دردسرهای یک سد برای یک روستا !

طرح خرید روستای گالشکلای لفور شهرستان سوادکوه شمالی به دلیل کمبود بودجه با شکست مواجه شد و مسئولان آب منطقه‌ای با کاهش تاج سد البرز این روستا را در تاریخ ایران ماندگار کردند.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سد البرز که برای رفع مشکلات کشاورزی شهرهای بابل، بابلسر، امیرکلا و فریدونکنار در حال احداث است مشکلاتی را برای روستاهای لفور ایجاد کرد.
 
این سد در دهستان لفور بر روی تلاقی رودخانه‌های کارسنگ رود، آذررود و اسکلیم رودهار در منطقه‌ای با نام دئوتک که در محل تلاقی دو آب است ساخته شد.
 
این سد برای اینکه زمین‌های شالیزاری مردم پایین دست را از خشکی نجات دهد موجب از بین رفتن شالیزارهای سرسبزی شد که مردم لفور در آن به فعالیت و اشتغال می‌پرداختند.

دردسرهای یک سد برای یک روستا !
 
مردم لفور در گذشته با استفاده از دسترنج خود برنج را ذخیره می‌کردند اما امروز با اجرای این طرح با مشکل فراوانی روبه‌رو می‌شوند.
 
کشاورزان پایین دست، برای اینکه زمین‌های کشاورزی مردم شهرستان‌های دیگر پرمحصول شود اراضی شالیزاری و خانه‌های خود را از دست دادند و کسی پاسخگوی مشکلات آنها نیست.
 
در اساس بخشنامه‌ آب منطقه‌ای مازندران قرار بود مسئولان استان، با خارج کردن مردم روستای گالشکلای لفور در شهرستان سوادکوه شمالی، این روستا را نیز به زیر آب ببرند که با وجود تحریم‌های گذشته، با کمبود بودجه مواجه شد و این روستا از خطر غرق‌شدگی نجات پیدا کرد اما این امر آغاز مشکلات آنها بود.
 
ایرج حیدری دهیار روستای گالشکلای لفور شهرستان سوادکوه شمالی در گفت‌و‌گو با ایسنا، درباره طرح خرید گالشکلای لفور، اظهارکرد: سازمان آب منطقه‌ای استان مازندران به سازمان برنامه و بودجه برای خرید روستای گالشکلای لفور در شهرستان سوادکوه شمالی تقاضای بودجه کرد اما سازمان برنامه و بودجه به دلیل تحریم و کمبود، موافقت نکرد.
 
وی تصریح کرد: در طرح خرید روستای گالشکلای لفور، اهالی روستا نیز به مخالفت پرداختند که مسئولان به ناچار با کاهش تاج سد، این روستای قدیمی و تاریخی را ماندگار کردند.
 
دهیار روستای گالشکلای لفور شهرستان سوادکوه شمالی در خصوص مشکلات معیشتی مردم با اشاره به اینکه اهالی این روستا در حال حاضر زمینی برای کشت برنج ندارند، گفت: با توجه به اینکه اهالی این روستا زمینی برای کشت برنج ندارند به آنان آرد داده می‌شود که این میزان آرد نیز برای مردم این روستا کافی نیست.
 
دردسرهای یک سد برای یک روستا !

حیدری تصریح کرد: پخش آرد باید بر اساس آمار دهیاری و مرکز بهداشت باشد و به همین دلیل سهمیه این ماده غذایی نیز کم می‌شود.
 
دهیار روستای گالشکلای لفور شهرستان سوادکوه شمالی در مورد اجرا نشدن طرح پسماند زباله در روستای گالشکلا، گفت: گردشگران فراوانی در این روستا حضور پیدا می‌کنند اما محلی برای دفع زباله وجود ندارد، این نکته را نیز چندین بار به فرمانداری گزارش دادیم اما توجهی نکردند.
 
این مسئول افزود: حضور گردشگران از استان‌های دیگر در این روستا موجب ایجاد هرج و مرج شده و شورای تأمین و فرمانداری نمی‌پذیرند تا در ورودی روستای گالشکلا نگهبانی قرار داده شود.
 
حیدری تصریح کرد: گردشگران فکر می‌کنند زمین‌های اطراف سد البرز را دولت خریداری کرد، بنابراین باغ‌های اهالی این منطقه در زمان حضور گردشگر مورد هجوم آنان قرار می‌گیرد و به آن آسیب وارد می‌کنند.


دهیار روستای گالشکلای لفور شهرستان سوادکوه شمالی با اشاره به اینکه تنها زمین‌های شالیزاری روستاهای اطراف سد البرز به دولت داده شد و در حال حاضر هم زیر آب قرار دارد، گفت: به مسئولان اطلاع دادیم تا اطلاعیه و بنر برای اطلاع رسانی قرار دهند اما آنان هیچگونه توجهی نمی‌کنند.
 
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر هیچ شغل و درآمدی نداریم و مردم این روستا با مشکلات آب و برق دست و پنجه نرم می‌کنند.
 
حیدری با اشاره به اینکه در حال حاضر 18 روستای اطراف سد البرز سوادکوه شمالی در زیر آب قرار دارد، افزود: در روستای گالشکلا، از زمین‌هایی که در آن زراعت و شالیکاری انجام می‌دادیم تنها حیاط کوچکی باقیمانده است.
 
وی تصریح کرد: حدود 200 هکتار از زمین‌های آبی روستای گالشکلای لفور، برای شالیزاری مصرف می‌شد که تمامی آن را از اهالی گرفتند.
 
این کشاورز با بیان اینکه دولت به هر خانواده مبلغی کمی به عنوان یارانه می‌دهد و نمی‌توان با این هزینه اندک زندگی کرد، خاطرنشان کرد: با این مشکلات فراوان اقتصادی، چگونه باید خرج خود و خانواده را تامین کرد.
 
وی یادآور شد: در حال حاضر 130 خانوار در روستای گالشکلای لفور زندگی می کنند و که بسیاری از آنها افراد مسن هستند.

دردسرهای یک سد برای یک روستا !
 
روزبه محمودی بخشدار مرکزی شهرستان سوادکوه شمالی نیز در گفت‌و‌گو با ایسنا، به اشاره به اینکه گالشکلای لفور بر اساس آمار سال 90، ۱۰۴ خانوار جمعیت دارد و تعداد کل افراد این اهالی ۲۱۴ نفر است، اظهارکرد: بر اساس بخشنامه‌ای قرار بود ارتفاع سد بیش از 100متر باشد بنابراین تصور می‌شد این روستا هم زیرپوشش آب قرار می‌گیرد که با کاهش ارتفاع آب خطر آبگیری از این روستا از میان رفت و مردم ماندگار شدند.
 
وی درباره اقدام‌های انجام شده در روستای گالشکلا با بیان اینکه طرح هادی در معابر روستا به موجب احداث خانه‌های مسکونی قدیمی در حال اجرا است، گفت: بنیاد مسکن برای حفظ این مناطق مسکونی که دارای بافت قدیمی بودند با اجرای طرحی به عنوان "بافت سنتی با ارزش" عملیات اجرایی آن را از ۶ ماه پیش آغاز کرد.
 
بخشدار مرکزی شهرستان سوادکوه شمالی خاطرنشان کرد: روستای گالشکلا دارای بافت با ارزش است بنابراین با همکاری بنیاد مسکن این روستا انتخاب شد تا عملیات اجرایی بازسازی این روستا را از روش بافت‌سنتی انجام شود.
 
محمودی درباره مشکلات زباله در روستای گالشکلا گفت: در این منطقه با مشکل زباله روبه‌رو هستیم چرا که زمینی برای دفن آن نداریم و تنها دهیاری زباله‌ها را جمع‌آوری می‌کنند.
 
وی با اشاره به اینکه روستای گالشکلا نانوایی ندارد و آرد بر اساس تعداد خانوارها از سوی دهیار بین مردم توزیع می‌شود، یادآور شد: در روستای گالشکلا یک واحد گردشگری وجود داشت که در حال حاضر تعطیل است.
 
 طرح خرید روستای گالشکلای لفور در شهرستان سوادکوه شمالی به دلیل کمبود بودجه و اعتراض اهالی روستا عملی نشد اما این موضوع در روستاهای دیگر اتفاق افتاد.
 
تمامی اهالی این روستا با اجرای این طرح نیز مخالف هستند چرا که بسیاری از افراد این محل بیکار شدند و هزینه‌های سنگین زندگی آنها را نگران کرده است.
 
در گذشته مردم این روستا خودکفا بودند و با دامداری، کشاورزی، تخم نوغان و زنبور‌داری زندگی می‌گذراندند اما در حال حاضر هیچ شغلی ندارند.
 
منبع:ایسنا
انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار