چالش بخش خصوصی و موسسات مالی غیرمجاز/سهم نظام بانکی در تامین مالی بخش تولید چقدر است؟

سهم بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط از منابع مالی نظام بانکی محدود است و این امر مانعی در مسیر توسعه بخش خصوصی محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، جلال پور رئیس اتاق بازرگانی ایران در برنامه تیتر امشب در خصوص مشکلات بخش خصوصی در حوزه تامین مالی اظهار داشت:در تمام دنیا روش های متعددی برای تامین مالی بنگاه های اقتصادی وجود دارد اما در کشور ما متاسفانه تنها متولی این امر بانک ها هستند.

وی ادامه داد:بانک ها و موسسات مالی نیز به دلیل اینکه ملاک سنجش اعتبار آنها تراز مالی مثبت است ،تنها به فکر سودآوری خود هستند و مایلند در حوزه های سودده با بازده کوتاه مدت همچون معاملات واسطه گری،مسکن، ارز و طلا سرمایه گذاری کنند و علاقه ای به ارائه تسهیلات به تولید ندارند.

جلال پور تصریح کرد:متاسفانه در قانون نیز مواردی گنجانده نشده که بانک ها را موظف به پرداخت تسهیلات به بخش تولید کند و طی چند سال گذشته سهم بخش صنعت از تامین مالی بانک ها تنها 20 درصد بوده است.

در ادامه این برنامه پرویزیان نماینده بانک مرکزی اظهار داشت:سهم صنعت از منابع مالی بانک ها در گذشته بیش از 25درصد بوده اما بعد از سال 90 به دلیل رشد سهم بخش مسکن از منابع بانکی ، سهم سایر حوزه ها کاهش یافته است.

وی ادامه داد:البته به دلیل گستردگی صنایع وابسطه به بخش مسکن همچون سیمان و آهن ، می توان این بخش را به تولید مرتبط دانست.

جلال پور در پاسخ این ادعا گفت:مسکن را نمی توان بخش تولیدی دانست چراکه 30 تا 40 درصد آن به تولید برمیگردد و بخش عمده ای از سودآوری این حوزه مربوط به افزایش سالانه قیمت زمین است و طی 40 سال گذشته همواره از افزایش قیمت زمین سود کلانی عاید سرمایه داران این بخش شده است.

در ادامه پرویزیان تصریح کرد:هم اکنون سهم نظام بانکی در تامین مالی بنگاه های اقتصادی 63 درصد است که شامل تامین سرمایه در گردش، اعطای اعتبار جدید و تمدید اعتبارات قبلی می شود.

جلال پور  در پاسخ به این مطلب گفت:البته این آمار بانک مرکزی مربوط به کل بنگاه های اقتصادی از جمله مجموعه های خصولتی همچون 2شرکت خودروسازی است و سهم خالص بخش خصوصی و بنگاه های کوچک و متوسط کمتر از 20 درصد بوده است.

پرویزیان پاسخ داد: صنایع بزرگ همچون پتروشیمی و خودرو ، زنجیره گسترده ای از صنایع وابسته به دنبال خود دارند که جزء واحدهای کوچک و متوسط محسوب می شوند.

در ادامه جلال پور در خصوص رشد موسسات غیر مجاز اظهار داشت:در کشور ما با 420 میلیارد  دلار GDP(تولید ناخالص ملی) 31 برند بانک فعالیت دارد در حالی که در کشور کره جنوبی با بیش از 2برابر این عدد ، 30 بانک فعالیت می کند .

وی با تاکید بر اینکه بانک ها باید به نسبت GDP ایجاد شوند نه میزان جمعیت گفت:طی این چندسال موسسات غیرمجاز با شعب متعدد بدون هیچ مجوزی ایجاد شده اند که جمع کردن آنها به معضل بزرگی تبدیل شده است.

جلال پور تاکید کرد:باید هرچه زودتر مجموعه قضایی کشور و بانک مرکزی با همکاری نهادهای مرتبط ، این مشکل بزرگ را حل نمایند.

پرویزیان از عملکرد بانک مرکزی در مبارزه با رشد قارچ گونه این موسسات گفت و افزود:در دوره جدید مصوباتی در جهت ساماندهی موسسات غیرمجاز توسط مراجع تصمیم گیرابلاغ شده و 100هزار میلیارد تومان از موسسات غیر مجاز به سمت بازارهای متشکل سوق داده شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار