یزد؛

ساعت مارکار یزد +تصاویر

ساعت ماركار در سال 1320 با نیت خیر خواهانه در جنب مجموعه آموزشی مارکار توسط خیری یزدی به همین نام در شهر يزد احداث شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ ساعت مارکار که امروز به عنوان میدان دارای کاربری ترافیکی با نماد این اثر تاریخی است به عنوان بخشی از مجموعه مارکار در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

ساعت مارکار یزد +تصاویر

به گفته محققین و معاریف یزد، ساعت با اشعاری از شاعر بومی به نام مرحوم ناصر تزیین شده است و با حرکت مطابق عقربه ساعت و خلاف حرکت خودروها، هنر این شاعر و تاریخ احداث بنا بدین مضمون بر بازدید کننده روشن می شود. 

ساعت مارکار یزد +تصاویر

البته در چرخش اول بیت ها و در چرخش دوم مصرع ها ملاک هستند! اين ابيات عبارتند از:
*ز فردوسی اکنون سخن یاد گیر/سخن های پاکیزه و دلپذیر *بزرگی سراسر به گفتار نیست/ دوصد گفته چون نیم کردار نیست *به داد و دهش دل توانگر کنید/ز آزادگی بر سر افسر کنید *جز از نیکنامی و فرهنگ و داد/ ز رفتار گیتی نگیرید یاد
مصرع اول: چون به سعی و اهتمام مارکار/ مصرع دوم: گشت در این برج ساعت برقرار / مصرع سوم: :روح فردوسی پی تاریخ گفت/ مصرع چهارم: شادم از کردار نیک مارکار

ساعت مارکار یزد +تصاویر

گفتنی است؛ مصرع آخر با بهره گیری از حروف ابجد و کاربرد عدد مرکب، تاریخ احداث بنای ساعت یعنی 13:20 هجری شمسی را متذکر می شود.

ساعت مارکار یزد +تصاویر
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار