باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

صندلی سبز بهارستان به امضای کدام میثاق‌نامه مزین شده است/ سندی که شاید پاراف شده باشد!

این روزها خبر امضای میثاق نامه ای برای رای دادن به ریاست عارف در مجلس نقل محافل سیاسی شده است.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان تنها 23 روز دیگر تا آغاز به کار مجلس دهم باقی است، روزهایی که جدال‌های رسانه‌ای بر سر ریاست مجلس بالا گرفته و  نام دو کاندیدای مطرح یعنی علی لاریجانی و محمدرضا عارف در این بین از همه بیشتر شنیده می‌‌شود.

////////////

یک طرف این ماجرا علی لاریجانی که هشت سالی است به نمایندگی از مردم قم بر کرسی ریاست بهارستان تکیه زده و امسال نیز منتخب مردم این استان البته به سرلیستی اصلاح طلبان بود و آن سوی ماجرا سر لیست اصلاح طلبان تهران یعنی لیست امید یعنی محمد رضا عارف است که نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری در دوره گذشته را در کارنامه خود دارد.

البته این حدس و گمان ها تا حدی در شروع مجلسی متفاوت مثل مجلس دهم طبیعی است و هر جناحی سعی در این دارد که رقیب را کنار زده و از گرایش سیاسی خود برای مجلس گزینه ریاست معرفی کند.

////////////

این موضوع زمانی داغ تر شد که اخباری مبنی بر امضای میثاق نامه‌ای توسط لیست امید برای رای دادن به ریاست محمد رضا عارف منتشر شد. موضوع از این قرار بود که اعضای لیست امید باید پس از تشکیل مجلس شورای اسلامی حتما به عارف رای دهند. البته که هر جناحی خواستار روی کار آمدن رئیسی از جنس تفکر خود است اما امضای گرفته شده آن هم قبل از شروع مجلس صرفا بر اساس مسائل سیاسی تا حدی معقول به نظر نمی‌رسد زیرا اداره قوه مقننه با 290 نماینده با تفکرات متفاوت که هر کدام از این نماینده ها رای مساوی با رئیس مجلس دارند کاری است که جز جناح سیاسی نیاز به تجربه و تخصص دارد.

*عارف از صحت این ادعاها می‌گوید/نباید رقابت ریاست به عارف و لاریجانی محدود شود

پس از انتشار این خبرها، خبرنگاران دست به کار شدند تا صحت این ادعا مشخص شود. محمدرضا عارف منتخب مردم تهران در حاشیه مراسم گرامیداشت هفته معلم و سالروز شهادت شهید مطهری در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: میثاق‌نامه‌ای برای ریاست بنده در مجلس دهم امضاء نشده است.

////////////

عارف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چند درصد احتمال می‌دهید رئیس مجلس دهم شوید؟گفت: این موضوع درصدی نیست باید منتظر تشکیل مجلس باشیم.

وی در مورد رقابت خود با لاریجانی گفت: ممکن است نامزدهای دیگری هم وجود داشته باشند اما نباید رقابت را میان بنده و لاریجانی محدود کرد چرا که هر فرد توانمندی ممکن است نامزد تصدی این پست شود، البته در این باره مجلس تصمیم گیری خواهد کرد و هر تصمیمی را که مجلس بگیرد بهتر است.

*امضایی در کار نبوده

محمود صادقی منتخب مردم تهران در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا میثاقنامه‌ای میان منتخبان مجلس برای ریاست عارف امضا شده است، اظهار داشت: زمانی که قبل از انتخابات افراد قرار شد در لیست واحدی به نام لیست امید قرار بگیرند کتبا تعهد دادند که در فراکسیونی که بعدا در مجلس تشکیل می‌شود قرار بگیرند.

////////////

وی با بیان اینکه در این باره نکته مهم این است که اصلا برای ریاست محمدرضا عارف از کسی امضایی گرفته نشده است، ادامه داد: معتقد هستیم که فراکسیون ما به ریاست عارف تشکیل خواهد شد و به طور طبیعی کاندیدای مورد نظر ما برای ریاست مجلس آقای عارف است.


*میثاق نامه حول محور اهداف و آرمان های لیست امید بوده است نه ریاست عارف

پروانه مافی، منتخب مردم تهران ضمن رد این ادعا گفت: میثاق نامه ای که افراد لیست امید امضا کرده اند پیرامون اهداف، آرمان ها و برنامه ها بوده است در نتیجه هر موضوعی که در لیست و پس از آن در ائتلاف و همچنین در فراکسیون مجلس به نتیجه قطعی برسد اعضای فراکسیون قطعا از آن تبعیت خواهند کرد.

////////////

وی با اشاره به امضای میثاق نامه ها در تمامی ائتلاف ها افزود: امضای میثاق نامه به این خاطر است که افردا نسبت به ائتلاف وفادار باشند و از گروه و ائتلاف خود به دیگر ائتلاف ها نروند زیرا گاهی چنین اتفاق هایی رخ می‌دهد.

*ختم کلام

محمد رضا عارف در این باره معتقد است که وقتی برای ریاست مجلس چند گزینه مطرح می‌شود سه راه کار برای انتخاب نهایی رئیس مجلس وجود دارد که یکی از آن ها رای گیری و دو گزینه دیگر ریش سفیدی و تفاهم بر سر یکی از اعضا مطرح شده است اما تمام این حدس و گمان ها و انتشار اخباری که مبنای درستی ندارد تنها کلک های رسانه ای برای ضعیف جلوه دادن جریان مقابل است و کاری از پیش نمی‌برد و بر همگان روشن است که باید ابتدا مجلس تشکیل شود و فراکسیون ها اعضای خود را مشخص کنند سپس ریاست مجلس با رای نمایندگان تعیین شود و مطرح کردن این گونه مسائل جر التهاب سیاسی در کشور نتیجه ای ندارد.

گزارش از نیلوفر افسانه

انتهای پیام/





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۱:۱۷ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
سلام هرکه واقعامیتونه اول پیرو واقعی رهبرفرزانه باشه بعدوصیت رهبرانقلاب رو دررابطه بامسئولیت خودش جامه عمل کنه بعدخدمت صادقانه بکنه اون لیاقت داره رئیس قوه مقننه بشه
United States of America
ناشناس
۱۷:۵۱ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
هرکی بشود فقط از قانون ورهبری پیروی کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
شهید بهشتی:ماشیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت.
آخرین اخبار