در ششمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری بیان شد:

جنتی: ما ناگزیر هستیم که به کنوانسیون‌های بین‌المللی بپیوندیم

کشور ما با توجه به اهمیت پیوستن به کنوانسیون‌های بین‌المللی برای حمایت از حقوق مالکان آثار ادبی و هنری ناگزیر از پیوستن به این کنوانسیون‌ها است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حاضر در محل برگزاری ششمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط، که امروز در سالن همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: طبیعتا این ششمین همایشی است که برای حمایت از حقوق مالکان آثار ادبی و هنری برگزار می‌شود و من نیز امسال برای سومین سال توفیق حضور در این همایش را پیدا کردم.

وی ادامه داد: موضوع همایش، حمایت از آثار ادبی و هنری در فضای مجازی بوده و ما در گذشته هم سخنان زیادی در این زمینه گفته‌ایم و خوشبختانه در سال‌های گذشته اینکه یکی از حقوق مالکان آثار ادبی و هنری حمایت از آنهاست، به خوبی در میان صاحب‌نظران و کارشناسان جای افتاده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: ما هنوز هم در داخل کشور با پدیده‌ای که در حوزه مکتوب به عنوان پدیده کتاب‌سازی شناخته شده مواجه هستیم و هر چند که سال گذشته 80 هزار عنوان کتاب منتشر شده که بیشتر آنها چاپ اول بوده؛ ولی هنوز شاهد کتاب‌سازی‌های متعددی هستیم. به طوری که چند روز پیش علی مطهری فرزند شهید مطهری گفت برخی از افراد با استفاده از بخش‌هایی از سخنان پدرم کتاب‌سازی کردند. البته این امر در بعضی مواقع با حسن نیت بوده است، اما بهتر است که حقوق گردآورندگان اصلی این آثار را ضایع نکنیم. 

جنتی افزود: در سایر حوزه‌های هنری نیز شاهد این مسئله هستیم. برخی از افراد حقوق صاحبان اصلی آثار را ضایع می‌کنند و فیلم‌های سینمایی‌مان را به صورت غیرمجاز در سطح جامعه منتشر می‌کنند که این موضوع زحمات تولیدکننده را هدر می‌دهد.

وی تصریح کرد: یکی از مباحث اساسی ما آثاری است که در فضای مجازی منتشر می‌شود و امروزه گویا تبدیل به دهکده‌ای جهانی شده است و بزرگراهی درست شده که همه در آن سیر می‌کنند و برخی داده‌ها و اطلاعات منتشر شده، در این بزرگراه با هدف دسترسی دیگران به آنها منتشر شده که البته به نفع‌مان هم است. اما برخی از آثار هم منتشر شده‌اند که باید حقوقشان محفوظ بماند و اگر قرار باشد هر کسی به خود حق بدهد که سایت‌های مرتبط با این آثار را هک کند، نویسندگان و هنرمندان که آثار خود را همچون فرزندانشان می‌دانند، انگیزه‌ای برای خلق آثار جدید نخواهند داشت.

جنتی گفت: امروزه همه آثار مکتوب و تصویری در فضای مجازی موجود است و به کار برده می‌شود البته باید حقوقشان حفظ شود.

وی در ادامه خبر از به کار افتادن سامانه نمایش درخواستی یا VOD داد و گفت: همه به زودی آثار این سامانه را خواهند دید. سامانه نمایش درخواستی به مردم حق انتخاب می‌دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ما در فضای مجازی دچار خلأ قانونی بودیم و با همکاری وزیر دادگستری لایحه خوبی در این زمینه تهیه شده که ان‌شاء‌الله در مجلس جدید به تصویب می‌رسد تا راه را برای حمایت از مالکان آثار در فضای مجازی باز کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مناقصه بر سر موضوع پیوستن به کنوانسیون‌های بین‌المللی همچون کنوانسیون برن اشاره کرد و گفت: ما ناگزیر هستیم که به کنوانسیون‌های بین‌المللی بپیوندیم تا بتوانیم از حق تولیدکنندگان آثار ادبی و هنری خودمان در خارج از کشور دفاع کنیم.

وی ادامه داد: پیوستن به کنوانسیون‌های بین‌المللی لازم است همان طور که سال‌ها در فکر پیوستن به سازمان تجارت جهانی بودیم. باید تلاش خودمان را برای پیوستن به «کنوانسیون برن» و «کپی‌رایت» به کار گیریم.

وزیر ارشاد ادامه داد: امروزه بسیاری از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان فیلم‌های سینمایی ما را به صورت غیرمجاز نمایش می‌دهند و در این میان اگر دستگاه قضایی کشور خود را کنار بکشد، ما نمی‌توانیم آن چنان که باید و شاید از حقوق مالکان آثار ادبی و هنری حمایت کنیم.

همچنین پورمحمدی وزیر دادگستری در بخشی دیگری از این همایش گفت: ما امروز در حوزه تبدیل آثار علمی ادبی و هنری، به محصولات صنعتی موفق شده‌ایم و در حوزه تولیدات علمی نیز به مقام پانزدهم جهان رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: تبدیل آثار علمی به محصولات صنعتی زمینه اصلی اقتصاد دانش‌بنیان است و دولت یازدهم هم بودجه خوبی را به این اقتصاد تخصیص داده است. ما خوشحالیم که در حال حاضر بسیاری از بنگاه‌‌های اقتصادی ما توسط دانشجویان و اساتید ثبت می‌شود و موجب خوشحالی است که این عرصه جایگاه مناسب خود را در سطح جهانی پیدا کرده است.

