باشگاه خبرنگاران جوان بررسی می‌کند؛

میزبان "نشست احزاب آسیایی" کیست؟/ موتلفه یا خانه احزاب!

نشست احزاب آسیایی سال 2017 در ایران برگزار می‌شود.

میزبان به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  اعضای خانه احزاب ایران در دوم آذر ماه سال گذشته برای میزبانی نشست آتی مجمع آسیایی احزاب در تهران اعلام آمادگی کردند اما برگزاری این نشست را منوط به نظر نهایی وزارت امور خارجه دانستند.

خانه احزابی‌ها معتقد بودند با توجه به عضویت خانه احزاب در مجمع احزاب آسیایی که جزء هیات اجرایی این مجمع نیز است، اعلام کردیم خانه احزاب ایران میزبانی نشست آتی این مجمع را در سال آینده در تهران را می‌تواند برعهده بگیرد.

امروز رئیس خانه احزاب حسن غفوری فرد در گفت‌وگویی از برگزاری نشست احزاب آسیایی به میزبانی موتلفه خبر داد، که این تغییر میزبانی جای تامل دارد.

در این رابطه گفت‌وگویی با احمد شریف رئیس کمیته اطلاع رسانی خانه احزاب که در سال گذشته از برگزاری این نشست به میزبانی خانه احزاب خبر داده بود، ترتیب داده‌ایم.

این گفت‌وگو به شرح زیر است:

متأسفانه اتفاقاتی رخ داده است و غفوری فرد در جلسه خانه احزاب این موضوع را مطرح کردند اما اعضای شورای مرکزی خانه احزاب اعتقاد دیگری داشتند، خانه احزاب عضو مجمع احزاب آسیایی است و اگر قرار است ایران میزبان این نشست باشد، بهتر است خانه احزاب که از گرایش های مختلف تشکیل شده است، این میزبانی را برعهده بگیرد چرا که حزب موتلفه اسلامی از یک جریان خاص تشکیل شده است.

این موضوع را در شورای مرکزی خانه احزاب مورد بررسی قرار می‌دهیم و بهتر بود این موضوع از سوی آقای غفوری فرد که ریاست خانه احزاب را برعهده دارند، مطرح نشود.

همچنین گفت‌وگویی با حمیدرضا ترقی عضو حزب موتلفه اسلامی انجام داده‌ایم.

این گفت‌وگو به شرح زیر است:

پیشنهاد برگزاری نشست احزاب آسیایی در ایران در اجلاس قبلی مطرح شده بود، که در هفته گذشته در اندونزی دراجلاس کمیته دائمی به تصویب رسید این نشست در سال 2017 در ایران برگزار شود.

این پیشنهاد از سوی تنها نماینده ایران (حسن غفوری‌فرد) که عضو حزب موتلفه اسلامی نیز است، مطرح شده است.

کشورهای دیگر هنگام میزبانی سعی می‌کنند از احزاب مختلف کشور برای مشارکت در نشست‌ها دعوت کنند، طبیعتا موتلفه نیز از احزاب رسمی و قوی کشور برای شرکت در این نشست دعوت خواهد کرد.

باید نماد وحدت را در میان 300 حزب عضو مجمع احزاب آسیایی حفظ کنیم و همچنین همانند اجلاس‌های گذشته از احزاب موثر در سیاست خارجی و قوی دعوت خواهیم کرد تا در این میزبانی شرکت کنند.

امیدواریم وزارت امور خارجه برای برگزاری این نشست همراهی داشته باشد چرا که برای دیپلماسی عمومی و همچنین فعال شدن احزاب در کشور مفید است.

ما نمی‌خواهیم دعوت از کمیته دائمی مجمع احزاب آسیایی به عامل اختلاف در احزاب داخلی کشور تبدیل شود، خانه احزاب از سال 80 نماینده‌ای در این مجمع نداشته است و در طی این سال‌ها تنها نماینده موتلفه (حسن غفوری فرد) در تمامی جلسات حضور داشته است و ارتباط خانه احزاب از سال های گذشته با این مجمع قطع شده است.

تعیین میزبانی برگزاری این نشست از سوی احزاب و یا خانه احزاب باید از سوی غفوری فرد رئیس خانه احزاب در داخل این مجموعه‌ حل شود.

گفتنی است، با توجه به این صحبت‌ها میزبانی برگزاری نشست احزاب آسیایی در ایران در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است و جواب مشخصی برای آن پیدا نکردیم اما برای پاسخ این سوال باید کمی صبر کرد تا تصمیم اعضای شورای مرکزی خانه احزاب صراحتا اعلام شود.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار