معرفی موزه/ 36

با دوربین عکاسی خود نقوش شاه عباس دوم را شکار کنید!

موزه کلیسای وانک با نقش و نگارهای روی دیوارش گردشگران را به دنیای شاه عباس دوم می‌برد.

حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وقتی به شهرهایی که در دل خود آثار و بناهای تاریخی دارد، سفر می‌کنیم بدون شک احساس می‌کنیم که به دنیای شگفتی‌ها سفر کرده‌ایم. کلیسایی را تصور کنید با نقش و نگارهایی که از همان ابتدا چشمانتان را به سمت خودش می‌کشاند و اجازه پلک زدن را هم دیر به دیر به شما می‌دهد. این نمی‌تواند جزو سفرهای به یادماندنی شما ثبت شود؟!

زمانی که به  شهر اصفهان سفر می‌کنید و پا به دنیای پر رمز و راز آن می‌گذارید، اگر از مرکز شهر  دل بکنید و به اطراف شهر هم سری بزنید، به طور حتم با ساختمانی بزرگ که پله‌های زیادی دارد مواجه می‌شوید. ساختمانی که پنجره‌های آن آدم را به یاد فیلم‌ها می‌اندازد اما این بنا با توجه به سابقه‌ای که از آن ثبت شده متعلق به زمان شاه عباس دوم است و آثاری که در معرض دید وجود دارد، به آن دوره باز می‌گردد.


کلیسای وانک یا کلیسای نجات دهنده مقدس!

کلیسای وانک و یا همان آمنا پرکیچ متعلق به ارمنی‌ها بوده و آن را به «کلیسای نجات دهنده مقدس» لقب داده‌اند. این موزه در محله جلفای اصفهان واقع شده است که توانسته گردشگران زیادی را جذب خود کند تا حدی که وصف آن دهان به دهان گشته و پای مخاطبان را به این مکان تاریخی باز کرده است.

مساحت کلیسای آمنا پرکیچ، ۸۷۳۱ متر مربع است که ۳۸۵۷ متر مربع آن ساختمان و بقیه فضای سبز و باغ وانک است. در دو سوی درِ ورودی وانک دو اتاق برای پذیرایی ساخته‌اند. در بالای در ورودی، برج ناقوس در سه طبقه بنا شده که در طبقه دوم آن ساعت بزرگی به وزن سیصد کیلوگرم قرار دارد. در چهار سوی برج، چهار صفحه مدور ساعت نصب شده که قطر هر صفحه ۱۰۴ سانتی‌متر است. این برج ناقوس و ساعت آن را «ماردیروس هوردانانیان» در سال ۱۹۳۱ میلادی به کلیسا هدیه کرده است. در سمت راست درِ ورودی وانک کتیبه‌ای به ابعاد ۴۰×۵۳ سانتی‌متر با سنگ مرمر نصب شده است.


وانک با نمایی متفاوت

کلیسای آمنا پرکیج بر خلاف کلیساهای کهن ارمنی که بیشتر با سنگ ساخته شده‌اند، با خشت خام بنا شده است. دیوار بیرونی کلیسا با آجر و دیوار درونی آن را با گچ که بر روی آن نقاشی و تزیین شده پوشانده‌اند.

گنبد کلیساهای کهن ارمنی مخروطی شکل است، ولی گنبد کلیسای وانک شبیه گنبد مساجد ایرانی عصر صفوی ساخته شده است.

از دیرباز تا کنون نقوشی که بر روی دیوارهای اماکن تاریخی نقش بسته است، پیشینه خاص خودش را دارد که این موزه هم از این امر مستثنی نیست. بیشتر دیوارنگاری‌های کلیسا از مضامین انجیل مقدس انتخاب و کشیده شده است که طلاکاری و تذهیب آن در میان کلیساهای دیگر ارمنی متفاوت بوده و همین امر جذابیت نقوش و دیوارنگاری‌ها را جذاب‌تر می‌کند. 

با این اوصاف که هرجایی از این موزه حتی بر روی دیوارها جذابیت‌های  زیادی دارد، حیف است دیدن آن را از نزدیک تجربه نکنیم و بار و بندیل سفر را زودتر نبندیم.




گزارش از: نیلوفر جوانشیر


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.