گفتگوی اختصاصی؛

سیر تا پیاز انحلال شوراهای موازی از زبان دبیر شورای عالی فضای مجازی

ابوالحسن فیروز آبادی گفت: از این پس شورای عالی فناوری اطلاعات زیر نظر شورای عالی فضای مجازی باید تشکیل جلسه دهد.

به گزارش گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیش از چهار سال از تشكیل شورای عالی فضای مجازی به فرمان رهبر معظم انقلاب می گذرد، شورایی كه هدایت و مدیریت راهبردی فضای مجازی كشور را به عنوان مهمترین اتفاق جهان معاصر عهده دار شده، جهانی غیرواقعی كه ظهور آن بسیاری از شئونات زندگی بشر را همچون جهان واقعی تحت تاثیر خود قرار داده است.

شورای عالی فضای مجازی در نخستین جلسه خود در سال جدید و در راستای منویات رهبری موضوع انحلال برخی شوراهای موازی با این شورا را در دستور كار خود قرار داد و در ادامه، موافقت خود را با انحلال سه شورای عالی اطلاع رسانی، انفورماتیك و افتا (امنیت فضای تبادل اطلاعات) به منظور تبدیل شورای عالی فضای مجازی به كانونی متمركز برای سیاست گذاری، تصمیم گیری و هماهنگی هرچه بیشتر در فضای مجازی كشور اعلام كرد. اما بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی، شورای عالی فناوری اطلاعات تنها شورای IT است که با تغییراتی به حیات خود ادامه می دهد.  طبق این تصمیم نام شورای عالی فناوری اطلاعات را كه از خردادماه 1384 بنا به پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وقت تشكیل شده بود، به شورای اجرایی فناوری اطلاعات تغییر داد.

انحلال شوراها

ابوالحسن فیروز آبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی در مورد برخی گمانه زنی ها که این شوراها به صورت نمادین منحل شده اند در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: این شوراها بنا بر حکم صریح مقام معظم رهبری به انحلال شوراهای موازی عملا منحل بوده اند چرا که شورای عالی اطلاع رسانی و افتا سالها و همچنین شورای عالی انفورماتیک هم از اوایل انقلاب تشکیل جلسه نداده اند.

وی ادامه داد: در این مدت فقط دبیر خانه این شوراها فعال بوده است و از این پس هیچ ردیف بودجه ای به آن ها تخصیص نخواهد یافت.

فیروزآبادی در مورد تغییر نام شورای عالی فناوری اطلاعات تصریح کرد: این شورا عملا در دولت یازدهم دو جلسه بیشتر تشکیل نداده است و پیرو مصوبه اخیر شورای عالی فضای مجازی اگر بخواهد در آینده تشکیل جلسه دهد اساسنامه آن باید به تایید مرکز ملی فضای مجازی برسد.

انحلال شوراها

شایان ذکر است؛ ضمن انتشار ابلاغیه اخیر شورای عالی فضای مجازی در روزنامه جمهوری اسلامی بر این مهم تاکید شد. در اجرای تبصره ماده ۱۱ آیین‌نامه داخلی شورای عالی فضای مجازی، مصوبات جلسه بیست و هشتم مورخ ۱۴/۱/۱۳۹۵ شورای عالی فضـای مجازی به شرح ذیـل برای درج در روزنامه رسمـی ارسـال می‌شود.

براساس بند یک حکم مورخ ۱۴/۶/۱۳۹۴ مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در مورد انحلال شوراهای عالی موازی، شورای عالی فضای مجازی در جلسه بیست و هشتم مورخ ۱۴/۱/۱۳۹۵ مواد ذیل را تصویب نمود:

ماده۱ـ شوراهای عالی انفورماتیک، اطلاع‌رسانی و امنیت فضای تبادل اطلاعات (افتا) منحل و کلیه وظایف راهبردی، سیاست‌گذاری، نظارت و هماهنگی آن‌ها در سطح ملی به شورای عالی فضای مجازی منتقل می‌شود.

ماده۲ـ «شورای عالی فناوری اطلاعات» به «شورای اجرایی فناوری اطلاعات» تغییر نام یافته و کلیه وظایف راهبردی، سیاست‌گذاری، نظارت و هماهنگی آن در سطح ملی به شورای عالی فضای مجازی منتقل می‌شود. شورای مذکور در چارچوب سیاست‌های کلی نظام و مصوبات شورای عالی فضای مجازی فعالیت می‌نماید.

تبصره ـ شرح وظایف شورای اجرایی فناوری اطلاعات با رعایت مفاد ماده ۲، توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تهیه و به شورای عالی فضای مجازی ارائه خواهد شد.




گفتگو: نازنین روزبهانی


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار