیش خواهند گرفت. آقای علی لاریجانی در قم، در لیست امید حضور داشت اما معنایش این نبود که وی در ادامه حیات خود در مجلس هم در لیست امید قرار بگیرد. طبیعتا وی فراکسیون خودش را خواهد داشت. این آمادگی قبل از رأی‌گیری به جهت حساسیت انتخابات و شرایط کشور، وجود داشت که اصلاح‌طلبان، اصولگرایان و حامیان دولت کنار هم قرار بگیرند.

***تعداد نمایندگان اصلاح‌طلب در مجلس دهم نسبت به مجالس هشتم و نهم، رشد قابل توجهی داشته است. اصلاح‌طلبان چه اهداف درون پارلمانی و برون پارلمانی را در مجلس دهم دنبال خواهند کرد؟

ناصری: هدف اصلی اصلاح‌طلبان، بازگشت مدیریت کشور به مدار توسعه بوده است. به همین دلیل اصلاح‌طلبان در سال 92، باتوجه به نوع مدیریت 8 ساله دولت‌های نهم و دهم، نامزد اصلی خود را کنار گذاشتند و از یک عضو جامعه روحانیت مبارز که البته تا امروز گفتمان اصلاح‌طلبی را داشته است، حمایت کردند. طبیعتا این ائتلاف میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه‌رو، در انتخابات مجلس هم شکل گرفت. اصلاح‌طلبان ضمن اینکه خواستار تصاحب پایه‌های قدرت و قوای انتخابی کشور هستند، توسعه کشور، حل معضلات منطقه‌ای، هسته‌ای و بین‌المللی را جزء الویت‌های خود می‌دانند. 

***به تصاحب پایه‌های قدرت اشاره کردید. افزایش کمی نمایندگان اصلاح‌طلب در مجلس دهم، چه تأثیری روی رابطه آن‌ها با دولت خواهد گذاشت؟

ناصری: در آینده‌ای نه چندان دور، دو انتخابات مهم شوراها و ریاست‌جمهوری را داریم. اصلاح‌طلبان همان اهتمامی را که برای تصاحب کرسی‌های مجلس داشتند، برای تصاحب کرسی‌های شوراها و رأی‌آوری مجدد آقای روحانی خواهند داشت. طبیعتا آقای روحانی برای برآورده‌کردن انتظارات اجتماعی که پس از انتخابات مجلس شکل گرفته، باید دست به یک سری تغییر و تحولات مدیریتی مرکزی در کابینه و شهری و استانی بزند؛ چراکه معتقدیم، دستاورد‌های برجام علی‌رغم تبلیغاتی که در برخی رسانه‌ها انجام شده، کوتاه‌مدت نیست.

دولت آقای روحانی کماکان در مجلس آینده از سوی اصلاح‌طلبان، مورد حمایت واقع خواهد شد. اصلاح‌طلبان حتما تلاش می‌کنند تا شرایط رأی‌آوری وی در سال 96، قوی تر از سال 92 باشد. اما این تصمیمی است که جامعه می‌گیرد. دولت بایستی در یک سال پیش‌رو در نوع تعامل خود با مجلس، دست به یک تحولاتی بزند.

انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار