رونمایی از اسناد نقشه راه طرح های توسعه فناوری برق و انرژی

وزیر نیرو ضمن رونمایی از 33 سند تضمین نقشه راه طرح های توسعه فناوری صنعت برق و انرژی کشور اهداف و راهبردهای وزارت نیرو را برای سال آینده تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حمید چیت چیان در نخستین همایش شورای راهبردی حوزه تخصصی صنعت برق کشور گفت: همه افراد در مقام کلام نسبت به اهمیت تحقیق و حمایت از آن بسیار گفتند اما در عمل مشکلات و چالش های بزرگی را مطرح می کنند.

وی ادامه داد: اولین گام برای استفاده از ظرفیت های ملی برای انجام تحقیقات موثر،  ایجاد اتفاق نظر و توافقات نسبی در دستگاه ها و مجموعه های مختلف و همچنین فعالیت سازگار با یکدیگر در راستای ایجاد هم افزایی است.

وزیر نیرو بااشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: یکی از اساسی ترین رکن های اقتصاد مقاومتی دانش بنیان بودن آن است که انجام تحقیقات، فعالیت های علمی و ارتقا رقابت پذیری اقتصاد از مولفه های اصلی این کار به شمار می رود.

وی افزود: تحقیقات در هر زمینه ای منجر به حل تمامی مشکلات آن حوزه خواهد شد و اگر کار علمی صورت نگیرد دستیابی به موفقیت مشکل خواهد بود.

وی در خصوص فعالیت در حوزه صنعت آب و برق گفت:اقدامات خوبی در این حوزه صورت گرفته است که این امر مختص این دوره مدیریتی در کشور نیست بلکه این فعالیت ها از 25 سال پیش صورت گرفته که میزان خوداتکایی صنعت آب و برق را افزایش داده است.

وی افزود: در بخش برق بیش از 90 درصد و در بخش آب بیش از 95 درصد نیازهای این صنایع در داخل کشور تولید می شود.

وی همچنین از ساخت میکروتوربین های آبی کوچک  با ظرفیت 10 مگاوات و توربین های بادی  با ظرفیت 2.5 مگاوات در داخل کشور خبر داد و گفت: با کمک بخش خصوصی تولید این ابزار  در داخل کشور فراهم شده است.

وی همچنین با اشاره به تولید کابل های 400 کیلوولتی دفنی از صرفه جویی 10 میلیارد تومانی در هر کیلومتر احداث این کابل ها خبر داد.

چیت چیان در خصوص راهبردهای وزارت نیرو در سال جاری اظهار داشت: ارتقای کارایی شبکه انرژی در بحث مصرف و تولید برق، کاهش تلفات شبکه توزیع و هوشمندسازی آن همچنین استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و استفاده های از خودروهای فردی چه در زمینه ساخت خودرو و چه در بحث پشتیبانی از اهداف این سازمان می باشد.

وی در پایان به لزوم تعامل میان پژوهشگاه و دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: دانشگاه ها باید انعطاف نشان داده تا دانشجویان بتوانند از امکانات تحقیقاتی آن ها استفاده کرده و از ظرفیت های آن ها برای پژوهش استفاده کنند؛  در آمیختن امکانات دولتی، شرکت های خصوصی و  قابلیت های دانشگاهی سبب استفاده حداکثری از ظرفیت های داخلی کشور برای تحقیق و پژوهش خواهد شد.

در ادامه سید محسن مرجان مهر قائم مقام رئیس پژوهشگاه نیرو با اشاره به برنامه ریزی و سیاست گذاری های وزارت نیرو در اقتصاد و فناوری های حوزه آب، برق و انرژی گفت:  33 سند تدوین نقشه راه طرح های توسعه فناوری صنعت برق کشور برای 5 و 10 سال آینده به منظور رسیدن به فناوری های نوین تدوین شده است.

وی تصریح کرد: برای ورود به حوزه فناوری یک پروسه 1 ساله مطالعاتی راهبردی نیاز است که این امر با همت ویژه وزیر نیرو و مجموعه پژوهشگاه صورت گرفته است. 7 هزار نفر ساعت  برای تدوین هر سند نقشه راه ، وقت صرف شده است که حدود 305 نفر از محققین و صنعت گران کشور به طور مستقیم و حدود 700 نفر به طور مستقیم با این اسناد در ارتباط بودند که در مجموع این جمع هزار نفری از متخصصین و هیئت علمی دانشگاه ها پشتیبانی علمی خوبی را برای این اسناد فراهم کرده اند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار