تجلیل از روز جهانی کارگر در کابل با شعار “ما کار میخواهیم”

صدها تن از شهروندان کابلی و فعالان مدنی در یک راه پیمایی با شعار “ما کار می خواهیم” و “کار حق ماست” روز کارگر را گرامی داشتند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، راهپیمایان از مقام های حکومتی خواستند که در برابر معظل بیکاری آرام ننشینند و زمینه کار را برای شهروندان کشور مهیا کنند.

بر اساس گزارش های منتشر شده در کشور حدود ۳ میلیون تن در کشور بیکارند که اکثر آنان را جوانان تشکیل می دهند.

معروف قادری رییس اتحادیه ملی کارگران و کارکنان افغانستان "امکا” در این راهپیمایی علت راهپیمایی شان را نبود کار و نبود مصوونیت شغلی برای کارگران عنوان کرد.

رییس اتحادیه ملی کارگران و کارکنان افغانستان از رهبران حکومت وحدت ملی خواست تا زمینه کار را برای شهروندان فراهم کرده و از رفتن آنان به بیرون از کشور جلوگیری کنند.

به باور روانشناسان اجتماعی و جامعه شناسان بیکاری عامل اصلی ناامنی در هر جامعه ای بشمار می رود که این عامل باعث شده است هزاران تن از شهروندان کشور دست به مهاجرت بزنند.

رییس اتحادیه ملی کارگران دولت و سکتورهای خصوصی را در ایجاد زمینه کار برای کارگران مکلف دانست و افزود که کارگران باید از حقوق و امتیازاتی که در قانون کار و کنوانسیون‌های بین‌المللی برای شان داده شده است، برخوردار باشند.

همچنان، ایجاد محکمه اختصاصی کارگری، پرداخت خون‌بها برای خانواده‌های کارگران، کار بنیادی بالای زیر ساخت‌ها و معادن و جا دادن روز کارگران در تقویم به عنوان روز رخصتی عمومی، از خواست‌های دیگر اتحادیه ملی کارگران است.

باقی سمندر از فعالان مدنی در این راهپیمایی تاکید کرد که دولت در قسمت کارگران هیچ‌گونه توجهی نکرده است و باید در آینده شرکت‌هایی ساخته شود و همه مصروف کار شوند.

از این روز در کشور در حالی گرامی داشت می‌شود که شماری زیادی از شهروندان و به ویژه جوان به دلیل بی کاری و نبود فضای مناسب کاری، نداشتن بیمه و سایر خدمات، کشور را ترک و راهی کشورهای اروپایی شده اند.

کارگران هم در این راه پیمایی از حکومت خواستار ایجاد زمینه کار شدند و تاکید کردند که حکومت نباید از این بیشتر در برابر آنان بی تفاوت باشد.

کارگران همچنان از ساعات زیاد کار شکایت کردند و افزودند که در روز بیش از ۱۲ ساعت کار می کنند بدون امتیاز کافی.

قابل یاد آوری است که براساس آمار های ارایه شده در حال حاضر، حدود ۴۰ درصد از جمعیت کشور را بیکاران تشکیل می دهند.

شفقنا نوشت: اول ماه می، روز جهانی کارگر یادمان شورش کارگران امریکایی در اول ماه می ۱۸۸۶میلادی در شیکاگو است که هر سال در بسیاری از کشورهای جهان تجلیل به عمل می آید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار