بنیادهایی که تیشه به ریشه همایش ملی چهره‌های ماندگار زدند

شرکت‌ها و بنیادهایی که عمدتا با اهداف مالی و سوء‌استفاده از عنوان همایش چهره‌های ماندگار تشکیل شده‌اند، تیشه به ریشه این همایش ملی می‌زنند.

محمود اسعدی طراح و دبیر ستاد چهره‌های ماندگار در خصوص نحوه برخورد این ستاد با شرکت‌ها و بنیادهایی که با سوء‌استفاده از نام این همایش از مردم پول می‌گیرند، به خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: اخیرا برخی از شرکت‌هایی که عمدتا با اهداف مالی تشکیل شده‌اند، از عنوان چهره‌های ماندگار سوء‌استفاده می‌کنند و این در حالی است  که نخستین همایش چهره‌های ماندگار در سال 1380 برگزار شد و تا سال 1389 ادامه پیدا کرد که در خلال این سال‌ها حدود 240 شخصیت در رشته‌های علمی، فرهنگی و هنری معرفی شده‌اند.

وی ادامه داد: ستاد چهره‌های ماندگار که در سال 1379 با مشارکت فرهنگستان هنر، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، فرهنگستان علوم، فرهنگستان علوم پزشکی، دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شریف، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و سازمان صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد، وظیفه برگزیدن چهره‌های شاخص را از میان رشته‌های پزشکی، هنر، ادبیات، مهندسی، علوم پایه،  کشاورزی و علوم انسانی به عهده داشت. 

طراح و دبیر ستاد چهره‌های ماندگار اظهار داشت: همایش چهره‌های ماندگار با تلاش‌هایی که شد، هم در نحوه اجرا و هم در بررسی شخصیت‌ها اهداف فرهنگی و علمی را در نظر داشت و برندی با عنوان چهره‌های ماندگار را در کشور ایجاد کرد که به زعم بسیاری مهم‌ترین عنوان اصلی ایران در زمینه شناسایی و شناساندن نخبگان و فرهیختگان کشور است.

اسعدی افزود: در طرحی که من نوشته بودم به ایرانیان خارج کشور هم توجه شده بود و از جمله برگزیدگان آن زمان می‌توان به استاد محمود فرشچیان در رشته نقاشی و پروفسور سمیعی در رشته پزشکی اشاره کرد.

وی تصریح کرد: همچنین در رشته‌های اسلام‌شناسی، ایران‌شناسی و زبان و ادب فارسی نیز شخصیت‌های خارجی که به این سه مقوله کمک کرده بودند، در خلال سال‌های برگزاری همایش چهره‌های ماندگار معرفی شدند تا اینکه به دلایلی همایش در سال 1389 برگزار نشد.

طراح و دبیر ستاد چهره‌های ماندگار ادامه داد: در خلال سال‌هایی که همایش چهره‌های ماندگار برگزار نشد، شرکت‌های مختلفی به سوء‌استفاده از نام و عنوان این همایش پرداختند و علی‌رغم تذکرها و هشدارهای متعددی که من و دیگران دادیم، هنوز نتوانستیم جلوی این جریان مخرب را سد کنیم.

اسعدی گفت: شما هم مطلع هستید که برنامه‌ها و سمینارهای مختلف و متفاوتی تحت عنوان چهره‌های ماندگار مهندسی، چهره‌های ماندگار پزشکی و چهره‌های ماندگار اقتصاد در تهران و شهرستان‌ها برگزار شده و در ازای اخذ وجه افرادی را که اغلب آن‌ها شایستگی لازم را نداشتند، به عنوان چهره‌های ماندگار معرفی کردند و این مسئله یکی از مشکلات امروز جامعه ماست و نشان می‌دهد که اصل چهره‌های ماندگار یک هویت مستقل کاملا علمی دارد که هم اکنون تقلبی آن برگزار می‌شود. بنابراین ما هشدار می‌دهیم که برگزاری این مراسم‌های تقلبی به لحاظ اقتصادی و شئونات اجتماعی و علمی کار بسیار ناپسندی است و باید هرچه سریع‌تر جلوی این عارضه اجتماعی گرفته شود. در حقیقت چهره‌های ماندگار یکی از برندهای موفق کشور بود که وقتی از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و رسانه ملی پخش شد، برای اولین بار شبکه‌های ماهواره‌ای از این عنوان ملی کپی‌برداری کردند و به انواع مختلف از شیوه برگزاری آن در برنامه‌هایشان بهره بردند.

وی افزود: شرکت‌های داخلی با کپی‌برداری از عنوان این همایش به اصل آن ضربه می‌زنند و برخی از آنها در ازای معرفی برگزیدگانشان از این افراد پول می‌گیرند. ما نیز در همین جا هر گونه ارتباط‌مان با این شرکت‌ها را تکذیب می‌کنیم و از طریق مراجع قضایی پیگیر کار آنها هستیم؛ زیرا حرکت آن‌ها را حرکتی ضد علمی و ضد فرهنگی می‌دانیم. البته تجلیل از بزرگان کار خوبی است به شرطی که شرایط آن رعایت شود.

طراح و دبیر ستاد چهره‌های ماندگار خاطرنشان کرد: ما به عنوان اعضای ستاد چهره‌های ماندگار کار شرکت‌هایی را که در ازای دریافت پول، برگزیدگان خود را معرفی می‌کنند، تقبیح می‌کنیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار