در گفتگو با باشکاه خبرنگاران جوان:

دهه 70 آخرین بروزرسانی تجهیزات زلزله‌نگاری پایتخت

رئیس شبکه ملی شتاب‌‌نگاری و زلزله شناسی کشور گفت: بیش از 20 سال از عمر فعالیت تجهیزات شبکه شتاب نگاری و زلزله شناسی کشور می‌گذرد.

اسماعیل فرزانگان رئیس شبکه ملی شتاب نگاری و زلزله شناسی کشور در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص افزایش خسارات زلزله به عنوان یک حادثه غیرقابل پیش‌بینی با وضعیت فرونشست 35 سانتی متر زمین تهران، اظهار داشت: نشست زمینی که اکنون در جنوب تهران مشاهده می‌کنیم، به 2 دلیل برداشت بی‌رویه و حفر چاه‌های غیرمجاز رخ داده است و این قضیه در زمان وقوع زلزله باعث تشدید خسارات و آسیب‌های مالی بسیار زیاد، بلند مدت و غیرقابل جبران خواهد شد.

وی با بیان اینکه فرونشست زمین باعث تخریب تأسیسات، راه‌آهن، ریل، جاده‌ها و بسیاری‌ دیگر از مراکز صنعتی در شهرها بویژه کلان‌شهرها می‌شود، تصریح کرد: وقوع زلزله در کلان‌شهری مثل تهران که با فرونشست زمین و دشت‌های آبرفتی مواجه است، عمدتا از نظر مالی ساکنان پایتخت را با تهدید بسیار جدی روبرو خواهد کرد.

عضو کارگروه تخصصی سازمان مدیریت بحران کشور، ادامه داد: توسعه و وجود دستگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته‌ای که به طور دقیق و جزئی به رفتارنگاری زمین پرداخته تا جوابگوی دنیای مدرن و مملوء از توسعه امروزی باشد و همچنین خسارات و تلفات جانی و مالی بلایای طبیعی را کاهش دهد، ضروری و لازم است.

فرزانگان افزود: بیش از 20 سال از عمر فعالیت تجهیزات شبکه شتاب نگاری و زلزله‌شناسی کشور می‌گذرد و قدمت آنها طولانی است در حالیکه چند نسل بعد از آنها به بازار جهانی وارد شده و از رده خارج شده‌اند و هم‌اکنون که تحریم نیستیم، بودجه کافی و لازم جهت خرید این تجهیزات را در دست نداریم.

وی با بیان اینکه در اکثر کشورهای پیشرفته ساختمان های بلند مراکز مهم تأسیسات حیاتی و سد آنها به سیستم پایش لرزه‌ای مجهز است ، تصریح کرد: با نبود سیستم به روز لرزه‌نگاری کشور، چشمه‌های لرزه‌ای و گسل‌های فعال اطراف شهرها شناسایی نخواهد شد، بنابراین دولت برای اقدامات قبل و پس از بحران خیلی زودتر باید در راه بهسازی شبکه زلزله‌شناسی و شتاب‌نگاری کشور و توسعه آنها قدمی اساسی و اصولی بردارد.

رئیس شبکه ملی شتاب‌نگاری و  زلزله‌شناسی کشور با تأکید براینکه مقابله با بحران هایی چون زلزله که هیچ‌گاه خبر نمی‌دهد نیاز به ابزارهای دقیق و بروز دارد و این امکان با راه‌حلی جز تخصیص بودجه امکان پذیر نمی‌شود، تصریح کرد: تمام هزینه بازسازی 1100 دستگاه موجود در شبکه که قدمت زیادی دارند چیزی بالغ بر 20 میلیارد تومان نمی‌شود و این در حالی است که قیمت ساختمان و آپارتمان‌های شمال تهران بیش از این مقدار بوده و واقعاً قابل مقایسه نیست.

عضو کارگروه تخصصی سازمان مدیریت بحران کشور، ادامه داد: با این 20 میلیارد تومان، داده‌ها از دقت و صحت بالایی برخوردار می شوند و صددرصد طراحی سازه‌های مقاوم در برابر زلزله و بروزرسانی آئین‌نامه جدید این بلای طبیعی محقق خواهد شد.

وی گفت: میزان خسارت ناشی از زلزله را در شهرنشینی مدرن امروزی با خلأ مدیریت قبل از بحران تصور کنید؟ همانطوری که نگران خشکسالی و فرونشست زمین هستیم نگران زلزله و خسارت مالی چند صد برابری آن در مقابل تأمین تجهیزات که شاید منجر به کاهش آسیب‌ها شود، نیز باید باشیم.

رئیس شبکه ملی شتاب‌نگاری و زلزله‌شناسی کشور با بیان اینکه باید آگاهی‌دهی به مردم و مسئولان در خصوص تهدیدات بلایای طبیعی مستمر باشد، گفت: مردم و تمام افراد حاضر در سیستم اداره کشور باید برای مقابله و مدیریت بحران و کاهش خسارات بلایای طبیعی چون زمین لرزه به طور مداوم آمادگی لازم را داشته و آنها را متناسب با جامعه مدرن و شلوغ خود ارتقاء دهند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.