وزیر دادگستری گفت: خوشبختانه با تلاش‌هایی که انجام شده، بسیاری از ایرانیان فعال در خارج از کشور همه یا بخشی از فعالیتشان را به داخل کشور آورده‌اند و زمینه مناسبی برای فعالیت در کشور ایجاد کرده‌اند.

پورمحمدی در ادامه سخنانش حقوق مالکیت را یکی از بخش‌های مهم کشور دانست و گفت: امید است که یک قانون کامل و متناسب‌تری در این زمینه به تصویب برسد و امروز بخش بزرگی از مالکیت‌ها در دنیا مربوط به مالکیت فکر است و دنیا تلاش بسیار وسیعی را در این مورد انجام می‌دهد و فضای مجازی و سایبری رکن رکین این تلاش‌ها و داد و ستد آثار به حساب می‌آید.

وزیر دادگستری اظهار داشت: اگر بخواهیم استفاده مناسبی از فضای مجازی بکنیم، باید حقوق مالکیت فکری را به خوبی تضمین کنیم.

وی افزود: برگزاری همایش‌ها و برنامه‌های متعدد در زمینه شناخت مالکان آثار ادبی و هنری حکایت از توجه ویژه دولت به این موضوع دارد.

وزیر دادگستری در ادامه سخنان خود از تصویب دو بخش از قانون جامع مالکیت فکری در دولت و قرار دادن این دو بخش در اختیار مجلس خبر داد و گفت: بحث مالکیت ادبی و هنری پیچیده‌تر از مالکیت فکری است؛ زیرا مالکان این آثار اغلب به طبقه متوسط جامع تعلق دارند و نیازمند حمایت جدی هستند و اگر ما نتوانیم از آنها حمایت‌ کنیم، آثارشان در خارج از کشور ثبت می‌کنند و کشورمان را از یک ارزش افزوده فوق‌العاده محروم می‌کنند.

پورمحمدی اظهار داشت: خواهش می‌کنم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علاوه بر تمامی کارهایی که در زمینه حمایت از حقوق مالکان آثار ادبی و هنری می‌کنند، واحد حقوقی با پشتوانه مالی ایجاد کند تا بهتر بتوانیم به این امر بپردازیم.

وی ادامه داد: پس جامعه‌ای که حقوق در آنجا محترم شود جامعه‌ای سالم، آرام، امیدوار و رو به رشد است. ما نیز در وزارت دادگستری معاونت حقوق شهروندی را راه انداخته‌ایم تا از حقوق شهروندانمان حمایت کنیم.

وزیر دادگستری خاطرنشان کرد: آموزش فعالان عرصه تولیدات فکری از فعالیت‌‌های دیگر وزارت دادگستری به حساب می‌آید. بر همین اساس سازمان وایپو اعلام آمادگی کرده تا اساتید و کارشناسان خود را برای آموزش حقوق مالکیت فکری به کشور ما بفرستد و در آینده نزدیک آکادمی آموزش حقوق مالکیت فکری را خواهیم داشت.

همچنین حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط در بخش دیگری از این همایش گفت: همان طور که مستحضرید سال 1395 سال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل نامگذاری شده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در راستای اهداف و برنامه‌های ابلاغی از همه توان خود استفاده می‌کند و حمایت از حقوق مالکان آثار ادبی و هنری را مهم‌ترین اقدام و عمل می‌داند.

وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با درک این واقعیت و با علم بر آنکه حمایت از مالکان آثار ادبی و هنری به اقتصاد خلاق کشور کمک می کند با برگزاری همایش‌های مختلف سعی کرده است که از حقوق مالکان این آثار به صورت جدی حمایت کند.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: رسیدگی به بیش از 13 هزار اثر ادبی و هنری ارائه شده و ثبت 9 هزار عنوان از این آثار از نشانه‌های عزم جدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای حمایت از مالکان آثار ادبی و هنری است. امروزه به صورت نسبی فضاسازی حمایت از حقوق مالکان ادبی و هنری در جامعه به وجود آمده است. البته اگر چه فضای مجازی امکان بهره‌برداری از این آثار را فراهم کرده اما به همان اندازه نیز زمینه نقض حقوق پدیدآورندگان را ایجاد کرده است.

نوش‌آبادی ادامه داد: امید است که قوانین دو سویه‌ای تدوین شود که هم حقوق کاربران فضای مجازی را رعایت کند و هم حق مالکان آثار ادبی و هنری را حفظ کند.

وی تصریح کرد: قانون کپی‌رایت به معنای حمایت از حقوق مالکان آثار ادبی و هنری است اما از آنجا که این قانون کاربری چندانی در جامعه ما نداشته، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سعی کرده است که با برگزاری همایش‌هایی همچون همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط گامی در جهت حمایت از مالکان آثار ادبی و هنری بردارد.

همچنین حیدری مدیر کل معاونت حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اوایل دهه 80 تلاش کرده که مقرراتی به روز را برای حمایت از مالکان آثار ادبی و هنری تدوین کند و نتیجه آن تهیه پیش‌نویس ماده 8 قانون حمایت در زمینه چگونگی استفاده کتابخانه از آثار فیزیکی و دیجیتالی است که در آینده نزدیک ارائه می‌شود.

وی افزود: دنیایی که اینترنت به وجود آورده اگر چه مجازی و غیرواقعی است ولی حقیقتا جرم‌زا است.

مدیر کل معاونت حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: دفتر حقوقی و مالکیت معنوی وزارت فرهنگ و  ارشاد اسلامی در صدد آن است که با کمک نهادهای مرتبط و کارشناسان حدود کاربران اینترنت را از حیث مالکیت ادبی و هنری و نقض این حقوق مشخص کند.

انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۲ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
نه باریکلا/نه باریکلا
آخرین اخبار