کرمانشاه؛

فرسایش ، نفس های خاک را به شماره انداخته است

به گفته مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در تلاشیم تا با تقویت پوشش جنگلی، سرانه جنگل را از رقم 2600 متر مربع به سه هزار مترمربع برسانیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ مراد شیخ‌ویسی با اشاره به هفت هزار مترمربع سرانه فضای سبز در دنیا گفت: این رقم در کشور مادو هزارمتر مربع و در کرمانشاه 2600 مترمربع است

وی گفت: متوسط فرسایش خاک در استان کرمانشاه در سال 10 تن در هر هکتار است و این رقم در آسیا شش تن در هکتار است و این یعنی وضعیت استان کرمانشاه از وضعیت آسیا نیز نامناسب‌تر است.

شیخ‌ویسی با بیان اینکه برای تشکیل یک سانتیمتر خاک 200 تا 300 سال و گاه حتی زمان بیشتری لازم است، آمار فرسایش خاکرا نگران کننده دانست و گفت: میزان فرسایش سالانه خاک در کشور 16 تن در هکتار است.

وی حفاظت ازخاک را از اولویت‌های امروز دنیا برشمرد و افزود: امروز حفاظت از خاک مهمتر از حفاظت از آب است، زیرا با تمهیداتی می‌توان آب را بدست آورد، اما اگر خاک از دست برود با هیچ کاری نمی‌توان آن را مجددا بدست آورد.

شیخ‌ویسی ادامه داد:ایران از حیث برخورداری از منابع طبیعی اعم از جنگل و مرتع در فهرست کشورهای فقیر دنیا قرار دارد و با 60 درصد کشور بیابان است،البته خوشبختانه در استان کرمانشاه بیابان نداریم.

وی گفت: ضریب حفاظت از جنگل‌ها و منابع طبیعی با برخورداری از امکانات و اعتبارات و نیروهای مردمی حدود 60 درصد است که پیش‌بینی‌های لازم برای رساندن این رقم به عدد 85 درصد تا پایان برنامه ششم توسعه انجام شده است.


انتهای پیام/پ

برچسب ها: کرمانشاه ، فرسایش ، خاک ، شماره ، مدیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار