باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

تحولات اساسی خدمت سربازی در راه است؟/ زمزمه‌ها هر روز بیشتر می‌شود

در صورت تصویب و اجرایی شدن طرح توانمندسازی سربازان، بخشی از دغدغه‌های جوانان در عرصه اشتغال‌زایی برطرف می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛خبرها از بهارستان موید احتمال وقوع تغییر و تحولاتی عمده در روند خدمت مقدس سربازی است.

ظاهرا قرار است موضوع کیفی سازی خدمت سربازی با جدیت بیشتری مد نظر قوه مقننه قرار بگیرد و عنایت ویژه ای به اشتغالزایی و مهارت آموزی در حین انجام خدمت مقدس سربازی لحاظ شود.

بی شک معضل بیکاری و اشتغال جوانان به دغدغه ای جدی در میان خانواده ها،جوانان و مسئولان کشوری مبدل شده و این نگرانی به حدی رسیده که برخی در خانه ملت در صدد اتخاذ تدابیری ویژه برای بهبود وضعیت بازار کار جوانان هستند.

در این میان برخی کارشناسان و صاحبنظران معتقدند برای تحقق این امر ابتدا به ساکن باید نیاز نیروهای مسلح را به سرباز کاهش داد و سپس برای مهارت آموزی و بستر سازی در جهت اشتغال‌زایی جوانان گام برداشت.

آنچه که واضح است،عدم تمایل برخی از مشمولان نظام وظیفه به گذراندن خدمت سربازی است،دلایل بسیاری از سوی جوانان برای عدم رغبت به گذران خدمت سربازی مطرح می شود.

برخی آن را اتلاف وقت می پندارند،برخی دیگر آن را بی نتیجه و بیهوده می دانند و البته برخی نیز معتقدند وجود خدمت سربازی ضروری است اما باید در نهایت آن را در بازه های زمانی 2 تا 3 ماهه پیگیری و اجرایی کرد و در این میان برخی دیگر آن را انسان ساز می نامند و اعتقاد دارند دروازه ورود به جامعه و به اصطلاح استقلال و خود ساختگی از دالان خدمت مقدس سربازی عبور می کند.

فارغ از تمامی این اظهار نظرها،جمعیت دو میلیون و 500 هزار نفری غایبان خدمت نظام وظیفه به خوبی نشان دهنده عمق بی رغبتی مشمولان و جوانان به تجربه کردن این دوران است.

*نظام وظیفه در صدد تحقق و اجرای سربازی حرفه ای است؟

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی عضو کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگویی با رسانه ها عنوان می کند که ظاهرا برخی از مسئولان و دست اندرکاران امر،مترصد ایجاد تغییراتی در نحوه اجرای خدمت سربازی هستند تا با تکیه بر آن ساز وکاری ایجاد کنند تا موضوع مهارت آموزی به جوانان در حال گذران خدمت به نحو مطلوبی محقق شود.

همکاری سازمان ها و موسسات فنی و حرفه ای و کار و دانش یکی از ظرفیت هایی است که می توان با اتکای به آن این امر خطیر را اجرایی و عملیاتی کرد تا سربازان نظام وظیفه بعد از اتمام سربازی وارد عرصه کار و اشتغال شوند.

طرح سربازی حرفه ای از راهکارهایی است که به عقیده ایمن آبادی در دنیا تجربه شده و ثمرات و مزایای آن نیز اثبات شده است.

*سربازگیری 130 دستگاه دولتی از نیروهای مسلح

با تاملی اجمالی به برخی از ادارات و مجموعه ها همچون فرمانداری ها،دستگاه های اداری،قضایی،امنیتی و...به روشنی در می یابیم که بخشی از نیازهای ادارات و ارگان های ذیربط از طریق جذب سرباز تامین می شود.

از سوی دیگر باید در نظر داشت که کشور ایران در موقعیت خاص منطقه ای و جغرافیایی قرار گرفته و همواره با تهدیدات خارجی  بسیاری مواجه بوده و در صورت عدم برنامه ریزی اصولی این موضوع می تواند مسبب بروز نارسایی هایی در حوزه دفاعی کشور شود.

*لزوم بستر سازی برای مهارت آموزی و توانمند سازی سربازان   
              
از سوی دیگر به عقیده کامران صداقت استادیار جهاد دانشگاهی،برای مهارت آموزی سازنده و اصولی سربازان باید بستر و زیرساخت لازم فراهم شود و برخی کمبودهای فعلی همچون سرانه پادگان ها در کشور مرتفع شود.

وی در گفتگویی با رسانه ها می افزاید:برای شناسایی نیازهای بازار کار نیز باید تحقیقات لازم احصا شود تا بر مبنای آن مهارت آموزی لازم آموزش داده شود.

*توانمند سازی سربازان مستلزم بازنگری در قوانین است

سردار موسی کمالی جانشین اداره سرمایه های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح،چندی پیش در گفتگو با رسانه ها گفت: قانونگذار، نیروهای مسلح را مکلف کرده بخش عمده ای از نیاز خود به نیروی انسانی را از طریق جذب جوانان (خدمت نظام وظیفه عمومی)تامین کند و موضوع مهارت آموزی سربازان با عنایت به قوانین مصوب شده از ادوار گذشته،مستلزم بازنگری هایی در قانون مربوطه است.

وی در خصوص گلایه های برخی جوانان به عدم استفاده از آنان در بخش ها و یگان هایی که متناسب با رشته تخصصی آن‌ها نیست نیز بیان کرد:بصورت کلی جوانانی که وارد فضای خدمت مقدس سربازی می شوند در مجموع  دانش آموخته 700 رشته تخصصی هستند و این در شرایطی است که دسته بندی تخصص ها و رسته ها در نیروهای مسلح به 30 رشته محدود می شود.

در هر صورت نباید از نظر دور داشت که برای ایجاد انگیزه و رغبت هر چه بیشتر برای گذرندان دوران سربازی از سوی جوانان،باید محیط و فضایی فراهم شود که علاوه بر کسب آموزش و تجربیات جدید و اعمال سختگیری های خاص  نظامی گری،در حوزه مهارت آموزی و توانمند سازی جوانان نیز بصورت فعالانه تری اقدامات لازم عملیاتی شود تا علاوه بر استقبال افزون تر مشمولان نظام وظیفه،در ابعاد کاربردی و توانمند سازی و اشتغالزایی نیز گام هایی سازنده برداشته شود،گام هایی که نباید تنها از حوزه نظام وظیفه انتظار داشت و همدلی و همگرایی دیگر دستگاه ها و نهادهای ذیربط را نیز می طلبد تا در سایه این همگرایی به نقطه نظری واحد،مشترک و سازنده و البته قابل حصول دست یافت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۲۴ مهر ۱۳۹۷
امریه باید بعد از اموزشی باشه و اداراتی که نیرو کم دارن بیان به مراکز اموزشی و با برنامه سربازان را ببرن البته کارنامه اخلاقی و رفتاری و مهارتی و مدرک سربازان هم در طی اموزشی باید مراکز تهیه کنند تا افراد خوب و شایسته امریه شوند
Iran (Islamic Republic of)
Sajjad lashkari
۲۲:۱۶ ۱۴ خرداد ۱۳۹۶
مثل مرد برین خدمت کنید.چه بخوای چه نخوای راه رفتنی رو باید رفت.روزی های اول سخته چون از خانواده و شهر و این داستان ها دوری ولی بعدش کم کم عادت میکنی مبینی انقد ها هم بد نیست.۲ هفته اول واقعا سخته ولی بعدش عادی میشه.من خودم هفته اول میخواستم فرار کنم ولی خب با خودم فک کردم خانواده که اگه عمرشون به دنیا باشه همیشه هستن به امید خدا.شهر و دیدارت همیشه هست.رفیقات همیشه هست.فقط مثل مرد برین خدمت کنید.یا علی❤
-
ناشناس
۱۰:۴۳ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
نبود 10 روز دیگه تا تصفیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
خدمت خوبه خیلی هم خوبه ولی بعضیها به دلیل مشکلی که براشون پیش میاد میبینی نصف خدمشونو کردن دیگه نتونستند بقیه خدمتشنو بکنن حالا طوری شده یابایدازاول شروع کنن یا چندمیلیون بدن بخرن این که واقعا انصاف نیست خواهشا مسعولان دراین موردواسه مردم یه کاری بکنن یاباقی مانده خدمت رابپذیرن یاازپولش کم کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
يكسال خدمت براي آمادگي مردان براي نبرد كافي است و پادگانها هم خالي نميشوند 4ماه آموزشي بقيه اش اضافه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
مدتش هم کم بشه خیلی خوبه، مثلاً 12 ماه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۶ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
در پادگانهای نظامی اموزشها و تجهیزات خوب فنی و حرفه ای موجود باشد که این کار بسیار با ارزش و سبب رشد و قدرت دفاعی ایران نیز میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۶ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
لطفا برش دارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۴ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
مدتشو کم کنید.
حقوق رو زیاد کنید.
بگین همه بلا استثنا یه اندازه و با یه شرایط باید خدمت کنن و کسری ندین بعد ببینید چجوری همه با جون و دل میان...
France
ناشناس
۰۱:۳۵ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
ب نظر من بیان مث آدم پولیش بکنن بفروشن بره..
خدمت ی امر کاملا افتضاحیه ک فقط وقت ادمو تلف میکنه..
من شخصا حاصر نیستم یک ساعت برم سربازی و عمرمو تلف کنم..
میخان سرباز جذب کنن بیان طرح بزارن سربازی رو سه ماهش بکنن فقط واسه تعلیم اموزش نظامی ن اینک از مردم بیگاری بکشن..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
4 سال به سختی درس خوندم لیسانس گرفتم نوبت به ما که رسید فقط درجه لیسانس هارو کم کردن یعنی فوق دیپلمی ها با لیسانس ها هیچ فرقی ندارن جفتشون گروهبان یک میشن و چون کمبود سربازه الان من بایستی مثل یک سرباز صفر نگه بانی بدم چرا واسه درسی که خوندیم ارزش قائل نیستند من از حقم نمیگزرم اون ور بایستی جواب پس بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۴ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
از بد بختی ما اینکه با اینکه اموزش تکمیلی(کارت سبز بسیج دارم) و سپاه افتادم و قانون عوض شده و باید بریم اموزشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۲ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
من تا وقتی که جنگ نشه خدمت نمیرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۶ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
امید داریم که شاید طرحشون عملی بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۴ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
حداقل 2 ماه کم کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
والا
انقدر مریضی توو دنیا هست که ادم معاف میشه
انشالله که همه مشکلشون حل بشه و زندگی راحتی بکنن..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۰ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
ان شاءالله طرحی که گفتند عملی بشه+همراه با اضافه حقوق سربازان مظلوم حتی اگه 24 ماه باقی بمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۶ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
به نظر من بهتره همه بروند به سربازی تا دینی که به کشور و امنیت اون دارند ادا بشه ولی اگه عدالت برقرار بشه خیلی بهتره بنظرم اصلا نباید معافیتی باشه همه برن ولی مدتش کم مثلا 12 ماه نه اینکه از یه طرف بیان همه رو معاف کنن از طرفی دیگه باز سرباز کم بیارن تصمیم بگیرن با افزایش زمان سربازی به 24 ماه این کمبود رو جبران کنن واقعا اینجوری خیلی بی عدالتی هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۳ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
من دوسال پیش پدرم به رحمت خدا رفت. الان من مادرم و خواهرم تنهان تو خونه یه برادر بزرگتر دارم. که متاهل خونش جداست. حقوق بیمه میگیریم. بهم میگن برا اینکه معاف بشی باید تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی باشی. اینا هم میگن چون مستمری بگیر بیمه هستی. تحت پوشش نمیشی. الان من تازه آموزشیم تمام کردم افتادم چابهار ....



مادر. یه خواهر. تنها. تو خونه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۶ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
خدا حفظشون کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
سلام من راننده حرفه اى هستم .دوس دارم برا وطنم خدمت کنم.ولی حیف خدمت نرفتم..تمام عمرم تمرین رانندگی کردم.
Germany
ناشناس
۱۹:۳۱ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
امام علی(ع):
“آنکه به اکراه همراه تو به نبرد مى آید، غیبت او بهتر از حضور اوست و در خانه نشستنش، بهتر است از به یارى برخاستنش.”‏
“فَاِنَّ الْمُتَکارِهَ مَغیبُهُ خَیْرٌ مِنْ مَشْهَدِهِ، وَ قُعُودُهُ اَغْنى مِنْ نُهُوضِهِ.” نهج البلاغه، نامه ۴
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
اگه میشه یه فکری در مورد قانون معافیت 3 برادری کنید
این قانون رو دوباره اجرایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
من که تموم کردم نبووووووووووووووووووووووووووووووووووووود 4 روز دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
من الان پنج سال از زمان خدمتم میگذره با هزار بدبختی یه شغل تقریبا مناسب گیر اوردم ازدواج کردم
اخه من و امسال من خداییش چطوری میتونن برن خدمتت کن شما تو این اجتماع یک هفته کار نکنی از گرسنگی مردی بابا یه جریمه ای چیزی ببرین که ما و امثال ما هم کارشون را بیوفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
بهترین راه فروش اونایم که میرین معدود شد در عوض بهشون خدمت رسانی کنن حقوق خوب خوراک خوب استراحت کافی لااقل اون تعداد معدود با فکر ازاد وظیفشونو درست انجام بدن نه اینکه تحت فشار همه قرار بگیرن مشکلات روحی روانی پیدا کنن پا به فرار اینچیزا بزارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
به قول اون بنده خدا تا بخواد آدم لیسانس بگیره شده ۲۲سالش+۲سال خدمت=۲۴سال ،خوب من که صفر صفرم از نظر مالی کی خونه می تونم بگیرم ،کی ماشین میتونم بخرم،با حقوق ۱۵۰۰۰۰۰تومان باید آدم حداقل ۱۱سال تو این مملکت کار کنه تا بتونه خونه بخره،اینا به کنار واقعا آدمایی که تو سربازی فرمانده هستن سلامت روانی کامل دارن؟! من که فک نکنم کسی‌ مرد بار بیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
خدمت بايد بشود حداکثر 12 ماه با حقوق بالای 800هزار تومن اونوقت ببینید همه میرن از خدا شونم هست . بجای این که کردین ۲۴ ماه بعد ۲ میلیون و پانصد هزار غایب داریم بکنید ۱۲ ماه یا کمتر دیگه هیچ غایبی نخواهیم داشت و این دو با هم هیچ فرقی ندارد . حقوقشم باید زیاد بشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۶ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
ما که مرز نشین بودیم از موقعی که امدیم دنیا درحال فرار از شهر به این شهر وقتی جنگ تمام شد تو سنی که باید چیزی یاد بگیریم رفتیم خدمت دو سال الکی به خدا من نگهبانی چهار تا ماشین اسقاطی ارتش بودم که هیچ ارزشی نداشت خدمت تمام شد لیسانس گرفتم الانم ۸ ساله بیکار دارم مسافر کشی میکنم اقا اشتباه کردم بره کشوری که ارزش برای جوانش قاعل نیست نباید خدمت کنی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۷ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
میتونن جای دوماه آموزش، 6ماه آموزش بدن و بقیه خدمت رو همزمان کارای فنی آموزش بدن، مثل مکانیکی، سیم کشی، الکترونیک کامپیوتر و کارای مورد استفاده تو صنعت و اشتغال
هر جور که نگاه کنید فقط دو ماه اول سربازی آموزشه و بقیه اتلاف وقت و عمر جوانی هستش، با این گرونیا اگه بخواد دوسال از عمر جوونی مون هم به بطالت بگذره دیگه نه خونه خریدنی امکان پذیر خواهد بود و نه ازدواجی..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
ب سربازان که متاهل هستن و فرزند ندارن کسر خدمت میگیره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
منم اقام 81 ماه حضور در جبهه داشته جای 3 تا از بچه هاش خدمت کرده،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
اخييييي طفلي ها ..منكه از طرف ستاد مشترك سپاه پاسداران و وزارت بهداشت پيام آور (امريه) شدم با اضافه كار ماهي يك و دويست ميگيرم با خونه سازماني، خيلي هم راضي ام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
ای کاش این طور بشه متاسفانه این روز ها در کشور ما همه چی پارتی شده مثلا بدون داشتن یک پارتی خوب اصلا هیچ جایی نمیشه امریه گرفت. و گرفتن امریه برای کسانیه که از بند پ استفاده کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۰ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
ساعت 16 و نیم.من و اسلحه و دوربینم سر پست برجک دیدبانی یهویی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۷ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
شما توی پست..توی برجک گوشی دارین ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
ما هم رفتیم خدمت کسانی رفتن خدمت خواهشا این همه نگن خدمت خیلی هم خوبه خدمت خوبه نه خیلی فکر بقیه هم باشید که میخون برم خدمت اول اینکه مدتش واقعا زیاده دوم اینکه واقعا سردرگمی سوم اینکه مرد بودن و نبودن هیچ ربطی به سربازی نداره که بعضیا میگن سربازی آدمو مرد میکنه هر کی مرد باشه تا آخرش مرده چه سربازی چه هرجای دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
تورو خدا این خدمت سربازی رو حذف نکنن یه وقت... برای پسرها واقعا لازمه
خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
عوض خدمت به فكر كار ما باشين اين طرح باشه كه مثلا خدمت كنيم بعد خدمت يه كار داشته باشيم بيكار نباشيم بله اينطورى من ميرم امثال من ٢ ميليون ديگه والله پول نونمونو نداريم الان ميدوييم واسه يه لقمه نون حلال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
سلام ماکه پیان خدمت رو هم گرفتیم و خیلی خوشحالیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
مگه ما فوق لیسانس نبودیم رفتیم لب مرز خدمت کردیم تو هم برو تا مرد بشی خواهشا بهانه نیار.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
سربازا توانمند هستن لازم نیست توانمندشون کنین،بازار کار پیدا کنین نه کار یاد دادن،من لیسانس عمرانم قبل خدمت کار میکردم رفتم خدمتم برگشتم اونجا که کار میکردم میگه با این وضع کار خودمم اضافیم،الان بیکارم،مشکل بازار کاره نه کار یاد گرفتن ما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
والا من قراره دفترچه پست کنم امروز فردا نمیدونم اصلا خدمت چندماه هست اگه میدونید کم میشه زمانش بگید من الان نرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
از بنده میشنوی زودتر برو تا بیشتر نشده...اینجا همه چیز اضاف میشه اما کم نه......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
من میگم این حرکت ساختگی است به اسم رفع وحل مشکل سرباز خدمت سربازی 24 ماه میشه زود بروید سربازی به نفعتونه
United States of America
ناشناس
۱۵:۲۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
دفاع از وطن وظیفه ماست کاش مسئولان هم وظیفشونو میدونستن
بیکاریه بعد از سربازی خیلی سخت تر از سربازیه
حالا بشینین هی فکر کنین طرح بدین از پولدارا چطوری پول بگیرین خدمت نرن
بدبختا هم میرن 21 ماه خدمت میکنن بدبخت تر هم برمیگردن
کسی به فکره استفاده از شایستگی شما در خدمت نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
سلام
واسه ما که فرقی نمیکنه
نبود 80 روز دیگه؟؟؟؟
خلاص بشیم از این وقت گذرونی بیهوده
80 روز دیگه پایان خدمت سربازیمه.....
من لیسلنس مهندسی موتور کشتی هستم
دارم مثلا تو ارگانی که مربوط به رشتمه خدمت میکنم(نیروی دریایی)
به جای اینکه از تخصصم استفاده کنند گذاشتنم پست بدم....
80 روز دیگ راحت میشم...خلاصصصصصصصصصصصصصص
Iran (Islamic Republic of)
آبی دل
۱۷:۳۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
نبود 77 روز ؟؟؟؟
انقد غر نزنین . قبول دارم خدمت وقت آدمو میگیره و زمانشم زیاده . اما دورانی هست که تا نری و تمومش نکنی متوجه نمیشی اونایی که خدمتشون تموم شد و میگن اههه یادش بخیر چی میگن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
افغانستان با افغانستان بودنش نمیخواهد2سال از بهترین عمر زندگیشو تلف کنه
اونجا اختیاریه پول میدن هرکی دلش بخاد میره ولی اینجا...
توخود دینمون اسلاممون هیچی اجبار نیست چرا شما اجبار میکنین اونم دوسال
اینم قبول دارم باید بریم کشور عزیزمونو از تجاوز امن نگه داریما اما نه ديگه اینجوری دوسال تو عذاب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۱ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
والله فعلا که وضع افغانی ها تو مملکتمون از ما ایرانی ها بهتره...نه خدمت سربازی...نه مالیاتی... و نه... کار هم واسشون زیاده..در واقع هر کاری که بود واسه خودشون گرفتند و ما شدیم بیکار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
اونایی که گفتن خوبه رفتن تموم کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
من ستا برادرم و پدرم برا این کشور خدمت کردن و سربازی رفتن
این عدالته که منم برم سربازی این عدالته ک از یه خانواده پنج نفر سربازی کنه و یه خانواده دیگ یه نفرم بزور سربازی کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
میگن جوونا چرا زن نمیگیرن الان هرجور حساب کنی بدون تحصیل نمیشه زندگی کرد ازطرفی اگه ادامه تحصیل بدی حداقل تا۲۴ سالگی هیچ درامدی نداری ۲سال هم باید خدمت کنی بازم درامد نداری بقیشم بااین وصع اقتصاد معلوم نیس چطور پیش بره پس مسوولین عزیز چرا به فکر این جوونا نیستید حداقل مدت خدمت کم کنید یا درامدشو زیاد کنید یا حداقل دانشجوهای که میخان کار کنن دیگه کارت پایان خدمت نخاین
United States of America
ناشناس
۱۴:۵۱ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
وقتی کشور تو صلحه خدمت رفتن معنایی نداره و ی جور اتلاف وقته اگه واقعا بتونن مهارت آموزی کنن واقعا علیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
من که با لیسانس رفتم تو لب مرز سیستان خدمت کردم دهنمم سرویس شد شما هم برسد دهنتون سرویس بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
تمام کردم 2 سال شد
دیپلم زیر دیپلم لیسانس فوق لیسانس


همگی شما سرباز وظیفه هستین

وظیفه
یادت باشه وظیفه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
درست
به شرط اینکه الکی وقتمون هدر نره
درغیر اینصورت ضرر هست این 2سال
2سالی که اوج جوانی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
سلام. به نظر من خدمت باید ۳۶ ماه بشه وظیفه است. تحصیلکرده ها هم باید قانون بشه فقط لب مرز خدمت کنن.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۲۰ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
معلومه خیلی دلت از شادی بقیه پره!!! داداش سختی روزگار مثل چاقوی دولبه هست ، می تونه مادر شخصیت انسانهای بزرگ بشه یا یک آدم عقده ای تحویل جامعه بده که از زجر کشیدن دیگران مدام لذت می بره ،‌کاش همه ما تلاش کنیم از سختی روزگار شخصیتمون رو بسازیم و انسان بزرگی بشیم ،‌مثل امیر کبیر !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
تو هم خوب میشی....امیدت به خدا باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
دم همتون گرم که انقدر مردین و با فوق لیسانس رفتین لب مرز خدمت کردین
فقط یه سوال دارم اونم اینه که فکر نمیکنین میشد از شما برادران بزرگوار بهتر و سودمند تر در راستای خدمت به کشور استفاده کرد؟!
مملکت سرباز میخواد، درسته، امنیت میخواد، درسته
اما با کمی دقت در نحوه بکارگیری سرباز ها میشه به همه این اهداف حتی بهتر از قبل هم رسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
لطفا برای جوانان کار آفرین هم قانونی تصویب کنن من الان زیر دستم 5 نفر آدم کار میکنه من اگه برم خدمت اینا هم بیکار میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
آخه اونايى كه رفتن خدمت ميگن همه بايد برن ولى قبلش ميگفتن اين چيه و اين حرفا ، خدايى چيه دوسال از زندگى عقب بيافته كه چى اونم تو اين اوضاع بيكارى ، راستى يعنى اونايى كه خارج از كشور خدمت إجبارا ندارن آدم نيستن اونايى كه ميرن خدمت آدمن اين ديگه چه حرفيه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
با سلام - من تو میرجاوه زاهدان خدمت کردم - تحصیلاتم هم فوق لیسانس هست - تو خدمت بدلیل اصابت گلوله قطع نخاع شدم و یکی از پاهام رو هم از دست دادم - ولی چون بخاطر دفاع از وطنم بود اصلا احساس ناراحتی ندارم - حسین از خرم آباد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
کی میره خدمت ،،، 8 سال غیبت کنی میخریش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
ما که رفتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
سربازی باید حرفه ای شود تا جوانان به رفتن به خدمت افتخار کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
آفرین ...باید از تخصص جوانان در کشور استفاده بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
هزینه ای که تو خدمت کردم از هزینه دانشگاه ازاد بیشتر شده برام،لیسانس دارم ماهی78هزارتومن میگیرم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
من لیسانس دارم رفتم مثل مرد خدمت کردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
ما که رفتیمو تموم کردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
والا ما که از روز اول تا روز آخر لب مرز فقط پست دادیم الان اینکارو بکنن خیلی بهتره ادم احساس میکنه تو خدمت بجز نگهبانی به درد دیگه ای هم میخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
سلام دوستان
ما رفتیم با درجه سرگروهبانی سر مرز خدمت کردیم ....و تموم شد شما ها هم برید
خدمت عشق است هر کاری سختی داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
منم که فوق دیپلمم تابستون اعزامم :)))
Germany
ناشناس
۱۲:۱۳ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
خدمت واسه مرد هاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
منم فوق لیسانسم اما خدمت لب مرز بودم.برو خدمتت رو بکن.خیلی هم خوبه.
Iran (Islamic Republic of)
موسوی
۱۲:۱۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
تو خدمت باید توکلت به خدا باشه
هر چی خدا بخاد همونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
خدمت خوبه .خیلی هم خوب
Iran (Islamic Republic of)
صداقت
۱۲:۰۱ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
قبول دارم وقتی داری خدمت میکنی خیلی سخته ولی بعدش هر چی یادش می افتی میفهمی خاطرس
Germany
ناشناس
۱۱:۵۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
خواشها این تحولات شامل موارد زیر هم بشه :

1. افزایش حقوق (حقوق فعلی حتی خرج کرایه رفت و آمد هم نمی شود )
2. کاهش مدت از 21 به 16 یا 18 ماه
Iran (Islamic Republic of)
سپهر
۱۲:۰۳ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
بله افزایش حقوق باید حتما انجام بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
همین حقوق رو حداقل 75 درصد نیروی کادری بدن ببینن چقدر استقبال میشه
حداقل اگر اجباری میبرن یه دستمزدی بدن تا آدم فکر نکنه دو سال به بردگی گرفته شده و دو سال زندگیش رو هدر داده بلکه باعث بشه فرد بتونه یه پولی تو این دوسال برا زندگیش جمع کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
سلام خدا هرچی که هست سریعتر اجرا تصویب بشه. من 25سال سنمه فوق لیسانسمو تازه تموم کردم . یه طرح کشوری هم دارم با کلی کار تحقیقاتی .متاسفانه به سرباز معلمی هم نرسیدم من اصلا از سربازی نمیترسم اما باورکنید دوست دارم تو یه جایی خدمتم کنم که حداقل بتونم طبق شایستگی ام به خیلی از مردم کمک کنم .
Iran (Islamic Republic of)
عرفان
۱۱:۵۱ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
برو خدمت کن // برو لب مرز مثل مرد از وطند دفاع کن///برو با افتخار از میهند دفاع کن
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۱:۵۳ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
این روزا همه لیسانس و فوق لیسانس دارند بعدش هم همه دوست دارند طبق شایستگی هاشون به مردم کمک کنند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۵۲ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
ما هم از این ارزوها داشتیم ولی رفتیم خدمت
لیسانسو وفوق لیسانسم داشتیم
این طرح تا مییاد اجرا بشه شما رفتی و اومدی
آخرین اخبار